Avatar billede joejjoej Nybegynder
13. juli 2012 - 12:59 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Dele een fast IP til to routere ?

Hej

Hej har en fiberbox fra SE og en fast IP til min konen arbejsforbindelse VPN.

Men ungerne vil gerne kunne køre uden om VPN da der er en del porte lukkede , de kan fels ikke streame

er det muligt at dele forbindelse melem en nu router og Vpn routeren f.eks ved at sætte en swits lige efter fiberboxen ?

( VPN boxsen kræver en offentlig ip - fast eller dynamisk )
hilsen jørgen
Avatar billede venturer Nybegynder
13. juli 2012 - 14:05 #1
Nej. To enheder kan ikke dele den samme IP.
Hvis det er en dedikeret linje kun til arbejdsbrug, kan det endda være at den slet ikke vil fungere uden VPN.

Det kan MÅSKE virke ved at sætte VPN boksen ind bag en ny router (hvor man angiver at VPN-boksen skal være i DMZ). Hvis dét er muligt, så kan de også dele forbindelsen via den nye router.

/Venturer
Avatar billede pkbech Juniormester
13. juli 2012 - 14:08 #2
Ville normalt sige at det ikke skulle være noget problem at sætte VPN boxen på i din routers lan porte også forward VPN port trafik fra din routers IP til VPN boxen. Men skal nok lige tests.

Kan ikke helt forstå hvorfor din VPN box skulle bruge en IP og ikke være mulig at route igennem et andet netværk

Så det her skulle virke
Internet - Router (LAN Porte) - VPN Box
                              - Ungernes computer

Ellers kan du prøve at sætte VPN boxen I DMZ via din router.
Avatar billede claes57 Ekspert
13. juli 2012 - 14:08 #3
fra væg til routere sætter du denne imellem
http://www.trianglecables.com/150828.html
så er der en kontakt, og man kan skifte fra den ene router til den anden (det er så bedst med trådløs videre fra routere til pc'er).
de to routere har hvert sit lokale lan (ikke fælles ssid) - men kun den, der er switchet til har forbindelse ud af huset (A for arbejde, B for børn)
Avatar billede pkbech Juniormester
13. juli 2012 - 14:17 #4
Det kunne måske være hjælpsomt at for at vide hvad det er for en internet forbindelse du har til rådighed. Og nu er internet forbindelser i DK jo ikke helt umulige at betale så du kunne også hører om du ikke kunne få to IP'er af din udbyder. Ved Stofa og et par andre tilbyder dette ret nemt
Avatar billede Wally1973 Praktikant
14. juli 2012 - 06:53 #5
Det er en professionel VPN-opsætning med en one-to-one point VPN-forbindelse.
Der kan ikke smides noget ind foran VPN-boksen uden at VPN-boksen vil fejle. VPN-boksen er sat op med sikkerhed, der gør at man ikke kan ændre dens IP-adresse uden at den vil fejle i opsætning af sin VPN-tunnel.

#3's løsning er den eneste der med rimelig sandsynlighed vil virke.
Normalt vil der være nogle vlans i de her opsætninger også, men standard vlan'et er som regel det der giver adgang til internettet uden begrænsninger.
Er udbyderen eller firmaet helt "nazi", så er det sat op med vlans, således at standard vlan'et ikke routes overhovedet og så kræver det at man har en vlan-understøttet router og kan få lokket vlan-ID'et ud af udbyderen.
Test med en billig router om den kan komme på internettet uden problemer, så ved I det.
Avatar billede joejjoej Nybegynder
14. juli 2012 - 09:04 #6
Det er en SE fiber  og der får kun een fat IP

og SE boksen trådløse router skulle slås fra da den ikke kunne håndtere trådløs router OG frast ip

Hvis SE bruger dynamiske IP er det ikke offentlige IP SE tildeler ud af huset men en slag lokale SE som så via SE-centralen går videre i offentlig IP