Avatar billede acore Ekspert
07. september 2012 - 16:44 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Hvorfor er minus gange minus plus?

Jeg kan godt regne med negative tal, men min søn er ved at lære det.

Jeg synes, at det er logisk at plus gange minus giver minus. Fx hvis man skylder 100 kr til 2 personer, så er udregningen -100*2 = -200, hvilket forklarer det.

Men kan nogen komme med et tilsvarende eksempel på hvorfor minus gange minus giver plus? Uden at det bliver søgt.
07. september 2012 - 18:37 #2
Du kan måske sammenligne med det negative ord 'ikke'.  Hvis man tilføjer ordet 'ikke' til en 'positiv' sætning får sætningen den omvendte, negative, mening.  Men hvis man tilførjer 'ikke' to gange får man det omvendte af det omvendte, altså tilbage til den positive sætning.  'Det er ikke sandt at jeg ikke kommer i morgen' betyder at jeg kommer i morgen.  Hvis man ganger en størrelse med - får man den modsatte størrelse.  Som du siger, 100 kr fra 2 personer er 200 kr, men -100 kr fra 2 personer giver det omvendte, -200 kr.  Så -100kr fra -2 personer giver det omvendte af det omvendte, altså +200 kr.  Svarer det på dit spørgsmål (eller har jeg gjort dig så forvirret, at du glemte hvad spørgsmålet var?)
Avatar billede richardjensen Seniormester
07. september 2012 - 20:32 #3
Hvis du har en gæld på fx. 100 kr., - og får besked om at den er slettet virker det på din økonomi som du har fået 100 kr.
altså: minus(minus 100) svarer til +100
Avatar billede 220661 Ekspert
08. september 2012 - 08:20 #4
#2
Synes det er en god forklaring, der dog kræver man lige tænker sig om ;-)
Men det skal man jo mange gange indefor matematikkens verden.
Meget har ændret sig siden jeg arbejdede med det.
Avatar billede acore Ekspert
09. september 2012 - 21:32 #5
Tak for jeres svar.

Jeg synes godt om forklaringen i #2. Men jeg synes bedst om denne forklaring, som stammer fra det danske link i #1:

1) Når noget godt sker er det et plus, og at have venner er et plus.

2) Når noget skidt sker er det et minus, og at have uvenner er et minus.

Når der sker noget godt for dine venner er det godt (+ * + = +)

Når der sker noget skidt for dine venner er det skidt (- * + = -)

Når der sker noget godt for dine uvenner er det skidt (+ * - = -)

Når der sker noget skidt for dine uvenner er det godt (- * - = +)

Så hvis I vil dele pointene, så send et svar.
10. september 2012 - 05:34 #6
Svar fra mig.
06. oktober 2012 - 22:18 #7
acore, kom du fra det igen?  Du fik svar fra mig som du bad om.  Har du ændret mening?  Hvis du vil give del-points, så har du muligheden for selv at oprette et svar og acceptere det sammen med mit.  Men lad ikke spørgsmålet blive stående åbent.  Please.