Avatar billede shaya Praktikant
31. maj 2012 - 16:41 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Hvordan kører man et PHP script i baggrunden?

Hej alle!

Jeg er i en situation, hvor jeg gerne ville kører et script. Men dette script tager så lang tid, at brugeren (i browseren) ikke måske gider at vente. Derfor ville jeg gennemfører et script i baggrunden, således at brugeren ikke behøves at vente.

Altså lad os sige, at brugeren er ved "side.php". "side.php" skal så lade "script.php" kører i baggrunden, således at brugeren ikke kan se det.

Jeg har hørt at man kan anvende exec() funktionen, men det har ikke rigtigt lykkedes mig.

Tusind tak på forhånd.
Avatar billede claes57 Ekspert
31. maj 2012 - 17:01 #1
du kunne måske også have en lille iframe på side.php, som kører det. (løsning for dummies i php som mig selv).
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
31. maj 2012 - 18:14 #2
kunne du kører scriptet via AJAX ??
der vil side blive udført og scriptet vender tilbage til side når den har data klar, og imens kan du stadig arbejde på side
Avatar billede olebole Juniormester
31. maj 2012 - 18:43 #3
<ole>

Kan du løfte sløret lidt for sammenhængen, og hvad scriptet skal gøre?

/mvh
</bole>
Avatar billede shaya Praktikant
31. maj 2012 - 20:32 #4
claes57: Ja, men brugeren skal stadig vente på at serveren bliver færdig?
Jeg kan desværre ikke kører scriptet via AJAX.
olebole: Jeg ville nemlig gerne sende emails med vedhæftede data. Derfor ville det tage lang tid, hvilket brugeren ikke ville vente på. Derfor ville jeg gerne udføre et php script, selvom brugeren afslutter browseren.
Avatar billede olebole Juniormester
31. maj 2012 - 21:28 #5
Et kaldt PHP-script afvikler, selvom browseren lukkes. Dine mails bliver derfor sendt, selvom brugeren forlader siden. Hvis scriptet sinker visningen i ulidelig grad, bør du dog nok vælge en anden løsning  =)

Hvorfor kan du ikke bruge Ajax?
Avatar billede shaya Praktikant
31. maj 2012 - 22:58 #6
Ok. Fordi jeg ikke rigtig kender til Ajax. Jeg kan dog lære det :-). Send et svar olebole.
Avatar billede olebole Juniormester
31. maj 2012 - 23:27 #7
Ellers tak, jeg samler ikke point. Hvis du fortæller lidt mere om sammenhængen, kan jeg vise dig, hvordan du kan gøre.

Du skriver, at mails skal afsendes, når brugeren rammer siden. Skal indholdet og/eller  modtager/afsender afhænge af POST-, GET-, COOKIE- eller SESSION-variabler, brugeren har med, når han kommer til siden?
Avatar billede shaya Praktikant
01. juni 2012 - 08:44 #8
Jeg kan godt finde ud af at sende en mail osv. (Men ellers tusind tak for hjælpen). Mit store problem var bare at åbne "script.php" uden at brugeren skal se "siden" åbnet.

claes57 og ronols kunne jeg bede jer om at sende et svar ;)
Avatar billede claes57 Ekspert
01. juni 2012 - 08:53 #9
for min skyld kan du bare lukke selv...
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
01. juni 2012 - 14:34 #10
springer også point over
Avatar billede shaya Praktikant
01. juni 2012 - 14:58 #11
Tusind tak for hjælpen.
Avatar billede olebole Juniormester
01. juni 2012 - 14:58 #12
#8: Jeg tænkte heller ikke, det ville skabe problemer at afsende en mail. Hvis din mail-afsendelse er baseret på data/info, som brugeren 'har med' til siden, kunne det dog ret let skabe problemer  =)