Avatar billede henlot Juniormester
23. august 2012 - 10:11 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Yousee programpladser og Qam

I min Youseeboks kan jeg køre en "Avanceret modtager test" som fortæller følgende:

Qam        Styrke      Ber      Status
1            54 dBqV      0          OK
2            56 dBqV      5.00e7    OK
3            54 dBqV      0          OK
..
etc.op til 64 Qam

Jeg har behov for at vide hvilke programpladser som ligger på de forskellige Qam. (bor i København)Kan du hjælpe her?
Avatar billede RogerWilco Seniormester
23. august 2012 - 14:44 #1
QAM har da vidst kun noget med modulationen at gøre - valg af et program på en given frekvens vælges først når signalet er konverteret til digital.

Hvis du "bare" skal bruge en oversigt over YouSee's digitale kanaler i hovedstaden, findes de her:
http://www.dkscan.dk/TV/yousee_hovedstaden.htm

Skal du reelt ned i teknikken kan du bruge et DVB-modul til pc'en og en DVB-analyzer.
Jeg bruger DVBviewer til min egen pc, og dér kan man hente et gratis analyseværktøj kaldet TransEdit. Det søger på alle frekvenser og viser programpladser og andet for hver frekvens. Jeg har kun grundpakken, så jeg kan ikke lave en komplet liste, men sig til, hvis du kan bruge en sådan liste.
Avatar billede henlot Juniormester
23. august 2012 - 19:10 #2
Jaaaah det er der henaf, men jeg har behov for at vide at eks.: Qam 5 indeholder følgende programmer.

Årsagen hertil er, at jeg skal vide, når jeg får en fejl, hvilke programmer Qam'en indeholder for at tjekke overenstemmelse med fakta. Når Yousee er herude (formiddag), så siger de, at der ikke er noget galt, men om aftenen, så får jeg disse udfald (pixeleringer). Det vil jeg gerne dokumentere, så jeg kan informere dem om.
Avatar billede RogerWilco Seniormester
23. august 2012 - 20:55 #3
Så skal du netop ikke bruge QAM til noget, men kanallisten jeg henviste til. YouSee bruger kun QAM64, og det har som sagt ikke noget med programpladser at gøre, men hvordan det fysiske signal for hver frekvens på linjen ser ud.

Når der sker udfald på en bestemt kanal, kan du i kanallisten se, om andre kanaler på samme frekvens har samme problem. Der har været meldinger om, at bybussers radiosystem giver udfald:
http://ing.dk/artikel/116898-danske-bybusser-giver-sort-skaerm-paa-tvet.
Avatar billede henlot Juniormester
23. januar 2013 - 17:35 #4
venligst svar så jeg kan lukke dette spørgsmål