Avatar billede Slettet bruger
11. maj 2012 - 18:55 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Kan man downloade en prøveversion af Mac os ?

Jeg kunne tænke mig at se lidt på Mac os. D.v.s. lave en Mac partition på min HDD, og prøve programmet af. Kan man det?
Avatar billede chalde Seniormester
11. maj 2012 - 19:01 #1
Nej. Det følger med det udstyr det kan køre på, og kan ellers købes.
OSX kan ikke køre på en PC (og hvis man alligevel kan med lidt ninjatricks, er det et brud på licensbetingelserne).
Avatar billede Slettet bruger
11. maj 2012 - 19:14 #2
Ok altså ingen prøveversion lige som med windows. Det er bare at købe katten i sækken.
Nej jeg er godt klar over, at partitionen skal formateres som HFS.
Det var kedeligt. Læg venligst et svar:)
Avatar billede chalde Seniormester
11. maj 2012 - 19:22 #3
OSX = køb af en Mac og håbe på det er noget man ka li.
Bare behold point.
Avatar billede Slettet bruger
11. maj 2012 - 19:25 #4
Takker:)
Avatar billede Wally1973 Praktikant
11. maj 2012 - 22:56 #5
Man kan sagtens opfylde licensbetingelserne med en PC, da Apple er fanget af at en del af deres OS er open source og at de ikke kan bestemme at programmet skal installeres på en mærke-specifik hardware.

Kravene til hardwaren er dog meget specielle, da MacOS kun kommer med drivere til den hardware, som benyttes i Apples maskiner, så man er ofte begrænset til kun en række Intel CPU'er, Broadcom netkort, Intel chipset og nogle få mærker og modeller af grafikkort.
Selv når alt dette er på plads kommer man ofte ud i at man skal rette nogle filer til eller lave noget emulering mellem hardwaren og Mac OS'et.
Avatar billede Slettet bruger
11. maj 2012 - 23:14 #6
Takker for indput. Ja så kan jeg jo godt glemme det. Grundet til min interesse var, at jeg har købt en iPad. Man kan udmærket overføre ordbøger fra iPad til windows, men de kan ikke bruges til noget. Så jeg ville vide, om de kunne på en Mac.
Jeg købte en iPad fordi jeg har dårligt syn og at det derfor er anstrængende for øjnene at se i ordbøbøger med små bogstaver.
Jeg forstår i øvrigt ikke begejstringen for iPad, den har jo meget begrænset funktion i forhold til en computer.
Avatar billede chalde Seniormester
11. maj 2012 - 23:21 #7
#5 Nej du kan ej, da licensen er begrænset til en Apple-branded computer. Se pkt. 2 i EULA'en:
http://images.apple.com/legal/sla/docs/macosx107.pdf
http://images.apple.com/legal/sla/docs/macosx1073.pdf
http://images.apple.com/legal/sla/docs/macosx106.pdf
http://www.apple.com/legal/sla/

Om EULA'en er lovstridig er så en tvist mellem Apple og Open Source-miljøet. Med EULA'en accepteret, har Apple sin sag på plads over for den enkelte.
At den del (eller mange dele) af deres EULA er helt i skoven er også ligegyldig. Accepterer man EULA'en, må man gøre som der står for at have brugsret.

#6 Det er heller ikke en computer, og har aldrig været ment som et alternativ til en.
Avatar billede Slettet bruger
11. maj 2012 - 23:42 #8
Jo ok, jeg har resigneret:) Men begrænsningen er alvorlig, når Apple store ikke har en Fremmed ordbog. Det er bare ærgerligt, og det er  der så ikke noget at gøre ved.
Nej det er sandelig ikke en computer, derfor undrer det mig også, at en bruger, i et andet spørgsmål skriver om sin i Pad "...Den bliver simpelthen brugt til ALT, så den med "for få funktioner"' holder ikke her. Til gengæld har jeg stort set ikke brugt vores bærbare det sidste år.
Men hvis jeg så bedre ville jeg ikke ofre de mange penge på en iPad.
Jeg var usikker på hvor stor HDD der skulle være, så jeg købte en med 32GB til 4.400 kr. plus et Logitech tastatur til 900 kr. altså 5.300 kr.
Avatar billede buttwipe Juniormester
12. maj 2012 - 10:34 #9
#8

Jeg skal måske forklare det lidt tydeligere:
Når jeg skriver at jeg bruger den til ALT, mener jeg alt det jeg ville bruge en bærbar til.
Jeg har ingen specielle behov så den bliver brugt til læsning af nyheder, email, til at se tv og film på, et enkelt brev i ny og næ, småspil, lidt sjov med billeder osv.
Det er det samme som 90% af alle ejere af en bærbar bruger den til.
Til større spil og seriøs billedbehandling bruger jeg naturligvis min iMac.

Jeg forstår godt din frustration over at du ikke lige kan finde en app der opfylder dit behov, men vi er også inde i en niche her. Jeg kender i hvert tilfælde ikke andre der savner en fremmedordbog til iOS
Der findes jo også hjemmesider der "oversætter" fremmedord.

Som jeg vist før har forklaret dig kan de apps du har på din iPad kun bruges på en iPad/iPhone. De kan ikke bruges på en Mac da operativsystemet ikke er det samme

IPad = begrænset funktion.
Jeg kender ikke andre der deler dit synspunkt, så mon ikke bare du mangler lidt fantasi.
Avatar billede Wally1973 Praktikant
12. maj 2012 - 12:55 #10
#7
Det kan godt være at der står sådan i EULA'en men den er ikke gyldig i EU.
Det er heller ikke lovligt for Volvo og siger at du kun må benytte originale reservedele.
Det er simpelthen i strid med EU's regler for den frie konkurrence indenfor EU.
Avatar billede chalde Seniormester
12. maj 2012 - 13:05 #11
#10 Kan ikke være andet end enig. Men ikke desto mindre skal man som slutbruger overholde den eller undlade at bruge produktet.
Avatar billede Slettet bruger
12. maj 2012 - 16:37 #12
#9
Jo men det er da ringere med en så lille skærm, derfor undrer det mig at du bruger den så meget. Jeg bruger selv min stationære til næsten alt.
Du skriver "...et enkelt brev i ny og næ" Men man kan jo ikke engang sætte en iPad til at printe over Wi-fi.
Nu er det jo forskelligt hvordan og hvor man bruger en iPad, men jeg burde nok have købr en bærbar. Men det var det med batterilevetiden, som fik mig til at vælge en iPad.
Avatar billede Slettet bruger
12. maj 2012 - 22:48 #13
Jeg har anmeldt merian300 for bondefanger spam.
Avatar billede Wally1973 Praktikant
13. maj 2012 - 09:52 #14
#11
Alle de EULA'er jeg kender skriver et eller andet sted at den kun gælder i det omfang at det ikke strider mod lovgivning.
Dvs. det er lovligt at bruge den på anden hardware.

Jurister er bare smarte med de EULA'er i og med at de satser på at forbrugeren ikke kender den gældende lovgivning.