Avatar billede larsbb Nybegynder
31. oktober 2012 - 23:00 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Overskueligt program til video-sortering

Jeg har en helvedes masse video-filer (2000+) fra mit fodboldholds kampe. Jeg vil gerne kunne overskue dem på en nem måde, f.eks. også med ansigtsgenkaldelse og mulighed for at tagge folk, så jeg let kan finde video-klip, med lige netop disse mennesker.

Lidt a la:
http://www.apple.com/finalcutpro/

Jeg bruger dog ikke Mac, så lige netop det program kan jeg ikke købe desværre.

Er der nogen der kender et lignende program med samme funktionalitet eller et med tilsvarende, som kan anbefales?

Videoformatet er iøvrigt .mts, hvis det har noget at sige.
Avatar billede milter Ekspert
01. november 2012 - 00:06 #1
Jeg tvivler meget på, du vil kunne finde et program, som vil finde alle eller bare de fleste scener, hvor f.eks. "Andreas" er med.

"In postproduction software both Premiere Pro CS 5 and later and Final Cut Pro X attempt facial detection. Neither attempts to identify the individual, just that there is one or more people in the image"

http://www.philiphodgetts.com/2012/01/can-a-computer-really-recognize-an-individual-face-or-a-car/
Avatar billede larsbb Nybegynder
01. november 2012 - 08:46 #2
Hmm okay. Ikke det svar jeg havde håbet på :)

Er der så nogen der er bekendt med et program, som "bare" kan gøre det mere overskueligt med så mange filer?
Avatar billede milter Ekspert
02. november 2012 - 11:51 #3
Mig bekendt findes der ikke nogen programmer, som man bare kan åbne og derefter klikke på: "Find Finn" eller lignende. Du kan måske få dem organiseret efter dato, men det er vist det eneste, der kommer i nærheden af det, du søger.

Til den slags opgaver findes der kun een metode: Find et program, som kan organisere mediefiler af den type, du arbejder med > Kig videoerne igennem og navngiv hver enkelt klip > Tildel hvert klip en bekrivelse eller tags, f.eks. med navne på dem, der er med i klippet.

Ja, det er et kæmpearbejde, og hvis du ikke fra starten har katalogiseret dine optagelser på den måde, er der sikkert arbejde nok til hele vinteren. Jeg ved det, for jeg har selv en samling med private optagelser helt tilbage til midten af firserne. Heldigvis startede jeg med katalogiseringen ret hurtigt. Indtil nu befinder mine notater sig kun på papir med tidsangivelse, scenebeskrivelse og personer i klippet :-)

Til mine billeder bruger jeg programmet ACDSee Photo Organizer, som jeg er meget glad for, og det kan måske også bruges til dine videoer. Andre programmer, som kan bruges, er Picasa, XnView, hvis det skal være gratis. Hvis du er villig til at betale, kan Adobe Premiere Elements eller andre videoredigeringsprogrammer bruges.

Men igen, hvis du vil organisere dine klip på den måde, du beskriver i spørgsmålet, er du stadig nødt til selv at gennemse alt klip for klip.

Nøgleordene til dit job er: Metadate, EXIF, IPTC og XMP. Prøv at kigge på linket herunder.

http://graphicssoft.about.com/od/glossary/f/metadata.htm
Avatar billede larsbb Nybegynder
05. november 2012 - 12:30 #4
Hmm, ja det var det svar jeg frygtede :) Men tak alligevel for det, så er jeg i det mindste sikker på at jeg ikke spilder tiden ved at lægge metadata på filerne fremover.

Smid et svar :)
Avatar billede milter Ekspert
05. november 2012 - 12:41 #5
Velbekom og god arbejdslyst :-)