Avatar billede martin_moth Mester
07. september 2012 - 22:46 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Benzin på diesel bil, skal tanken bare tømmes eller

Hej
Har hældt 10 liter benzin i en næsten tom seat altea 2.0 tdi 2005. Motor har IKKE været startet. kan jeg bare suge tanken tom og fylde nyt diesel i eller skal den på værksted? Bemærk den har IKKE været startet.

Hvis den bare skal tømmes, kan man så ikke gøre det selv med en slange og køre det på deponi?
Avatar billede vistodk Nybegynder
07. september 2012 - 23:26 #1
Hvis du ikke har kørt, så skal tanken af og tømmes, nyt filter og en udluftning. Tøm dieselrøret fra slangen til pumpen.

Især hvis det er en commonrail/HDI motor, er den slem hvis det kommer i pumpe og dyser = stor chance for det er en smadret motor
Avatar billede mediman Nybegynder
07. september 2012 - 23:38 #2
Det bedste ville være at ringe til et autoriseret Seat værksted og spørge.

Det vigtigste er, om det er en commonrail. Så risikerer du at miste pumpen, og det koster mindst 5.000.

Hvis det ikke er en commonrail kan du suge tanken tom, fylde ½ liter motorolie i og så helt op med diesel. Problemet med benzin i en diesel er at det ikke smører, derfor motorolien.

Men det klogeste er som sagt at spørge på et autoriseret værksted. Worst case hvis du gambler hedder en ny motor, og så snakker vi hurtigt om 30.000!
Avatar billede espersen Novice
08. september 2012 - 00:30 #3
det er ret sikkert en Pumpedyse motor - fin motor.

Den skal tømmes ved at det suges op igen - mange seriøse værksteder har en suger til dette arbejde. Det er ikke altid nemt selv at suge det op.

Den rigtige måde er som beskrevet at få renset ud - drejer du nøglen pumpes der brændstof frem til filteret m.v.

Der skal IKKE alm. motorolie i tanken - der er lidt haveredskaber der gerne spiser 2taksolie. Men det er jo ikke en hækkeklipper ;o)
Avatar billede Slettet bruger
08. september 2012 - 01:00 #4
Uden for debatten

Dette indlæg er blevet modereret af en CoAdmin

Avatar billede lclemens Nybegynder
08. september 2012 - 01:51 #5
Har du hørt Palle Bo med "dækker ikke for dumhed"? :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
08. september 2012 - 08:01 #6
#4 og #5 Useriøst
Ja så dumme har i aldrig været vel?

Jeg er enig med #1 og #2 i at du skal tømme tanken og røret op til motoren, og skifte de filtre der sidder her for at få fjernet benzinen, da det ødelægger diesel pumpen. Diesel olien har nemlig en smørende effekt som benzin ikke har, og derfor vil det som minimum skade denne og dyserne som sidder lige efter.
Avatar billede jensenjs Juniormester
08. september 2012 - 09:00 #7
Jeg vil nok anbefale at vælge den dyre men i sidste ende billige løsning, få værkstedet til det.

Det er nogle irriterende lærepenge, det kan jeg godt se Meennn alligevel, værkstedet.
Avatar billede lclemens Nybegynder
08. september 2012 - 09:09 #8
#6

Det er tilladt at drille i sådanne situationer

http://www.youtube.com/watch?v=BJnpRQtt-vA
Avatar billede 220661 Ekspert
08. september 2012 - 18:44 #9
Fin video, men jeg synes nu stadig i hellere skulle have bidraget med noget konstruktivt i stedet.
Og at skrive som første indlæg "hvor dum kan man være", det kan man bare ikke tillade sig.
Avatar billede Slettet bruger
09. september 2012 - 14:14 #10
#9
Du har helt ret. Jeg var for hurtig på aftrækkeren. Vi kan jo alle begå dumheder. Jeg vil hermed gerne undskylde overfor Martin Moth.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. september 2012 - 15:53 #11
Dejligt at der er nogle der vil indrømme at man her gået over stregen :-)
Tak for det.
Håber han får løst problemet med bilen så motor ikke lider skade.
Avatar billede martin_moth Mester
30. september 2012 - 08:25 #12
Jeg er ikke lige klar over hvad der undskyldes for, #9?

