Avatar billede csfreak Nybegynder
25. november 2012 - 18:29 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Teknisk forståelse

Hej,

Jeg står og skal til min runde 2 optagelsesprøve som pilot i Flyvevåbnet imorgen.
Prøven indeholder bl.a. test af ens "tekniske forståelse".

Jeg ved, at et af elementerne i prøven går ud på, at svare på hvilket løftesystem, der nemmest løfter en given genstand. Hvis I kan forestille jer kabeltrækket i jeres lokale styrkecenter hvor der er en snor man hiver ned i, der går op og igennem en spole og dernæst ned til vægten. Der bliver så varieret med et antal spoler og hvilken vej snoren går igennem disse spoler, og man skal bestemme hvilket løftesystem der giver mindst modstand. Håber det giver mening!

Da det desværre er et stykke tid siden jeg har haft fysik, håbede jeg på, at nogen ville kunne finde eks. en forklaring på ovenstående og hvilken lov, der gør sig gældende?

Det hele falder ind under emnet "Teknisk forståelse", og det er dette jeg gerne ville læse lidt op på..
Avatar billede 220661 Ekspert
25. november 2012 - 19:05 #1
Har ikke fundet noget på det, men jeg ved fra min tid i militæret, at når man satte en taljeblok i mellem emnet der skulle trækkes og spillet så halveres den kraft der skal bruges, da vejeren skal trækkes dobbelt så langt for at flytte emnet en given længde.
Indføres endnu en taljeblok halveres den kraft igen med halvdelen, så man kun skal bruge en fjerdedel af kraften.
Du ser princippet her:
http://da.wikipedia.org/wiki/Talje_%28gearing%29
Avatar billede csfreak Nybegynder
25. november 2012 - 19:21 #2
Meget anvendeligt link du fandt der, det simplificerer da i hvertfald det hele!
Tak!
Avatar billede 220661 Ekspert
28. november 2012 - 16:27 #3
Hvordan gik testen?
Beklager jeg ikke har skrevet tilbage før, da der har været problemer på siden.
Hvis du har kunnet bruge min hjælp til noget kan du bruge dette svar til at lukke tråden med.
Hvis ikke så ser du bare bort fra det.
Avatar billede csfreak Nybegynder
28. november 2012 - 17:14 #4
Testen gik nogenlunde, der var dog en del tekniske spørgsmål udover taljer. Men jeg lå i den fine ende af norm.
Får svar om to uger, så må vi se om det er go eller no go.
Uanset hvad, tak for hjælpen!
Avatar billede 220661 Ekspert
28. november 2012 - 17:17 #5
Velbekomme, og jeg siger tak for point.
Håber på et godt resultat for dig.