Avatar billede nfssister Forsker
07. september 2012 - 00:29 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Mangler teknisk hjælp til printeropsætning

Hej EXP.
Jeg står og mangler en concorde/C5 mand som er interesseret i at hjælpe mig med at få sat en ny printer til et gammel concorde 3.0.

Jeg har siddet med det i 4 timer, og kan ikke finde en løsning.

Hvis nogle mener de kan byde ind med noget, så skriv meget gerne til mig, så finder vi ud af noget.

Dette samarbejde kan godt give flere jobs, i og med jeg støder på diverse problemer med C5/Navision/Concorde/Axapta osv. rundt omkring.

Evt. skriv en sms eller ring på 2214 7410
Avatar billede RogerWilco Seniormester
07. september 2012 - 19:18 #1
Eksperten.dk er vel til problemløsning OG vidensdeling, så spørgsmålene og svarene bør ligge her.

Hvad angår gamle C5 (jeg kender ikke versionerne) og printere har der f.eks. været det problem, at C5 kun kunne udskrive til en tilsluttet printer via en parallel- eller serielport.
Hvis man så flyttede programmet over på en maskine uden disse porte, men med USB, måtte man så lave en omdirigering. Dette kan klares ved, at man på driverens port-faneblad markerede feltet "printer-gruppering", og så markerede både LPT1 og den port den nye printer allerede var sat til.
Når et program så sender en udskrift til LPT1, bliver det opfanget af printerdriveren, som så sender det til den printer i gruppen som er klar, dvs. USB-printeren.
Det vil også fungere med netværksprinter i stedet for USB.

Man skal dog være opmærksom på, at de billige printere ikke forstår et "gammeldags" printersprog som PCL, så man er nødt til at vælge en lidt større lokalprinter eller en netværksprinter.
Avatar billede nfssister Forsker
08. september 2012 - 15:23 #2
Printeren kører netværk, og den forstår også PCL

Men jeg søger allermest en der har 1 time til at komme ud og få løst problemet på stedet.

Har rodet med det rigtig meget nu, og kan se det kræver en ekspert der bare har en anelse forståelse for concorde.
Avatar billede olehaahr Nybegynder
25. september 2012 - 20:40 #3
Hej nfssister,

Du skriver Concorde 3.0. Jeg antager at du mener Concorde XAL 3.0.

Følgende gælder for Concorde XAL:

Windows-versionen kan udskrive til ALLE windows-printere. Når printeren er installeret, kan den bruges. (Sæt printeren til "standard" og udskriv til printeren "standard windows" fra XAL.

Den tegnbaserede version (den grå/blå) kan IKKE udskrive til en USB-printer, men kun til en LPT- eller netværksprinter. Map din printer til en lpt-port via kommandoen "net use lpt2 \\servernavn\printernavn.". Du kan google "net use" kommandoen.

Håber at dette hjælperdig videre. Ellers finder du mine kontaktoplysninger på www.mikanIT.dk.

Mvh Ole
Avatar billede nfssister Forsker
21. oktober 2012 - 13:19 #4
Lukker