Avatar billede gedekid Nybegynder
05. september 2012 - 12:23 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hjemmelavet media center

Hej eksperter,

Jeg overvejer at strikke mit eget media center - så kan jeg få det som jeg selv ønsker.
Jeg vil køre det med MythTV / Mythbuntu.

Mit altoverskyggende krav er at der skal være mulighed for at optage samtidig mens jeg ser noget andet. Streaming fra MC til TV er ikke så vigtigt da det sjældent er noget jeg gør i.

Er der nogle der kan hjælpe mig i den rigtige retning hardwaremæssigt? Hvad skal jeg sikre mig?

Hvad er der af forskel ved at vælge ATX / MicroATX.

Jeg har en baby på vej, så jeg skal holde prisen så lavt som overhovedet muligt :)
Jeg kan altid opgradere hen ad vejen.
Avatar billede tiger_dk Mester
05. september 2012 - 13:18 #1
er lige med på sidelinjen her...
Avatar billede claes57 Ekspert
05. september 2012 - 13:30 #2
mikroAtx er bare et mindre kort - dvs der er færre pladser til udvidelseskort - men du kan så køre det i et mindre kabinet.

Jeg ville tjekke bundkort først - og se om der er linux-drivere tilgængelige. Og så bare køre på bundkortets video. Du vil godt have 8gb ram eller mere, og vedr tastatur/mus, så tag fx et logitech kombisæt med unifying modtager. Tag en rigelig stor harddisk - evt brug to (en lille genbrug til linux, og en til data)
Dertil et egnet tv-kort - Mythbuntu må have en liste med kort, de understøtter.
Avatar billede gedekid Nybegynder
05. september 2012 - 13:44 #3
Arh.. Takker :)

Et måske dumt spørgsmål, men kan jeg godt købe to tuner kort og opnå samme effekt som hvis jeg køber et dual tuner kort?
Avatar billede gedekid Nybegynder
05. september 2012 - 14:01 #4
Et opfølgende spørgsmål til tuneren ... Hvori ligger forskellen på et PCI tuner kort og et USB tuner kort funktionsmæssigt?
Avatar billede claes57 Ekspert
05. september 2012 - 14:29 #5
jeg ville vælge et dual-tv kort, da det er bygget til at håndtere to signaler samtidig, og har musklerne til det.
Et pci-kort skal ikke slås med andre enheder om maskinkraft - en usb får mindre hastighed jo flere usb-enheder der er på maskinen. Så pci er at foretrække - den større overflade giver også bedre køling.

jeg en en lille usb-tuner, og den bliver meget varm ret hurtigt - men den sidder på et bundkort med monteret apu (ikke cpu), og kører helt uden blæser. Udover, at jeg kan se tv via den, så er det mest for at få internet/skype på tv at mit medieceenter er samlet (og det kører windows fra en 2½" disk).
Mit er forgængeren (e35) til dette http://www.proshop.dk/Bundkort/ASUS-E45M1-I-DELUXE-2296397.html
Avatar billede gedekid Nybegynder
05. september 2012 - 14:54 #6
Arh ... Det bundkort se ganske fornuftigt ud og med en medfølgende CPU gør den mit prisleje temmelig medgørligt.

Via Mythbuntus liste og tunere skvattede jeg over denne:
http://www.mm-vision.dk/produkter/vis.asp?varenr=61851&menu=

Som er en dual netværkstuner - ville den gå an?
Avatar billede claes57 Ekspert
05. september 2012 - 16:06 #7
det er da en genial lille ting
CompatibleWith: MythTV - DVR for Linux, så det skulle da virke.
med win7 kan den mpeg4, så det kan den nok også i linux.
Avatar billede gedekid Nybegynder
05. september 2012 - 17:30 #8
Takker for hjælpen :) Tror jeg er ved at have styr på det. Kan holde prisen på omkring 2500,-. Vil du smide et svar?
Avatar billede claes57 Ekspert
05. september 2012 - 17:41 #9
bare luk selv...
Avatar billede gedekid Nybegynder
05. september 2012 - 17:51 #10
Takker for hjælpen :)