Avatar billede lbandk Nybegynder
18. maj 2012 - 11:30 Der er 11 kommentarer

Hyper-V og Windows 2008 r2

Hej,

Har en server der skal bruges til virtulasering af alt it.

Men mit spørgsmål er så, skal serveren der køre Hyper-V være domæne controller eller skal jeg blot oprette DC som en virtual pc?

Hvad er det mest rigtige at gøre.
Avatar billede KHHP Juniormester
18. maj 2012 - 12:06 #1
Det bedste ville nok være at oprette DC på den fysiske server, og så kører klienter i Hyper-V. Det er sådan jeg gør det. Har dog haft succes med at have det hele kørende virtuelt, dog var det meget langsomt.
Avatar billede lbandk Nybegynder
18. maj 2012 - 12:19 #2
Fordelen ved at køre det hele i hyper v vil jo være der evt kunne være to DC på 2 Lan.

Men er der en ide i at køre det hele i virtual server?
Avatar billede KHHP Juniormester
18. maj 2012 - 12:24 #3
Ja, det med at køre to DC'er er smart nok, men så igen, hvad skal man bruge to til? Det bedste er at køre alle serverfunktioner fra den fysiske server, og så have klienterne i Hyper-V
Avatar billede lbandk Nybegynder
18. maj 2012 - 12:34 #4
Skal ingen klienter have på serverne :-)

Der vil være tale om SQL, WEB, Mail og Sharepoint
Avatar billede KHHP Juniormester
18. maj 2012 - 14:39 #5
Det burde du da kunne køre uden at benytte virtuelle systemer.
Avatar billede Wally1973 Praktikant
18. maj 2012 - 22:50 #6
SQL kan ikke anbefales i virtualisering, da der virkeligt sker et stort performance hit.
Mail kan godt køre virtualiseret, men din mail-database bør have direkte adgang til disken.
Avatar billede montago Praktikant
18. maj 2012 - 23:15 #7
Vi har på arbejdet 2 motherfucker computere som hoster 20-30 virtuelle servere/testiljøer

vi har DC, SQL osv virtualiseret hvor HyperV serverne kun kører HyperV.

Fordelen ved at kører ALTING som virtuelle servere er at man bl.a. kan tage snapshots af sin server inden man laver ændringer. Snapshots er MEGET NYTTIGE hvis man laver fejl og skal rulle tilbage. Hvis man fucker sit domæne op er der ingen vej tilbage, så skal serveren reinstalleres.

Derfor : virtualiser ALTING !

Med hensyn til performance, så er det kun CPU, RAM og HDD som sætter begrænsningerne -- SSD eller RAID10 + 64 GB ram så kommer man langt.

Med dagens Motherboards og CPU'er som har indbygget virtualisering og med Win2k8 R2 SP1 spiller alting bare max med HyperV. Man lider derfor næsten ingen performancetab ved at køre virtuelt.
Avatar billede montago Praktikant
18. maj 2012 - 23:17 #8
En anden fordel er at man kun behøver installere sin server 1 gang.

Gør det at du installere din virtuelle windows 2008 R2 og opdater den 100%.  Gem VHD'en og sluk maskinen.

derefter kan du spawne 10 nye servere ved at køre Differencing diske fra din VHD og derved få lavet alt du skal i en fart.
Avatar billede gorgemuld Nybegynder
22. maj 2012 - 09:07 #9
Jeg er enig med Montago.
Der er ikke nogen grund til ikke at ligge alt op virtuelt.

Men vær opmærksom på at f.eks database servere kræver at du indstiller den virtuelle server sådan at du belaster I/O mindst muligt. (Pass-through & fixed size)
Avatar billede montago Praktikant
22. maj 2012 - 09:15 #10
#9

I forbindelse med SQL server, kan man jo 'Mount' en rigtig harddisk til sin virtuelle, hvorpå SQL Data og Log's bliver placeret.

og så stadig beholde sin Differencing disk som OS.
Avatar billede gorgemuld Nybegynder
22. maj 2012 - 09:38 #11
Ja, eller smide det på et SAN, det gør vi som regel på vores test og udviklings miljøer, min pointe var at man skal tænke sig om. :)