Avatar billede WikzoDK Nybegynder
17. oktober 2012 - 14:02 Der er 1 kommentar

LaTeX: Litteraturliste skal vise flere forfattere (bruger IDA preamble)

Hej

Jeg var i sidste uge til LaTeX-kursus hos IDA Aalborg. Jeg ville gerne skrive til Jesper Nørgaard (kursusholderen), men kan ikke finde hans mail-adresse. Derfor skriver jeg her.

Vi fik en preamble kaldet "preamble_ida12", som er ganske fin. Det eneste er, at den er tilpasset til danske rapporter. Jeg skal skrive en rapport på engelsk. Preamblen kan findes under "Opgaveskabelon" her: http://jesper.noergaard.eu/latex/

I preamblen har jeg ændret alle steder, hvor der står "danish" til "english". Alligevel har jeg et problem med min litteraturliste, i en Bibtex-fil.

Jeg skriver:

@book{perception,
title = {Basic Vision: An Introduction to Visual Perception},
author = "Robert Snowden AND Peter Thompson AND Tom Troscianko",
year = {2012},
}

Resultatet af dette bliver:

Snowden et al., 2012. Robert Snowden, Peter Thompson og Tom Troscianko. Basic
Vision: An Introduction to Visual Perception. 978-0199572021. Oxford University
Press, second edition edition, 2012.

Mit problem er, at der står "og" og ikke "and", hvilket ser lidt dumt ud, når nu hele rapporten er på engelsk. Jeg har prøvet at søge efter "og" i min preamble, men har ej kunne finde noget.

Nogen der kan hjælpe mig?

Et andet problem, jeg har, er, at jeg gerne vil citerer to værker af samme forfatter fra samme år. Det ene er en bog, den anden er en forelæsning. Det fungerer såmænd fint nok; den skriver "Forfatternavna" (forelæsningen) og "ForfatterNavnb" (bogen). Sagen er bare den, at jeg gerne vil have byttet op på de to, således at bogen (som er udgivet i 2012) står med et "a" foran, og forelæsningen (som vi havde i oktober 2012) står med et "b" foran. Hvordan bytter jeg om på de to?

%%% Jeg vil gerne have denne til at optræde som det første værk, altså [Moeslund 2012a] %%%
@book{ip_book,
    title = {Introduction to Video and Image Processing - Building real systems and applications},
    author = {Thomas B. Moeslund},
    year = {2012},
    number = {ISBN: 978-1447125020},
    publisher = {Springer},
    series = {Handbook}
}

%%% Jeg vil gerne have denne til at optræde som det andet værk, altså [Moeslund 2012b] %%%
@misc{edge_lecture,
author = {Thomas B. Moeslund},
title = {University lecture at AAU - Edge detection},
institution = {Aalborg University},
year = {2012},
month = {October}
}
Avatar billede hyperdome Nybegynder
21. oktober 2012 - 00:31 #1
Prøv først at smid et par tuborg-klammer omkring forfatterne i dit første spørgsmål, der er ingen grund til at nævne alle forfatterne, men blot [Snowden et. al. 2012].. Men jeg tror hemmeligheden ligger i koden for genereringen af bibtexen. Dvs. den bst fil du har, hvor den indsætter og i stedet for and. Jeg ville nok tøve med at kigge ændre alt for meget i den medmindre du føler dig hjemme indefor programmering.

Prøv at bytte om på de to kilder i .bib filen. Hvis ikke det virker så er det fordi at når din PDF bliver bygget så tager den dokumentet slavisk fra start til slut i præcis den rækkefølge som tingene kommer, så den kilde du referere til først vil dermed automatisk blive a.