Avatar billede vv25 Nybegynder
12. juli 2012 - 13:17 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hvilken MacBook skal jeg købe?

Jeg har søgt ind på multimediedesigner uddannelsen og vil i den forbindelse købe en ny mac, min. krav er:

- Multicore Intel processor
- Mac OS X v10.5.7 eller v10.6
- 2 GB RAM
- 11.2 gb ledig plads på harddisken
- 1.280 x 1.024 med kvalificeret hardware-accelereret OpenGL grafikkort, 16-bit farve og 256 MB VRAM
- Visse GPU-accelerede funktioner kræver grafisk understøttelse af Shader Model 3.0 og OpenGL 2.0
- Dvd-rom-drev

Jeg er ikke bare ude efter den billigste, men samtidig ved jeg heller ikke om de største maskiner er meget mere end jeg har brug for. Jeg har aldrig haft mac før og jeg har ikke specielt meget forstand på hvad de forskellige specifikationer har af betydning, så jeg håber at få nogle gode råd.
Avatar billede vv25 Nybegynder
12. juli 2012 - 13:47 #1
Jeg tænker at valget skal stå mellem en af disse:
MacBook Pro 15" MD322
http://www.computercity.dk/Products/Product.aspx?id=8030762&ref=section

Og Macbook Pro 15" MD104
http://www.computercity.dk/Products/Product.aspx?id=10401310&ref=section
Avatar billede JesperKeller Nybegynder
12. juli 2012 - 19:03 #2
Hej VV25.
Jeg står lige i øjeblikket med en helt ny MacBook Pro til salg. Det er størrelsen 15.4" med model nummer MD103.
Jeg har den på bud fra 12.000kr. (man har mulighed for at byde indtil søndag aften)

Til den ville jeg evt anbefale dig at købe nogle flere ram og få en SSD harddisk. Så vil jeg mene dine penge er bedre brugt end modellen MD104 som du har kigget på.

Skriv endelig tilbage hvis det har din interesse :)

Link til salgstråd: http://www.eksperten.dk/spm/965892#reply_7962395

Hilsen Jesper Keller
ps. Held og lykke med dit nye studie
Avatar billede vv25 Nybegynder
13. juli 2012 - 07:18 #3
Hej Jesper

Jeg vil helst købe direkte fra en forretning, men held og lykke med at få den solgt.

Venlig hilsen
Camilla
Avatar billede Slettet bruger
13. juli 2012 - 23:12 #4
MD322, som du linker til, er nu en gammel model, så den skal du i hvert fald ikke købe til den opgivne pris..

MD104, som du også linker til, fandt jeg i en billigere version:
http://www.computercity.dk/Products/Product.aspx?id=10401289&ref=section

Den kan sagtens leve op til dine krav, og mere til. Der står i øvrigt, at det er en 'dual-core', men er nu ret sikker på, at det er en 'quad-core' - men nevermind.

Du skal dog være opmærksom på, at opløsningen i ingen af modellerne er de anbefalede 1280x1024, men 1440x900, dvs. du mangler lidt plads i højden. Hvis du gerne vil have en højere opløsning på din bærbar, er du nødt til at bestille den online hos Apple. Så vidt jeg ved, er det kun her man kan konfigurere sin nye MacBook Pro. Du kan vælge en opløsning på 1680x1050 i enten 'Glossy' eller 'Antiglare'.
http://store.apple.com/dk/configure/MD103DK/A?

Jeg er ret sikker på, at du vil blive rigtig glad for den højere opløsning til det grafiske arbejde, du skal lave. Men er også overbevist om, at det kan gå uden.
Avatar billede vv25 Nybegynder
16. juli 2012 - 14:46 #5
Tak for svar.
Umiddelbart kunne jeg godt finde på at tage den lidt dyrere model hvor man selv kan konfigurere den.

Tillægsspørgsmål:
Ville du mene 4 GB er tilstrækkeligt, når man for kun 800 ekstra får 8 GB? Og det samme med Harddisken, er 500 nok eller skal jeg gå op til 750 GB?

Hvis jeg vælger 500 Gb, widescreen skærm (glossy) og 8 GB er det 16.199 kr. hvor jeg får 6% = 15.227 kr.
Avatar billede Slettet bruger
16. juli 2012 - 15:21 #6
Til den pris vil jeg også sige, at du skal tage 8Gb ram. Det er ikke strengt nødvendigt, men 4Gb kan opbruges, hvis man har mange større programmer kørende på samme tid. Specielt i OS X Lion, som i sig selv kræver ~2Gb for at køre flydende med diverse standardprogrammer, som Mail, Safari, iTunes, osv. De sidste 2Gb kan hurtigt opbruges af flere tunge programmer fra Adobe f.eks.

Mht. harddisken, så vil jeg sige, at 500Gb er mere end nok. Det kommer nok mest an på, hvor meget du selv skal have liggende af musik, film osv.
Avatar billede vv25 Nybegynder
16. juli 2012 - 17:37 #7
Igen mange tak :)
Avatar billede Slettet bruger
16. juli 2012 - 17:41 #8
Ingen årsag :-)