Avatar billede PernilleKjrs Nybegynder
25. april 2012 - 19:25 Der er 9 kommentarer

Ekstern harddisk skaber problemer

Hej!

Jeg har en efterhånden 3-5 år gammel ekstern Toshiba harddisk til min HP computer med Vista. Mere kan jeg ikke umiddelbart sige fra stedet, jeg sidder, men nu volder den mig store problemer. Here goes:

1. Jeg tilsluttede harddisken - den plejer at vise rød og derefter blå, når den har indlæst - nu viser den blå fra starten og 'automatisk afspilning' dukker ikke op som før.
2. Da jeg tilsluttede den, installerede den på ny og hedder nu Sunplus USB2ATA usb device eller lignende, det var ikke navnet før.
3, Den plejer at hedde (G:) under 'harddiske' i 'denne computer', men nu er den pludselig (F:) og er placeret under 'flytbare diske'.
4, Jeg kan ikke åbne den, når jeg højreklikker og trykker 'åbn', så siger den, at man skal indsætte drev i (F:).
5, Jeg har systemgendannet til to dage tilbage, men det hjalp ikke. Harddisken blev bare endnu engang installeret under et nyt navn og som (F:).
6, Jeg har også fjernet enheden helt, men overnævnte skete igen.
7, Jeg har læst, at man kunne formatere den(?) Men den er ikke mulig at formatere under 'diskhåndtering'.
8, Jeg har forsøgt at ændre diskdrevet til (G:), men det hjalp heller ikke.

Det skal lige siges, at jeg absolut ikke er computernørd, så hvis I har forslag, så skriv dem venligst så detaljeret som muligt.

Håber nogen kan hjælpe mig, jeg har jo ret så mange ting på harddisken.
Avatar billede perfris Nybegynder
25. april 2012 - 20:05 #1
hvis du evt. sætter USB stikket i en anden USB port ?
Avatar billede bpb Seniormester
25. april 2012 - 22:57 #2
(A)  Lad være med at formatere!  Alle data på en disk går tabt når man formaterer den.

(B)  Prøv at tage den eksterne harddisk med hen til en anden computer, og se om den fungerer bedre der.

(C)  Prøv at tilslutte en anden ekstern harddisk til din egen computer, og se hvad der sker.

På den måde skulle det være muligt at opklare, om fejlen ligger i din computer eller i den eksterne harddisk.
Og det vil være nyttigt, som et første skridt til at løse problemet.
Avatar billede bpb Seniormester
26. april 2012 - 13:51 #3
- Men allerførst:
Har du set efter, om stikket i USB-kablets modsatte ende - altså den ende, der går ind i den eksterne harddisk - er kommet til at sidde løst?
Prøv at trykke det på plads.
Avatar billede PernilleKjrs Nybegynder
27. april 2012 - 15:11 #4
@Perfris, anden USB indgang er forsoegt, uden held.

@bpb, jeg har taget den eksterne haddisk med til en computer, den installerer under det nye navn... En anden ekstern harddisk har jeg ikke proevet endnu, sae det er et forsoeg vaerd.
Mit stik sidder s[ langt i som muligt, men det er godt nok blevet en smule loest. Jeg har dog proevet med min printers USB stik, men det virkede ikke.
Avatar billede perfris Nybegynder
28. april 2012 - 01:26 #5
har fundet disse:: løsning af problemer med USB-enheder
 http://windows.microsoft.com/da-DK/windows-vista/Tips-for-solving-problems-with-USB-devices ..    eller kik her...
http://www.eksperten.dk/spm/747910
Avatar billede PernilleKjrs Nybegynder
28. april 2012 - 12:24 #6
Tak @perfris, jeg undersøger om noget af det virker, så snart jeg kommer i nærheden af nogen, der har forstand på computere :)
Avatar billede bpb Seniormester
28. april 2012 - 14:00 #7
Vi har fået opklaret, at den eksterne harddisk heller ikke virker, når den forbindes til en anden computer.

Så skal fejlen søges på den eksterne harddisk (og altså ikke i computerens indstillinger, strømforsyning mv).

Symptomerne leder tanken hen på en løs forbindelse, som forstyrrer den eksterne harddisks kommunikation med computeren.

Derfor kan kablet fortsat være under mistanke. At prøve med et andet USB-kabel lyder som en udmærket ide. Men det skal være et kabel af den rigtige slags. Toshiba vil sikkert foretrække, at man bruger et originalt Toshiba kabel.

Garantien er vel udløbet - og Toshibas supportsider synes ikke at indeholde meget om troubleshooting.

Så måske er tiden inde til at kontakte en af de professionelle, som mod betaling påtager sig at redde data fra havarerede diske.

Deres annoncer ses mange steder på Internet, og man kan også Google sig frem til dem. Nogle af dem tilbyder gratis diagnose. (Jeg har ikke selv erfaring med nogen af dem.)
Avatar billede perfris Nybegynder
28. april 2012 - 17:49 #8
nå så prøv dette..
Højre klik på "Computer" vælg "Administrer", gå ind i "Diskhåntering" hvis din disk står på listen kan du prøve at vælge "Skift drevbokstav og sti"
Prøv nu at tildele din Hdd en drevbokstav, feks. X, dette kan måske løse problemet..
Avatar billede PernilleKjrs Nybegynder
29. april 2012 - 00:10 #9
@bpb, uha, det ser ret så dyrt ud, så jeg håber ikke, at det er nødvendigt med professionel hjælp. Jeg får snart hjælp af kyndige folk, så jeg kan se, om rådene herinde virker.

@perfris, under diskhåndtering står kun (C:) og Recovery-drevet (D:) i bosken, hvis man kan sige det således. Under er der små felter med fx mit dvd-drev og så den eksterne harddisk, hvor der står 'intet medie' ved. Prøvede at skifte drevbogstav, men uden held. Jeg genstartede dog ikke, da jeg ikke lige har mulighed for det p.t. Men når jeg får den tilset af kyndige folk snart, så må vi se, om det 'bare' er det, der skal gøres.