Avatar billede Slettet bruger
13. april 2012 - 15:18 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Testserver

Jeg har en NAV4 native database, der består af 7 databasefiler på hver 10 GB. Jeg har en "gammel" testserver til at køre med een databasefil på 40 GB. Hvordan får jeg denne server til at pege på en backup af mine 7 databsefiler. Som jeg ser det, er testserveren aktiveret fra en mappe kaldet NAV4TEST, men jeg kan ikke se, hvordan server.exe heri kalder databsefilen på 40 GB).

Med andre ord: Hvordan får jeg testserveren til at pege på andre filer?

Hvordan er syntaksen iøvrigt for at tage en hotcopy af driftfilerne?
Avatar billede amtoft Novice
13. april 2012 - 15:32 #1
Du stopper den service der kører test-serveren.

Så placerer du 1. backupfil på samme sted og samme navn som den gamle backupfil på 40 GB.

Dernæst åbner du en stand-alone-klient.
Der skal du åbne database.
Du skal under filer -> Database -> Åbn ->
angiv c:\folder\databasedel1.fdb+c:\folder\databasedel2.fdb osv. indtil du har alle 7 dele knyttet sammen.
Vær helt sikker på at du ikke får blandet drift-database-delene ind i dette!

Herefter starter du server servicen igen.
Fordi databasedelene nu er knyttet sammen, og fordi servicen stadig peger samme sted hen som tidligere, men nu med den nye database, vil den bruge den nye.
Avatar billede Slettet bruger
14. april 2012 - 09:31 #2
Det lyder fornuftigt. Det er vel ikke kun den første backupfil, der skal placeres samme sted som den tidligere database?
Avatar billede amtoft Novice
16. april 2012 - 07:31 #3
Den første fil skal placeres der, fordi din test-server kender denne placering. Ved at placere den der behøver du ikke lave noget om i den service der kører testserveren.

De andre filer kan placeres lidt mere "tilfældigt".
De bliver knyttet sammen når du åbner dem med enkeltbruger klienten.
Det er derfor du skal angive alle databasefiler når du åbner den.
Men af hensyn til at gennemskue hvad der er hvad er det nok en meget god ide at placere dem, så de er "for sig selv"