Avatar billede phpnooben Nybegynder
06. november 2012 - 12:21 Der er 13 kommentarer

Kopiering af kontaktformular fra en anden hjemmeside?

Er det muligt at kopiere en kontaktformular fra en anden hjemmeside og bruge den på sin egen? og hvordan gør man?

foreksempel vil jeg gerne kopiere formularen fra denne hjemmeside:

https://www.hhdanmark.dk/hjaelper/wwwhhdanmarkdkhjaelperopret-dig-som-hjaelperaspx.aspx
06. november 2012 - 13:40 #1
HEJ

Dette bare til din orientering:

HVIS du kopierer en hjemmeside er det faktisk at betragte som tyveri af åndsværk. (Med åndsværk menes noget, som  en person har lavet (en bog, et maleri, et foto, en hjemmeside --- etc.).)

Så det bedste du kan gøre er ENTEN at lave noget der ligner, MEN skal have SYNLIGE forskelligheder (det er ikke ulovligt !) ELLER kontakte hhdanmark.dk og pænt spørge om du må kopiere deres side (evt. mod et link på din side).

Hvad de siger til det ved jeg ikke, men forvent ikke at de siger JA, men hvis du spørger pænt kan du risikere at de siger JA.

Og da de kører HTTPS: kan du også forvente at en download af HTML-siden vil give dig problemer.

Kristian

PS: Prøv at åbne siden https://www.hhdanmark.dk/ (...) i WORD !
Avatar billede tobrukDk Novice
06. november 2012 - 14:09 #2
Det er utroligt nemt at lave sådan...

Seriøst Jeg synes at du skal lave det selv. :-)
Avatar billede olebole Juniormester
06. november 2012 - 16:49 #3
<ole>

#1: Det har du misforstået - eller også skriver du ikke, hvad du har forstået  =)

Hvis den regel blev fortolket med så virkelighedsfjern nidkærhed, ville det i praksis være umuligt at skrive en HTML-side.

Det ville jo være et sandt helvede at skrive en alm. login-formular. Hvordan i alverden skulle man bære sig ad med at sikre sig mod beskyldninger om tyveri. En formular med to felter, en knap og et par (mere eller mindre) standardtekster. Det er måden at lave den slags på  =)

Tænk, hvis reglerne om ophavsret var blevet fortolket så primitivt. Så var WWW aldrig blevet andet end et værktøj for videnskabsfolk - totalt uden interesse for den almindelige befolkning.

@phpnooben: Du kan roligt kopiere HTML-koden. Det vil ingen på denne jord komme efter dig for. Til gengæld vil det ikke være til særlig stor hjælp for dig. Formularen er udskrevet af - og beregnet til at virke med - asp.net.

Lær dig noget mere HTML/CSS, så er det ganske let at skrive sådan en kode. Og så er der jo kun tale om en formular. Du mangler stadig det vigtigste: Serverkoden, der skal behandle data  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede phpnooben Nybegynder
06. november 2012 - 17:16 #4
Ved Du hvad olebole? det vil jeg sku gøre :-) jeg har efterfølgende været inde og se en masse videoer med, lav din egen formular i PHP på nettet. Som man siger GOOGLE IS YOUR FRIEND og det er Google :-) Så derfor tak for skubbet :-)
Avatar billede phpnooben Nybegynder
06. november 2012 - 17:19 #5
gider du sende et svar så får du points fra mig det syntes jeg du har fortjent :-)
Avatar billede phpnooben Nybegynder
06. november 2012 - 17:20 #6
gider du olebole og sende et svar så får du points fra mig det syntes jeg du har fortjent :-)
Avatar billede olebole Juniormester
06. november 2012 - 17:31 #7
Ellers tak, jeg samler ikke point. Udover mine kommentarer til #1 skrev jeg jo egentlig bare det samme som tobrukDk, så du kunne jo bede ham lægge et svar  =)
06. november 2012 - 20:40 #8
Hej OLEBOLE

Nu er det ikke meningen at vi skal føre en kæmpe disputs om lovligheden af dette eller ikke (for det første: Jeg gider ikke og for det andet er sagen næppe af sådanne dimensioner, at det er værd at gøre en sag ud af det... !)

MEN jeg refererer til følgende og til din behagelige orientering:

Min tidligere "høje" chef (institutleder på et af vore universiteter), havde en lang disputs med statsadvokatens kontor på netop dette område (retfærdigvis var det i begyndelsen af 1998'erne, så praksis kan have ændret sig). Han fortalte at samme statsdadvokat-kontor havde (efter at have læst i mange tykke bøger !! ) sagt at det var IKKE LOVLIGT..., hvilket min chef så lod kundgøre til sine (mere eller mindre) lovlydige og tro undersåtter.

Men som alting ændrer sig, et er praksis og noget andet er programmering og gudskelov kan jeg det - også !!!!

