Avatar billede malmros Nybegynder
08. oktober 2012 - 18:02 Der er 11 kommentarer

Pivottabel med flere ark.

Hej Eksperter.

For en kunde skal jeg løbende rapportere en given periodes resultat og balance ud fra bogføringen på tværs af flere virksomheder.
Der bogføres i Summasummarum, hvilket er fint i forhold til at det er nemt at gemme posteringsjournalen ned i en tekstfil per virksomhed.
I excel har jeg oprettet dataforbindelser til hver fil på separate ark, så at selve excelfilen altid er dynamisk opdateret.
For at holde skæg og snot for sig, er der på hvert ark er der tre tilgrænsende kolonner med formler der automatisk udfyldes ned af når der opdateres data. En formel til at lave debet og kredit kolonner om til én med fortegn. En formel viser arkets (og virksomhedens) navn og den sidste er en tekstformel der viser det bogførte kontonummer samt kontonavn.
Jeg har forsøgt på forskellig vis at få hvert datasæt som et navngivent område, men det lader ikke til at kunne lade sig gøre, da datasættet som sagt både har en forespørgsel og tilgrænsende formler.
Jeg tænker selv at en sidste udvej må være at bruge flere tilgrænsende kolonner på hvert ark, så at jeg får alle data ind i et ikke overlappende område per ark, men det er jo langt fra optimalt.

Håber at nogen kan hjælpe :)
Avatar billede supertekst Ekspert
08. oktober 2012 - 18:14 #1
Kunne du forestille dig, at anvendelse af programmering (VBA) kunne kopiere data til en mere kompakt form andetsteds (anden fil / ark), der var egnet til det ønskede formål?
Avatar billede malmros Nybegynder
08. oktober 2012 - 18:22 #2
Ja, det har også tænkt på om måske var løsningen.
Det vil jo så betyde et par ekstra klik med musen, før at rapporten er klar, men, hvis det kan laves så at alle opdateringer og kopieringer kører på én knap, er det jo til at instruere direktøren i.
Målet skulle gerne være at give bestyrelsen adgang til at lave drill down manøvre, uden at skulle sætte arbejdet i kø hos bogholderen (mig) :)
Avatar billede malmros Nybegynder
08. oktober 2012 - 18:32 #3
Det skal lige tilføjes, at jeg på nettet har fundet mange der henviser til (også microsoft selv) at man i guiden til oprettelse af pivottabel kan vælge at opsummere flere områder.
Jeg har dansk version 2010. og kan ikke se hvor i guiden funktionen gemmer sig.
Avatar billede bernhardtjessen Nybegynder
08. oktober 2012 - 21:41 #4
Bruger du Excel 2007 eller 2010?
Avatar billede malmros Nybegynder
09. oktober 2012 - 13:53 #5
Jeg har dansk version 2010.
Skal jeg opdatere til engelsk 2013?
Avatar billede bernhardtjessen Nybegynder
12. oktober 2012 - 18:11 #6
Hej
Jeg har ikke glemt dig.
Jeg har kigget på noget Powerpivot - det er nok det, du skal bruge, men jeg kan ikke få det til at fungere helt
Avatar billede malmros Nybegynder
13. oktober 2012 - 02:32 #7
Fedt! lyder spændende.

/Malmros
Avatar billede malmros Nybegynder
13. oktober 2012 - 02:36 #8
64 eller 32bit?
Avatar billede bernhardtjessen Nybegynder
15. oktober 2012 - 17:32 #9
Det afhænger af din computer. Du kan se det hvis du højreklikker på Computer og ser, om der står 32 bit eller 64 bit operativsystem
Avatar billede malmros Nybegynder
16. oktober 2012 - 12:56 #10
Jeg har installeret 64 bit windows i virtualbox. Jeg har givet installationen 8 gb ram. Det bør være nok, til selv krævende opgaver. :)
Er 64 bit versionen den rigtige vej at gå så?
Avatar billede bernhardtjessen Nybegynder
17. oktober 2012 - 16:46 #11
Det ved jeg faktisk ikke.
Den er ikke voldsom, når der først er etableret forbindelse (meget hurtig), Har desværre ikke så meget tid lige nu til at finde ud af det, men vender tilbage så hurtigt som muligt