Avatar billede MaxZpaD Professor
18. juni 2012 - 13:03 Der er 1 kommentar

VBA -> Excel -> Pivottabel -> PivotItems.Visible -> Datoer

Problem:

- Kan ikke med VBA-kode vise/skjule de dato-items i page-filteret i en pivottabel, som Excel selv har oprettet f.eks. med navn/caption "<31-12-2009" og ">16-06-2012"

- De øvrige items på filterlisten er årstal, som er dannet ved hjælp af pivottabellens gruppering af datoer

Makro-optageren foreslår selv følgende kode:

PivotTables("MyPivot").PivotFields("MyField").PivotItems("<31/12/2009").Visible = True

men selv denne kode kan ikke afspilles efterfølgende. Der opstår følgende fejl:

"Run-time error '1004':

Kan ikke angive egenskaben PivotItems for klassen PivotField."

Med det "rene" årstal går det uden problemer, f.eks.:

PivotTables("MyPivot").PivotFields("MyField").PivotItems("2009").Visible = True

Problemet løses ikke af at bruge en For Each/Next-løkke. Samme run-time-fejl opstår.

Selve navnet/caption/value "<dd/mm/yyyy" kan sagtens udtrækkes f.eks.:

For Each/Next-løkke med debug.print varPivotItemObject.Name,

så Excel MÅ da opfatte dem som items. Har også prøvet at udskifte dato-separatoren med "-", hvilket heller ikke hjælper.

Er der nogen, som kender en løsning på dette?
Avatar billede H_Klein Novice
15. juli 2012 - 18:03 #1
Hej Max,

Umiddelbart ville jeg gætte på at du skal kigge i det ark hvor du henter data til pivot-tabellen og sikre dig at dato-kolonnen i arket er formatteret som datofelt, for som jeg ser det opstår fejlen ved at vba-kørslen ikke genkender formatet som værende en dato.

Med venlig hilsen

Henrik