(Ser vi bort fra de juridiske finurligheder er jeg enig med dig, som privat !)

Kristian
Avatar billede tobrukDk Novice
06. november 2012 - 21:15 #9
så ligger jeg bare et svar ;)
Avatar billede olebole Juniormester
06. november 2012 - 22:07 #10
#8: Der ligger en del af den slags juridiske afgørelser/udtalelser, som ofte bygger på et ikke-eksisterende kendskab til nettet - og hvordan love fra før 'den digitale verden' kan/bør tilpasses den ændrede, aktuelle virkelighed. Nogle af os husker stadig sagen fra 2002 om NewsBooster, hvor en lille, virkelighedsfjern, bebrillet lovorm opfandt det juridiske fatamorgana 'Det dybe link' (NB: Fordomsfuld ironi kan forekomme).

Et fænomen, som indtil da blot havde været benævnt 'Et link' - og som udgjorde selve blodbanen i WWW. Selvom ingen på det tidspunkt - og i den pågældende kontekst - kunne gøre begavet rede for forskellen på 'Et link' og 'Et dybt link', blev der nedlagt fogedforbud mod tjenesten. I dag er tilsvarende tjenester en uundværlig del af vores hverdag  =)

En sådan sag ville aldrig nå dertil i dag. Ligesom ingen kan forbyde dig at lave en stol med fire ben - og dermed 'kopiere' Wegners stole, som også for det meste havde fire ben - kan ingen forbyde dig at skrive en kildekode på samme måde, som en eller anden udvikler har skrevet. Undtagelsen er muligvis, hvis vedkommende har løst opgaven på en hidtil uset, kreativ måde.

Mig bekendt er der aldrig afsagt en dom om kopiering af triviel, fuld tilgængelig webkode ... i noget land. Emnet var tidligere meget debatteret i internationale fora, men jeg har aldrig set juridiske eksperter med indsigt i området udtale sig i retning af, at der kunne rejses nogen form for tiltale. Det vil ofte være umuligt at afgøre, hvem der egentlig skulle krediteres for ophavsretten - da samme kode ofte kan findes på oceaner af andre sites.

Det skal understreges, at jeg kun taler om kopiering af triviel, statisk HTML-kode - og til en vis grad JavaScript kode. Jeg taler ikke om at kopiere et wesites design eller indhold  =)
Avatar billede tobrukDk Novice
06. november 2012 - 22:58 #11
#8

Så skal jeg også ha en staf for alle de gang hvor jeg skulle ha hjælp f.eks fra nette eller jeg har låne en chat eller andre ting..

DU kan blive staft hvis du kopie noget indhold over på din siden uden at du har fået love på nogle måde!.. det er sikkert det jeg tror du mener med det hele ;)

Så det vil sige at jeg heller ikke mig tag noget fra nette altså noget kode, det vil sige at jeg selv skal kode det ??
06. november 2012 - 23:33 #12
HEJ OLEBOLE

Tak for opdateringen.

Vi er enige. Og jeg kan godt læse den lidt ironiske undertone i dit skript (læs: skrift).

Du er så mere opdateret på det felt end jeg. Og vi er enige om at låne/snuppe/kopiere en del af en hjemmeside kode (uanset om det er PHP, JS, CSS eller hf (læs: hva faen) det er, er noget enhver programmør/ websideejer må finde sig i og acceptere.

Men om det var det stats-avekattens kontor mente i sin tid skal jeg lade være usagt. Vi fik imidlertid besked på at vi måtte tænke selv og bruge hjemmeopfundet kode (om det så var kopier af andet skal jeg også lade være usagt)- men det var dengang - heldigvis... ! (I dag er det meget nemmere !)

KRistian
Avatar billede olebole Juniormester
07. november 2012 - 18:35 #13
Hehe ... lige før årtusindeskiftet havde jeg et mindre 'dynamisk visitkort' liggende på nettet. Ikke voldsomt stort, men ret markant/funky i grafisk udtryk og funktionalitet.

En flink og særdeles høflig mand skrev og spurgte, om han måtte låne lidt idéer til sin kones site - behørigt indsmørende mig i i ros. Jaja, det kunne jeg ikke se noget i vejen for. Jeg havde jo selv lært en masse af at låne fra andres koder.

Et par uger efter skrev han igen og medsendte stolt et link til en komplet klon af mit site. Eneste - og jeg mener absolut eneste - forskel var ordene i indholdet. Helt ned til afsnitsstørrelser og punktopstillinger, farver, ikoner ... alt var kopieret 'by the pixel' ...!!!  :D

Jeg blev totalt befippet - lavede en kop kaffe - røg en pind - skreg af grin - og jublede over, at virkeligheden til enhver tid overgår, hvad selv den mest kreative manuskriptforfatter kan komme op med.

Jeg blev en fuldstændig utrolig én på opleveren rigere - og en uge efter havde jeg et sprit nyt site med et meget andet udseende  *o)