Avatar billede Jacob_M86 Nybegynder
18. oktober 2012 - 22:09 Der er 11 kommentarer

Induktionskogeplader laver lysbue

Hej. Jeg har her til aften oplevet noget som jeg aldrig har hørt om før, og ikke kan finde lignende eksempler på.

Min kæreste laver mad på 3 ud af 4 induktionskogeplader, da lyset der indikerer niveauet begynder at blinke. Hun træder tilbage og lidt efter kommer der en ordentlig gnist/lysbue 30 cm. over kogepladerne efterfulgt af et højt knald. Lysbuen kunne ses helt ind i stuen hvor jeg sad og det lød som når der springer noget i en industri el-tavle.

Min svigerfar synes min kærestes forklaring lyder mærkeligt, og sætter nye sikringer i el-tavlen. Det samme skete igen, og denne gang så jeg det med egne øjne. Det så simpelthen for vildt ud!

Er det nogen der har et bud på hvordan denne gnist/lysbue kan opstå?
Avatar billede antikat Nybegynder
18. oktober 2012 - 22:57 #1
Det lyder da bestem ikke rart... Og livsfarligt, der skal en meget høj spænding til at lave en sådan et gennemslag... Så håber i har slukke sikringsgruppen igen.

prøv at kontakte producenten af pladen og høre hvad de har at sige til sådan et problem, og hvis de ikke er hjælpsome kunne divs. Formiddagsaviser nok få en god historie... Eller kontak sikkerhedsstyrelsen.
Avatar billede Poko1 Ekspert
19. oktober 2012 - 08:02 #2
Avatar billede Jacob_M86 Nybegynder
19. oktober 2012 - 14:38 #3
Har du mere om det?

Vil gerne læse lidt om det.
Avatar billede Poko1 Ekspert
19. oktober 2012 - 14:57 #4
Der er jo ikke en her på siden der ved hvem du mener! er det #1  eller #2??
Avatar billede Jacob_M86 Nybegynder
19. oktober 2012 - 15:01 #5
Spørgsmålet var rettet til #2
Avatar billede Poko1 Ekspert
19. oktober 2012 - 15:03 #6
Så skal jeg lige have tid til at søge! Men jeg håber ikke at du er forsikret hos U "TRYG"
Avatar billede Jacob_M86 Nybegynder
19. oktober 2012 - 15:07 #7
Jeg har ellers søgt en masse, og kan desværre ikke finde noget. Der er stadig garanti på, så det må stå for producentens regning:)
Avatar billede Poko1 Ekspert
19. oktober 2012 - 16:25 #8
Jeg tror ikke det er under garanti hvis det er i din EL Tavle det er galt! hos mig blev det lagt under indbo ikke engang Elselskabet ville erkende ansvaret. blot en af printpladerne koster 2.200.00,jeg havde "Bærbar "Opvaskemaskine "Emhætte tændt
Som alle fik skader.mine nyindkøb beløb sig til 24.000.00
U "TRYG" Ville kun betale 11.000.00 på trods af at mit Køkken var etableret i September. 2010  og vi havde været forsikret hos dem siden 1970 og højst haft for 5.000.00 kr.selvforskyldte skader.Så vi er skiftet til andet selskab!
http://gratisupload.dk/vis/686119
Avatar billede Jacob_M86 Nybegynder
19. oktober 2012 - 16:46 #9
Okay, det var da en træls oplevelse.

Men var det en løs forbindelse i tavlen, der var skyld i det?
Avatar billede Poko1 Ekspert
19. oktober 2012 - 16:55 #10
Ja det er opstået undet nybyggeri hvor der var tung Lastbil trafik i nærheden det er ellers en stille villavej.
Avatar billede finb Ekspert
20. oktober 2012 - 09:38 #11
Spørg en elektriker om sikkerheden,
samt du kan måske få en erstatning.