Avatar billede ravnemor Juniormester
10. oktober 2012 - 23:36 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Opsigelsesvarsel på løntilskud

En kammerat bliver ansat den 1/3 og 6 måneder frem på løntilskud efter funktionærloven. Bliver forlænget fra den 1/10 og 6 måneder frem.

Den 4. oktober opsiger arbejdsgiver den ansatte med sidste dag i løn den 30/11.

Jeg siger det er en forlængelse og at vedkommende har 3 mdrs opsigelse, men arbejdsgiver siger at det er en ny ansættelse fra 1/10 og dermed 1 mds varsel. Arbejdsopgaver forbliver de samme.

Hvad siger i ?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
10. oktober 2012 - 23:44 #1
Spørg fagforening
Avatar billede jensenjs Juniormester
11. oktober 2012 - 07:27 #2
Det er en kontrakt der indgået mellem Jobcenter, medarbejder og arbejdsgiver, og jobcenteret kender de regler 100%
Så jeg ville nok rådfører mig med det jobcenter der egentlig står for det, de er mere kompetente end de har ry for at være.
De er på en måde medarbejderens talsmand vedrørende samarbejdet mellem arbejdsgiver og medarbejder.

Fagforeningen kan også rådføres da de ofte har den største ekspertise angående arbejdsforhold.
Avatar billede jokkejensen Novice
11. oktober 2012 - 08:41 #3
1 mdrs opsigelse som andre funktionærer uden kontrakt der er nævnt 3 eller flere i..

Syntes jeg lyder meget fair, altså opsigelsesvarsel måneden før udgang.

Men ja, han skal da høre sin fagforening. De skal jo nok desværre i kontakt igen alligevel.
11. oktober 2012 - 09:37 #4
Er det korrekt at der er en måned mellem de 2 aftaler?
Avatar billede vejmand Juniormester
11. oktober 2012 - 10:38 #5
Bekendtgørelse af lov om tidsbegrænset ansættelse

Jeg er lidt i tvivl om det er denne bekendtgørelse, som skal bruges her.....der står bl.a.:
Stk. 2. Loven gælder ikke for
...
3) lønmodtagere, hvis ansættelsesforhold er indgået i forbindelse med særlige offentlige eller offentligt støttede programmer med henblik på uddannelse, integration og omskoling.
Avatar billede ravnemor Juniormester
11. oktober 2012 - 11:46 #6
Tusind tak for jeres respons.

erikjuul....Det var en regnefejl jeg lavede der. Han blev forlænget fra 1/9, så der IKKE er noget ophold imellem.

Kommunen indkaldte ham til møde sammen med en konsulent fra jobcentret, så de kender omstændighederne.

Han er hverken medlem af en fagforening eller en A-kasse af forskellige årsager, så han var på kontanthjælp op til 1/3.

Vejmand....Han fik en ordinær kontrakt fra kommunen som ansætter ham efter funktionærloven. Men der kan selvfølgelig være undtagelser når det er ansættelser efter særlige ordninger. Kan bare ikke finde noget omkring lige det issue på nettet, så kan godt være man skulle spørge fagforeningen. I normal ansættelse vil han jo have 3 mdr.

Selvom han får en måneds opsigelse, så vil kommunen stoppe for tilskuddet med det samme, så perioden bliver på kommunens egen regning.

Jeg har også mailet og spurgt AMS.
Avatar billede jokkejensen Novice
11. oktober 2012 - 13:51 #7
"i normal ansættelse ville han jo have 3mdr"...

Nej, det skal stå i en ansættelseskontrakt.

http://www.krifa.dk/fs/funktionaerloven.aspx
Avatar billede MADOlsen Forsker
12. oktober 2012 - 10:19 #8
#7 Hmm, hvis hans anciennitet regnes fra den 1/3, sikrer funktionærloven (som du jo også linker til) ham vel 3 måneders opsigelse??
Avatar billede jokkejensen Novice
12. oktober 2012 - 13:39 #9
Ved job med løntilskud, skal der genforhandles hos kommunen, om de gider betale for yderligere 6mdr, ofte et reduceret tilskud - har selv været det igennem da jeg blev skudt ud i virkeligheden efter uddannelse.

Der skal derefter tegnes en ny ansættelses kontrakt, med andre betingelser hvis en medarbejder skal have forlænget sit løntilskud, hvorfor, i mine øjne, finder  en ny ansættelse sted. Her har jeg min eneste tvivl.

Men det hele står jo i kontrakten.. Og det er desuden ikke for sent at melde sig ind i en ordentlig fagforening efter skaden er sket :)
Avatar billede ravnemor Juniormester
23. oktober 2012 - 11:29 #10
Nu har jeg fået dette svar fra AMS. Lidt vævende, men fint nok med det sidste. Det vidste jeg egentlig godt.

"Udgangspunktet er overenskomstens opsigelsesvarsel.

I forhold til vore regler kan vi som fortolkningsbidrag henvise til, at hvis det var en ny ansættelse, kunne vennen ikke blive ansat hos samme arbejdsgiver, jf. Bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats § 56, stk. 2.

Med venlig hilsen"

Vejmand vil du lægge et svar. Det var lige en god oplysning du kom med der.
Avatar billede vejmand Juniormester
23. oktober 2012 - 12:33 #11
Kommer her.....