Avatar billede Henry Novice
28. marts 2012 - 12:53 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Broken disk fra Raid

Jeg har en harddisk fra en synology NAS, den kørte raid 1, og kun med den ene disk da den anden var ved at blive skiftet, så stod denne også af, er det muligt at recover data fra denne disk ???
Avatar billede Slettet bruger
28. marts 2012 - 13:05 #1
Avatar billede Henry Novice
28. marts 2012 - 15:15 #2
det har intet med det link som du har skrevet, jeg ved godt hvad RAID 1 er og hvordan det virker.

Mit problem er at disken er degraderet, og ved det kan jeg ikke læse data på disk (har kun 1 disk), derfor håbede jeg på der var nogle der havde forstand på seriøs data recovery.
Avatar billede Wally1973 Praktikant
28. marts 2012 - 22:03 #3
Prøv at tilslutte den direkte til en computer og anvend de normale dataredningsværktøjer.
Efter kan RAID1 diske læses, da metadataene kan lægges som en del af en standard partitionering.
Avatar billede Wally1973 Praktikant
28. marts 2012 - 22:04 #4
Efter skulle være ordet Normalt.
Kom lige til at ramme indsæt under postingen af indlægget. :)
Avatar billede Henry Novice
28. marts 2012 - 23:20 #5
Jeg har sluttet den direkte til min PC, hvor jeg har bootet op med Hirens Boot CD, og bruger Linux programmet "Testdisk", og laver en Deep scan for at søge efter bits der kan reddes !!!

Men den finder ingen ting da selv disken er stået af.

Har clonet disken til en "Rask" disk men den finder heller ingenting, dette  blev gjort med linux kommandoen

dd if=/dev/sdb of=/dev/sdc bs=64k conv=noerror
Avatar billede Wally1973 Praktikant
29. marts 2012 - 06:17 #6
Det lyder som om eneste udvej er ekspert tilgangen og så er det www.ibas.dk du skal kigge på. :(
Avatar billede Henry Novice
29. marts 2012 - 20:22 #7
Ja, det har jeg undersøgt men det koster fra 10k, og det har jeg ikke lige til det.
Avatar billede Wally1973 Praktikant
30. marts 2012 - 01:10 #8
Jeg tror desværre ikke der er andre veje.
Som du selv beskriver, så er den normale tilgang smadret hel og det er den eneste vi kan benytte med de værktøjer vi har adgang til.

Det du har brug for er en styring helt nede på bit-niveau på disken og det kræver at diskens controller kontrolleres helt præcist eller at den simpelthen omgås, hvilket kræver mere end bare en standard software tilgang til disken.
Avatar billede Henry Novice
23. oktober 2012 - 08:57 #9
Lukket