Avatar billede tac Nybegynder
01. april 2012 - 15:45 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Excel: søg i kolonne i anden excelfil

Hej eksperter

Jeg har et lille problem, jeg er ved at lave en fil som skal søge og hente information i en anden excelfil.

Fil 1 ser sådan ud:

    A                  B
1 12345678  Hans

2 87654321  Niels

Og fil nummer 2 sådanne:

    A                  B
1 Telefon:

2  Navn:

Jeg vil gerne have det til at virke sådan at når jeg skriver et telefonnummer i fil 2 i B1, så søger den i hele kolonne A i fil 1, hvis den så finder et nummer som matcher så tager den det navn i kolonne B som står udfor telefonnummeret og skriver ind i celle B2 i fil 2.

Håber I forstår hvad jeg mener, det skal lige siges at jeg ikke er Excel haj og derfor gerne vil have skåret tingene lidt ud ;)

Jeg har Excel 2007
Avatar billede store-morten Ekspert
01. april 2012 - 16:54 #1
Skal det være i 2 filer?
Kan du ikke samle det i en mappe,på hver sit ark?
Avatar billede tac Nybegynder
01. april 2012 - 18:11 #2
Jeg vil helst have det i to filer, men hvis det ikke er muligt må jeg nøjes med det andet
Avatar billede store-morten Ekspert
01. april 2012 - 19:08 #3
Avatar billede tac Nybegynder
01. april 2012 - 19:24 #4
Jeg sider mange tak for hjælpen, jeg har lige lagt en [Telefon liste] ind, så kan jeg selv vælge fra hvilken fil den skal finde oplysningerne

=LOPSLAG(C4;'[Telefon liste]Telefon liste'!A:B;2)

Smid et svar store-morten, og hav en forsat god søndag
Avatar billede store-morten Ekspert
01. april 2012 - 19:28 #5
Velbekomme
Avatar billede tac Nybegynder
01. april 2012 - 20:08 #6
Kan jeg lige få hjælp en gang til :)

hvis nu jeg vil oprette endnu et nummer "10111213 Lise" så skriver jeg det ind i "Telefonlisten" på din fil, men hvis jeg så taster nummeret på Ark 1 så skriver den bare I/T ??? Jeg vil jo gerne lave den liste meget længere, kan den kun håndtere 2 værdier
Avatar billede store-morten Ekspert
01. april 2012 - 20:23 #7
Din telefon liste skal være sorteret efter kolonne A
Avatar billede store-morten Ekspert
01. april 2012 - 20:25 #8
Eller prøv at tilføje:

=LOPSLAG(C4;'[Telefon liste]Telefon liste'!A:B;2;FALSK)

Så er det vist ikke nødvendigt at sortere listen.
Avatar billede tac Nybegynder
01. april 2012 - 20:29 #9
Super, mange tak, bruger den med Falsk så virker det :)
Avatar billede store-morten Ekspert
01. april 2012 - 20:34 #10
Så lidt ;-)