Avatar billede ALTforStilhed Nybegynder
01. december 2012 - 17:19 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Grafikkort i laptops

Jeg skal til at købe en ny bærbar computer. Jeg har set på to forskellige:

http://www.elgiganten.dk/product/pc-hardware/barbar-computer/SATP85030P/toshiba-satellite-p850-30p-15-6-barbar-computer
med: NVIDIA GeForce GT 640M/2048 MB dedikeret

http://www.bilka.dk/elektronik/computere/baerbare/15_tommer/asus-15-6-k55vd-sx160v--04260000680(purchase_other_ds)
med: NVIDIA GeForce 610M

Jeg skal bruge computeren til alm. studie, og så spiller jeg lidt spil på den (mest The sims 3). Jeg har nu en ASUS UL30A, med et meget lille grafikkort (af jeg ved af), hvor spillet fungerer nogenlunde på laveste grafikindstillinger.

Hvilken computer ser i som den bedste? Er der forskel rent kvalitetsmæssigt på de forskellige mærker?

Mvh. Anne
Avatar billede claes57 Ekspert
01. december 2012 - 17:28 #1
bilka er udgået - så det giver ligesom sig selv.
nu har de en "Asus 15,6 bærbar PC K55VD-SX562H"
med NVIDIA GeForce 610M 2GB DDR3
til 6500 http://goo.gl/YE4Qz

Det er så noget mere end de 5000 hos elg...
Avatar billede ALTforStilhed Nybegynder
01. december 2012 - 17:32 #2
Der er en fejl i bilka-linket: søg på Asus 15,6" K55VD-SX160V, så kommer siden frem. Den er ikke udgået.
Avatar billede claes57 Ekspert
01. december 2012 - 17:59 #3
bilka er så http://goo.gl/nx3Ii
må jeg slå et slag for diverse 'kortlink' udbydere alle steder, hvor ( ) eller , indgår.
de to maskiner er så meget ens - og der vil jeg gå efter noget andet (i daglig brug) - asus tastatur er bedre til mig end hp's, og at mindske slåfejl giver lavere blodtryk...
Avatar billede ALTforStilhed Nybegynder
01. december 2012 - 18:27 #4
Men er Toshiba ikke noget lavere kvalitet end ASUS? ASUS er jo kendt for nogle rigtig gode bundkort. Jeg kender ikke Toshibas kvaliteter, udover at de har en god kundeservice. Erfaringer?
Avatar billede claes57 Ekspert
01. december 2012 - 18:42 #5
toshiba var et af de første firmaer med kvalitets-bærbare - senere kom ibm (solgt til lenovo - kvalitet er stadig helt ok), og så er asus dukket op.
Det er så de 3 firmaer, jeg ville bruge til firma-bærbare. Resten er smag og behag - den lille mus-pind i lenovo/ibm kan jeg ikke gå ind for mere pga den stigende brug af mus (multi-funktion), og så har jeg det selv bedre med asus tastatur. Men prøv maskinerne i en butik, og køb der (når du nu bruger tid ved en sælger).
Avatar billede ALTforStilhed Nybegynder
01. december 2012 - 19:22 #6
Personligt synes jeg også at ASUS tastaturet ser langt bedre ud, end Toshibas. Både gældende for den Asus og Toshiba som jeg overvejer, egner de sig jo særligt til allround-brug, idet de har et okay grafikkort.

Det er vist sjældent man ser mus-pinden længere på Lenovos computere, vist nok  på Think-pad-modellerne. IdeaPad-modellerne har det vist ikke.

Jeg er tidligere blevet frarådt at handle bærbare computere i Bilka og andre lign. butikker (erfaringer?). Men elgiganten, computercity og lign. skulle være gode at bruge.
Avatar billede ALTforStilhed Nybegynder
01. december 2012 - 19:35 #7
Grafikkortmæssigt er der vel også forskel mellem en Geforce 610M og en GeForce GT 640M. Mit bud ville være, at GeForce GT 640M er bedre end 610M?
Avatar billede claes57 Ekspert
01. december 2012 - 20:11 #8
640 er nok en tand bedre end 610 - men det er på målte data - og næppe noget, du kan mærke i det daglige.

Uanset hvor du vælger at købe - hvis det er i en butik, så er det (uanset hvad de siger) butikkens opgave at styre alt vedr efterservice (reklamationer). Om de vælger at sende ind til et 'moderselskab' eller ej er dig helt uvedkommende - du leverer maskinen til butikken, og afhenter den der.
Du vil ofte få bedre service i specialbutikker - men kommer så også til at betale lidt mere for varen.
Via postordre/online, så er det ofte noget sværere at komme igennem med reklamationer - men igen - det er der, hvor du har købt  vare, der hænger på den (logitech er noget i Holland, og elgiganten er noget fra Norge (ikke i eu), så hvis du vil handle i dk, så tjek lige efter på det med småt på online-butikker)
Avatar billede ALTforStilhed Nybegynder
01. december 2012 - 21:39 #9
Jeg forstår ikke hvad du mener med at elgiganten er norsk - vil det så sige, at man kan komme i klemme i forhold til reklamation hos dem, da Norge ikke er medlem af EU?
Avatar billede claes57 Ekspert
02. december 2012 - 10:23 #10
de skal såmænd nok overholde dansk/eu lovgivning - også ved onlinesalg. Men du støtter så norsk økonomi i stedet for dansk.
Avatar billede ALTforStilhed Nybegynder
02. december 2012 - 13:13 #11
Tak for hjælpen!