Avatar billede hephey Nybegynder
27. august 2012 - 15:15 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Sætte data fra to forskellige filer sammen

Hej

Jeg sidder med et datasæt bestående af 3500 virksomheder med cvrnr. som den unikke nøgle. Ved siden af i en anden fil har jeg nogle ekstra data om de pågældende virksomheder, men kun for omkring 2600 af dem, igen er cvrnr. opgivet. Jeg vil gerne have de ekstra data ind i den store fil så de lægger sig ud for den rigtige virksomhed/cvrnr./række. Håber nogen kender en måde at klare dette på, så man undgår at skulle gøre det manuelt.

Jeg bruger Excel 2003.

På forhånd tak
Avatar billede natkatten Mester
27. august 2012 - 15:26 #1
Benyt LOPSLAG eller INDEKS+SAMMENLIGN. Hvis du skal have en korrekt formel, så skal vi vide, hvordan data er struktureret. F.eks.:

- Hvad hedder de to filer?
- I hvilken fil skal data konsolideres?
- I hvilken kolonne findes cvr-numrene?
- Hvor mange ekstra kolonnner med data skal ind i den konsoliderede fil?

Men igen: Det kan helt sikkert laves!
Avatar billede hephey Nybegynder
27. august 2012 - 15:43 #2
Den jeg gerne vil samle dataene i hedder "A.xls" og den anden hedder "B.xls".
CVR-numrene i "A" findes i A3:A3280
og i "B" findes de i D2:D2676
Der er i alt 3 ekstra kolonner som skal ind i A (4 med CVR-numrene for at tjekke)
Avatar billede natkatten Mester
27. august 2012 - 15:47 #3
Kig på disse to filer for inspiration:

http://gupl.dk/684154/

http://gupl.dk/684155/

Den første er kildefilen med data. Den anden er filen indeholdende formelen til opslag i kildefilen.

Formelen, der er anvendt er opbygget således:

=INDEKS('Filnavn[CVR-kilde.xlsx]Ark1'!$B$2:$B$27;SAMMENLIGN($A2;'Filnavn[CVR-kilde.xlsx]Ark1'!$A$2:$A$27;0))
Avatar billede hephey Nybegynder
27. august 2012 - 15:54 #4
Jeg roder lidt med det. Tak for svaret hvert fald. Du må hellere få nogle point
Avatar billede natkatten Mester
27. august 2012 - 15:59 #5
Umiddelbart vil jeg ud fra det, du skriver, mene at opslagsformelen i 'A.xls' celle B3 skal hedde noget i retning af:

=INDEKS([B.xlsx]Ark1!$E$2:$E$2676;SAMMENLIGN($A2;[B.xlsx]Ark1!$D$2:$D$2676;0))

Kopier den formel ned og til venstre i det relevante celleområde.

Dette forudsætter, at data de skal vises i 'B.xls' befinder sig i kolonnerne E, F og G, og at arket/fanebladet hedder 'Ark1'.

Formelen kan "smukkeseres", således at der vises f.eks. "" (tom værdi), hvis der ikke findes et CVR-nummer i kildearket 'B'.
Avatar billede natkatten Mester
27. august 2012 - 15:59 #6
Et svar kommer her.