Avatar billede KHHP Juniormester
26. maj 2012 - 13:24 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

Fejl ved forsøg på backup

Hej
Jeg har netop reformateret min MacBook Pro og vil gerne bruge min FreeNAS-computer til Time Machine Backup. Jeg har opsat FreeNAS 8 og lavet et AFP-share, som Time Machine også finder, men jeg får denne besked:
http://billedeupload.dk/images/ERsGp.png
Jeg har forsøgt flere gange, men uden held. Jeg koblede derpå en skærm til min FreeNAS maskine, for at se om jeg kunne gøre noget fra Shell/command-line og bemærkede dette:
http://billedeupload.dk/images/8SCP7.png
Jeg kan ikke lige finde ud af hvad der gør at det ikke virker.
Det nemmeste ville være at købe en TimeCapsule, men eftersom det er lidt skidt med økonomien, så blev det aldrig til noget. Jeg stødt så på FreeNAS og fandt ud af at det virkede med Mac OS X Lion 10.7.x og FreeNAS kunne køre på nogle af mine gamle P-ATA computere.
Normalt er jeg skarp nok hvad angår OS X, men jeg har aldrig brugt TimeMachine, da Mac OS X ikke sådan uden videre ville arbejde sammen med min Windows-baserede backupserver.
Håber der er nogen der kan fortælle mig hvordan jeg får det til at virke. Det skal lige siges at mit share virker, da jeg fint kan oprette forbindelse via "Finder" og kopiere filer til og fra min Mac.
Avatar billede egonspock Seniormester
26. maj 2012 - 13:31 #1
Problemet er sikkert at du sikkert ikke har HFS udvidet (Journaliseret) på din NAS, som er forudsætning for Time Machine. Der er nogle meget smarte features, som er nødvendige for at det virker.
Avatar billede KHHP Juniormester
26. maj 2012 - 18:44 #2
Nej, problemet er ikke formatteringen. Fandt ud af at den åbenbart ikke ville udføre backup, hvis jeg ikke havde aktiveret Force 4096 byte et eller andet. Da det var gjort virkede det fint.
Avatar billede KHHP Juniormester
27. maj 2012 - 21:36 #3
egonspock, dit indlæg havde været svar på mit spørgsmål, hvis jeg havde brugte et eksternt eller internt drev, men eftersom jeg bruger et netværksdrev, så kigger Mac OS X ikke efter formatteringen. Det kunne sagtens have været en NTFS-partition. Det der er problemet er hvordan mit share er opsat og drevets konfiguration.
Min opsætning endte med at aktivere "force 4096 kilobyte allocation" og ZFS-formatering og derefter opsætning af et AFP-Share. Backup virker nu, og det samme gør restore fra Lion Recovery HD.
Du skal have tak for forslaget, men desværre ikke den rigtige løsning.
Avatar billede egonspock Seniormester
28. maj 2012 - 00:14 #4
Meget interessant. Jeg tror at det virker fordi det netop virker som en HFS+J disk ved at ZFS er et ret smart filsystem idet at du kan lade som om det er et AFP-share, så det også kan forholde sig til forskellige typer links, men tak for point, selvom du har ret i at det næppe er fortjent :-)