Avatar billede rubberduckone Nybegynder
18. maj 2012 - 23:25 Der er 4 kommentarer

NAS server; Skift af diske

Hej,

Er helt blank ud i harddisk viden...

Har en NAS QNAP 409 pro med 1TB diske. Vil skifte diskene, da jeg har behov for mere kapacitet. Som jeg ser det på QNAP's forum er max. grænsen 2TB per disk.

Så melder spørgsmålet sig - hvad skal man vælge?
Hvilke parametre er vigtige / vigtigst?

Hvad er fx. betydningen af forskellen på 300 og 600 MBps diske (udover 300 // ;o) og bør jeg per definition vælge diske med størst mulig buffer dvs. her typisk 64MB fremfor 32...??
...og hvordan med driftsøkonomien? - er "green" diske bedre end de andre?

Er der nogen der har bestemte diske de kan/vil anbefale fremfor andre?

På forhånd tak for ethvert tip,
RD
Avatar billede chalde Seniormester
18. maj 2012 - 23:49 #1
I en NAS hvor overførselshastigheden primært er begrænset af netværket og processoren i NAS'en, er diskene yderst sjældent flaskehalsen. Især når vi taler "almindelige" NAS.
Personligt ville jeg derfor i første omgang gå efter de diske Qnap anbefaler og har testet, dernæst den disk af disse som giver mest plads for pengene. Resten har minimalt at sige i en NAS.
Avatar billede jensenjs Juniormester
19. maj 2012 - 10:53 #2
Som #1 skriver
Dog vil jeg nok anbefale Samsung diske da jeg har erfaret at Maxtor og Seagate bliver ret varme i de meget små og lukkede kasser en NAS typisk er.

Jeg er ellers meget glad for netop Maxtor og Seagate, men jeg overvejer at sætte Samsung i min NAS

En anden "teoretisk som jeg tror også hjælper" ting er en stor cache, da harddisken ikke skal arbejde så hårdt, det vil igen betyde lavere temperatur samt et væsentlig laver støjniveau fra en eventuel blæser

Jeg har kun denne erfaring fra min egen gamle NAS Thecus N2100
der larmede som en travl storby, men med Samsung diske med stor cache faldt støjen til en tur på strøget med høreværn på :)
Da blæseren kun larmede ved opstart og et stort forbrug med begge netværks porte i brug
Avatar billede chalde Seniormester
19. maj 2012 - 12:10 #3
#2 Kan bekræfte at Samsung er køligere end Seagate (i mit tilfælde har jeg 5x F4EG i min Synology og har tidligere haft 3 Seagate).
Forskellen var ca. 5-8 grader, så ikke alverden, men alt afhængig af blæsernes aktivering og styrke, kan det betyde meget.

Men det værende sagt, så er hører både Maxtor og Samsung under Seagate ;)
Avatar billede jensenjs Juniormester
19. maj 2012 - 12:27 #4
#3
Hos mig var der en utrolig stor forskel fra 50-60
og efter skiftet ned til 30-40 grader
det er en reduktion på 20%-33%

Nu skal det lige siges at min NAS ikke har det bedste design angående køling, der sidder godt nok en god blæser, men den skal trække luften gennem en smal sprække på 1.5 cm * 8 cm. på grund af det print diskene er tilsluttet, yderst usmart havde det været vendt 180 grader ville der være fuldt udbytte af blæserens arbejde.

Min NAS der efterhånden har en hel del år på bagen, er utrolig stabil og solid og understøtter mange teknologier, og den leverer varen i top, derfor er den enenu ikke udskiftet selv om jeg har kigget på nyere modeller.