Avatar billede mosskov Praktikant
20. juni 2012 - 19:47 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Selectboxe

Jeg håber at der er en der vil hjælpe mig jeg er nybegynder med website

jeg vile gerne lave en side hvor medlemmerne kan tilmelde deres fugle til udstilling.

da jeg ved at medlemmerne har svært ved at huske både nummer og katagori på fuglene

jeg har lavet en mysql tabel med 3 felter Serier,Nummer,Kategorinavn, ( 618 poster)

jeg forestiller mig 2 selectbox den første viser de ca. 20 serier som fuglene kan opdeles i og 2. selectbox viser så alle dem i denne serier.
jeg har læst mig til at det måske er noget JavaScript jeg skal bruge.( lidt det samme som i bruger foroven på denne side.)
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
20. juni 2012 - 21:01 #1
det man bruger her på siden er AJAX.
princippeter at du tager værdien fra første selectbox, og via noget js kalder noget serverside code, der henter data fra sql serveren, incoder dette i XML eller JSON, og retunerer dette til js der decoder data, og indsætter det de rigtige steder på siden.

du kan finde en masse tut på nettet om AJAX, men rigtig mange begår desværrer den fejl at de retunerer HTML, hvilke aldrig har været menigen med AJAX.

så for at kunne lave det du ønsker skal du være godt inde i html+js+serverside sprog+css

hvilke serverside sprog har du tilrådighed ?? (ASP/.NET/PHP/JAVA) til at kommunikerer med din database
prøv at google php ajax select multiple eller hvilke serverside sprog du anvender i stedet for php

det burde kunne lade sig gører med rent js, men det bliver et sinsygt stort array når du har 618 poster(kan ikke anbefales) prøv at google js menu select
Avatar billede mosskov Praktikant
20. juni 2012 - 21:29 #2
Det lyder alt for svært for mig.

men jeg kan ikke forstå at man ikke kan åbne en database tabel fra en select box eller noget der ligner. når det er nemt i access
men læg et svar så får du point fordi du har taget tid til at forklare det for mig.
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
20. juni 2012 - 21:42 #3
du er nød til at bruge et serverside sprog for at kunne tilgå din db, under php kan du mig bekendt kun bruge ODBC mod ms access, men der er næppe mange webhoteller der understøtter ODBC
under ASP kan du bruge ADO
http://www.codeproject.com/Articles/488/Accessing-Microsoft-Access-databases-in-ASP-using
http://www.webdesign.org/web-programming/asp/database-connection-strings.4281.html

jeg dropper point
læg selv et svar og accepter så tråden lukkes
Avatar billede olebole Juniormester
20. juni 2012 - 22:46 #4
<ole>

Hvis det nødvendige er installeret, kan man bruge PDO.

"Det lyder alt for svært for mig." >> Det er såmænd ikke vanskeligere end at udføre en lungeoperation - og det er jo en smal sag for de fleste lungekirurger.

Access databaser er beregnet til brug af stort set alle PC-brugere. Webudvikling er et fag på lige fod med andre fag, så man må naturligvis forvente, det ikke er lige at gå til  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede mosskov Praktikant
06. juli 2012 - 00:14 #5
Jeg lukker sp.