Tak for råd, fik tømt tank, nyt filter osv. Skulle bare vide om der var en billig gør-det-selv-måde. Det var der ikke.

4 dage på arbejdsrejse, alt for lidt søvn, alt for meget stress, en fredag aften efter en lang flyrejse betyder at jeg - for første gang i de 4 år jeg har kørt diesel - tog fejl, da tankerne var alle mulige andre steder mens jeg tankede. På trods af at jeg skifter mellem Benz og dieselbil flere gange ugentligt...

Da det åbenbart sker flere gange dagligt her i landet, og da det kan risikere at koste en helt ny motor (http://www.fdm.dk/benzinpriser/dieselmotor), ville det være rart om diesel- og benz standere stod forskellige steder, eller om de havde forskellige former/størrelser på tankstuds, så man ikke KAN tanke forkert. Men det er nok svært at få standardiseret... Og så har værkstederne også lidt ekstra omsætning :-)
Avatar billede martin_moth Mester
30. september 2012 - 08:25 #13
Lukker
Avatar billede vistodk Nybegynder
30. september 2012 - 11:05 #14
Måske skulle du tildele nogle af de points til dem der har hjulpet dig?
Avatar billede 220661 Ekspert
30. september 2012 - 11:16 #15
#14 Kan kun være enig her.
Du bør give dine hjælpere "løn" for deres hjælp, og uddele point til dem.
Avatar billede martin_moth Mester
30. september 2012 - 12:00 #16
Men så smid da et svar i stedet for en kommentar. Har aldrig forstået hvorfor man skal bede folk om at smide svar for at kunne give dem points. Vil i have points så smid svar i stedet for kommentar. Opretter et nyt spørgsmål hvor i får points
Avatar billede 220661 Ekspert
30. september 2012 - 12:14 #17
Grunden til at der ikke bliver lagt svar er at så bliver tråden ikke lukket med et "forkert svar"
Det har jeg nemlig oplevet et par gange er sket.
Avatar billede jensenjs Juniormester
30. september 2012 - 19:46 #18
Man skal altid udbede sig svar fra de man mener har hjulpet.
som #17 skriver.

Det er også almindelig god opførsel.

Du tænker måske på andre fora hvor det er omvendt.
Avatar billede martin_moth Mester
01. oktober 2012 - 11:34 #19
Synes det er komplet ulogisk, at man skal bede folk om at smide svar, vente (ofte flere dage) på at det sker, før man kan lukke. Mere logisk ville være, at folk smed svar hvis de mente de ville have points, og så kunne man tildele points til dem der havde hjulpet mest. Hurtigt og nemt. Man kan jo afvise forkerte svar. Det sparer en hel arbejdsgang og masser af ventetid.

Men det er jo ikke jer, men eksperten, der har opfundet det :-)

Hent points her:
http://www.eksperten.dk/spm/969798

Så må jeg gå ind om nogle dage og tildele points
Avatar billede jonasboege Praktikant
01. oktober 2012 - 13:17 #20
Synes også det virker ulogisk. Hvis man har svaret er det vel et svar - og så kan opgavestiller give point, hvis han har fået svar nok - eller vente på bedre svar.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. oktober 2012 - 19:10 #21
#19 Nej det mest logiske ville være at alle indlæg blev skrevet som kommentar, og når løsningen så var kommet kunne spørgeren trykke på en knap der hed "uddel point". Når dette blev gjort poppede en boks op så man kunne give de point man ville til de forskellige hjælpere som havde deltaget i tråden.
Problemet med svar der bliver lagt er at der nogle gange lukkes med forkerte svar. Og med et forkert svar, så kan man jo ikke rigtig bruge indholdet i tråden til noget fornuftigt.
Men det har vi været i gennem et hav af gange. Der bliver fra Ekspertens side ikke gjort noget.
Svar har vi jo også problemer med med nye brugere. De tror de skal "svare" når de skriver tilbage i tråden. Og det er jo ikke hensigtsmæssigt, da hjælperne så vil springe tråden over hvis svar er lagt.