Avatar billede bazzoooo Nybegynder
24. maj 2012 - 15:01 Der er 1 kommentar

MacBook bootcamp

Hey Eksperter

Jeg har installeret windows 7 på min MacBook air via bootcamp, men jeg er stødt i det problem at jeg ikke ved hvordan jeg skifter til Mac OS igen og jeg er lidt bange for at jeg er kommet til at slette Mac OS fra computeren. Hvordan tjekker jeg det?
Avatar billede KHHP Juniormester
24. maj 2012 - 18:35 #1
Du kan i windows se din Mac installation, hvis du har installeret bootcamp softwaren.
Du kan også tjekke start og højreklikke på computer og vælge administrer. Derefter vælger du diskhåndtering i det vindue der åbnes. Hvis der er mere end 2 partitioner på disk 0, og der er nogle, som ikke er NTFS, så har du ikke slettet Mac OS X. Så skal du lige efter tryk på power-knappen når du starter din mac, holde CMD(apple-key) nede for at stoppe boot og kan nu vælge hvad du vil starte. Har du 1-2 partitioner der er NTFS, så har du slettet mac os, og højest sandsynligt også din recovery partition og derfor skal du købe en Mac OS X Lion thumbdrive i Apple Store og installere derfra.
Hvis du er heldig er du ikke kommet til at slette mac recovery partitionen, og du kan ved at holde CMD(apple-key) nede vælge Recovery HD og så vælge installer Mac OS X Lion, i den menu der kommer frem. Nu skal du dog også slette windows igen. Når du har fået geninstalleret Mac OS X, skal du køre BootCamp-Assistenten fra Programmer -> Hjælpeværktøjer og partitionere din harddisk. Så starter du din windows 7 installation og formaterer kun partitionen BOOTCAMP og vælger den som installationsdisk for windows 7. Installer derefter bootcamp softwaren til windows. Nu starter computeren som standard op i Mac OS X og derfor bruger du CMD-knappen til at vælge at starte fra windows.