Avatar billede animom Nybegynder
10. juni 2012 - 09:13 Der er 11 kommentarer

Jeg har brug for hurtgi fysik hjælp!!!

Fysik opgaver jeg ikke forstår
1. En person kører en tur rundt i ballongyngerne. Er tyngdekraftens arbejde på en hel tur rundt positivt, nul eller negativt?
2. Erfarne vandrere vil normalt skræve over en træstamme, snarere end at gå op på den og hoppe ned. Hvorfor mon?
3. Da man byggede pyramiderne i Ægypten blev de store stemblokke og figurer som vist på murmaleriet fra 1900 f.Kr. trukket på slæder hen over sandet af en hær af slaver. Hver slave kunne måske trække med 200N. Gnidningskoefficienten mellem slæden og sandet er skønsmæssigt 0,3.
•    Hvad er den tungeste sten en gruppe på 5000 slaver kan trække af sted med?
Hver slave kunne måske yde effekten 150W.
•    Hvor hurtigt blev slæden i så fald flyttet?

4. En kontakt er i princippet designet, så den har en lille resistans i lukket tilstand og en stor resistans i åben tilstand. Forklar, hvorfor det betyder, at der næsten ingen energi afsættes i kontakten, såvel i lukket som i åben tilstand.

5. En brødrister til brug i en almindelig husinstallation (230 V) omsætter elektrisk energi med effekten 800 W.
•    Hvad er strømstyrken da gennem den?
•    Hvilken resistans svarer den til i tændt resistans?
Brødristerens ejer har fusket med installationen, så brødristeren ved en fejl bliver sluttet direkte til den såkaldte tekniske vekselspænding (400 V)
•    Hvilken effekt har brødristeren da, forudsat resistansen er uændret?
Avatar billede animom Nybegynder
10. juni 2012 - 09:19 #1
*hurtig
Avatar billede vejmand Juniormester
10. juni 2012 - 09:31 #2
Hvis du har brug for hurtig hjælp, er det ikke særlig smart at sende et "Svar". Husk altid at sende egne indlæg som "Kommentar".
Mange hopper over spørgsmål, hvor der er lagt "Svar".

"Svar" er til pointgivning, som tak for hjælpen.  :-)
Avatar billede sadolin1978 Novice
10. juni 2012 - 10:32 #3
Avatar billede delvis-begynder Nybegynder
10. juni 2012 - 11:40 #4
Er det skole spørgsmål? - Så har du sandelig haft dårlige lærere!

ang. spørgsmål 4 kan ohm's lov også bruges -
hvorfor afsættes der ingen (næsten ingen) energi i en kortslutning?
hvorfor afsættes der ingen energi når der ingen strøm løber (afbrudt)?

ang. spørgsmål 2
prøv at gå hurtig 10 meter ligeud og
med samme hastighed gå op ad en trappe.
Hvorfor bliver du mere forpustet op ad trappen?
Kan det mon være fordi du skal hæve din egen vægt, som du ikke skal ligeud. ;-)
Avatar billede animom Nybegynder
10. juni 2012 - 12:04 #5
Jeg har lige oprette brugeren, så jeg vidste ikke hvordan man gjorde ;)
Avatar billede animom Nybegynder
10. juni 2012 - 12:07 #6
Det er gymnasie spørgsmål, men tak, det hjalp lidt på det ;)
Avatar billede delvis-begynder Nybegynder
10. juni 2012 - 12:26 #7
Fint nok - men, men, kræv lidt oplæring af dine lærere!
God søndag.
Avatar billede animom Nybegynder
10. juni 2012 - 12:29 #8
Vi har virkelig verdens mest dovne fysik lære :/
Jeg forstår stadig ikke opgave 1 og 3?

god søndag
Avatar billede vejmand Juniormester
10. juni 2012 - 12:32 #9
Vi prøver lige igen:
Husk altid at sende egne indlæg som "Kommentar".

"Svar" er til pointgivning, som tak for hjælpen.  :-)
Avatar billede animom Nybegynder
10. juni 2012 - 12:33 #10
Ja jeg har forstået princippet nu, tak :)
Avatar billede animom Nybegynder
10. juni 2012 - 12:40 #11
Tak for dette, hvad med opgave 1 og 3?