Avatar billede tetra88 Nybegynder
08. april 2012 - 08:20 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Nemmeste vej til en hjemmeside

Det er ved at være 10 år siden jeg sidst lavede en hjemmeside, men skal nu så småt igang igen. Jeg husker det som dødnemt, brugte nogle grafiske programmer hvor man bare flyttede rundt med menuer og farve i et powerpoint/paint lignende program. Nu ser jeg at de fleste hjemmesider laves med CMS - hvilket efter sigende skulle være meget nemt at bruge. Måske er jeg bare blevet gammelt, men jeg synes det er ret tungt at arbejde med (har prøvet Joomla)? Er der nogen der kan anbefale et freeware program som man kan bruge som ikke er et et CMS program? Tak
Avatar billede KHHP Juniormester
08. april 2012 - 09:11 #1
Hej
Ja, nogle af de CMS-systemer du kan finde er en smule tunge, men du kan sagtens lave noget der kan de basale funktioner af Joomla, med HTML, CSS og en smule PHP.
Jeg bruger personligt et open-source program til at lave hjemmesider med. Det hedder Netbeans IDE.
Hvis du gerne vil have noget der lige pt. er gratis og som har den grafiske brugerflade til at designe på, så har jeg kort haft kig på Adobe Muse, som lige nu er i beta og derfor kan downloades gratis. Jeg har som sagt kune lige haft det åbent, så jeg kender ikke rigtig noget til det, men det skulle være muligt at finde tutorials på nettet.
http://muse.adobe.com/betadownload.html
Avatar billede keysersoze Guru
08. april 2012 - 11:07 #2
Du kan stadigvæk gøre præcis det sammen som dengang - men det giver ikke den store mening; dels får du et meget meget statisk resultat hvor du med et CMS får dynamik ind og altså let kan tilføje ekstra indhold senere hen uden ekstra arbejde og dels var/er det kodemæssige resultat ofte langt ude i skoven så du fik store problemer med browserkompatibilitet og søgemaskineoptimering.

Udvikling af en hjemmeside er en profession på linje med at bygge et hus eller være tandlæge - det glemmer mange bare fordi så mange programmer tillader folk selv at sætte et hus på benene, et korthus vel at mærke.

Min anbefaling vil derfor gå til WebMatrix eller Visual Studio.
Avatar billede tetra88 Nybegynder
08. april 2012 - 11:16 #3
Tak for svar. Hvad med et program som Trellian, kaysersoze?
Avatar billede keysersoze Guru
08. april 2012 - 11:44 #4
Jeg kender ikke til programmet - men kigget man på de screenshots de har lagt på siden virker det som relativt gammeldags kode det producerer, men måske det bare er fælles for alle disse drag'n'drop løsninger...
Avatar billede pstidsen Novice
08. april 2012 - 11:57 #5
Problemet ved mange af disse WYSIWYG er at de laver for mange fejl i koden. Det kan resultere i manglende eller ringe browserkompatibilitet.

Lær at programmere eller hyr nogen der kan =)
Avatar billede fitness-udstyrdk Nybegynder
09. april 2012 - 17:27 #6
alternativt kan du lave en side i wordpress, på 5 minutter kan du installere wordpress, uploade et theme/template der passer til din opgave og så har du en hjemmeside med fuldt cms system der er supernemt at SEO optimere samtidig.

Min fitnessblog http://fitnesshome.dk er lavet i wordpress.

men min side http://fitness-udstyr.dk er lavet i alm html5 og css og den ranker fint selv uden et cms SEO system.

man kan få gratis themes, ellers kan de bedre købes for mindre beløb
god arbejdslyst :)
Avatar billede pstidsen Novice
09. april 2012 - 19:09 #7
#6: Det var et fint eksempel på det jeg beskriver i #5. Hvis man kører http://fitnesshome.dk igennem W3s (som er den organisation der bestemmer standarderne indenfor HTML) validator kan man se den har flere fejl: http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Ffitnesshome.dk%2F&charset=%28detect+automatically%29&doctype=Inline&group=0 Det ville en professionel programmør ikke have tilladt.

- At din egen side som er lavet i HTML har langt langt flere fejl er så en anden sag... Ret dem - for din egen skyld: http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Ffitness-udstyr.dk%2F&charset=%28detect+automatically%29&doctype=Inline&group=0
Avatar billede pstidsen Novice
09. april 2012 - 19:19 #8
Fejl på Eksperten.dk! Her er det rigtige indlæg: http://pastebin.com/LD5QGdz5
Avatar billede tetra88 Nybegynder
10. april 2012 - 11:25 #9
Tak for svar. Jeg prøvede wordpress og det er jo ret nemt, desværre ser det ud til at alle templates jeg har kunne finde er lavet til at oprette blogs, men jeg vil kigge videre.
Avatar billede tetra88 Nybegynder
10. april 2012 - 11:27 #10
Lægger i svar for point (Kaysersoze, pstidsen og fittness)
Avatar billede pstidsen Novice
10. april 2012 - 14:48 #11
Svar.
Avatar billede keysersoze Guru
11. april 2012 - 00:00 #12
svar :)
Avatar billede fitness-udstyrdk Nybegynder
06. maj 2012 - 12:43 #13
svar