Avatar billede TOAAC Nybegynder
26. marts 2012 - 21:37 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Hvordan gemmer man alle opgaver/vinduer du er i gang med og så starte det op igen på et senere tidspunkt?

Hvordan gemmer man alle opgaver/vinduer du er i gang med og så starte det op igen på et senere tidspunkt? Hvis det altså er muligt.
Sidder altid med en masse vinduer, og arbejder med en masse ting på en gang, det kunne være meget rart hvis man kunne gemme et "Screenshot" af sin computer. Når så man starter computeren op igen kan man forsætte med sit arbejde hvor man slap. Har gjort det før med en virtual maskine. Men findes der et program, eller måske en indbygget function?? (Køre windows 7) Der er 100 point til den der løser dette. :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
26. marts 2012 - 21:48 #1
Sæt din maskine i dvale mens du har dine ting åbne.
Avatar billede Slettet bruger
26. marts 2012 - 22:03 #2
Ja eller SLEEP som starter hurtigere. MEN gem alligevel det som du nødig vil miste, for man ved sgu aldrig hvad der kan ske med en computer.
Avatar billede 220661 Ekspert
26. marts 2012 - 22:09 #3
#1 Enig.
Jeg bruger faktisk kun dvalefunktionen på min pc.
Også selvom jeg ikke har programmer åbne. Den starter nemlig hurtigere op, end når man lukker den helt ned.
Dine programmer/tjenester gemmes på en del af harddisken svarende til din ram mængde (hiberfil.sys)
Avatar billede pstidsen Novice
26. marts 2012 - 22:13 #4
Dvale slukker computer helt.
Ved Standby holdes RAM tændte, men computeren startes hurtigere op.

Brug Dvale hvis du skal transportere computeren eller den skal stå i lang tid.
Avatar billede 220661 Ekspert
26. marts 2012 - 22:13 #5
#2 Ja men sleep vil jeg kun bruge hvis man kun er væk i meget kort tid. Glemmer man, at man kun har sat den i sleep bruger pc unødig strøm, hvor dvale lukker pc helt ned og gemmer info på disken.
Avatar billede Slettet bruger
26. marts 2012 - 22:23 #6
#4 Dvale slukker ikke computeren helt. Så hed det jo sluk og ikke dvale:)

"5 Jo det har da betydning forudsat, at det er en bærbar som kører på batterierne. Men er det en stationær eller en bærbar sat til stikkontakten, er der nok ikke sparet så meget.
Avatar billede pstidsen Novice
26. marts 2012 - 22:26 #7
#6: Jo den er slukket ved Dvale. Dvale gemmer sessionen på harddisken og slukket computeren. "Luk computeren" lukker blot computeren.
Avatar billede pstidsen Novice
26. marts 2012 - 22:29 #8
Du kan jo prøve at sætte computeren på Dvale, slukke computeren og tage alt strøm fra. Sæt strøm til at start den igen. Den vil starte som hvis du ikke havde haft strømmen fra.
Avatar billede 220661 Ekspert
26. marts 2012 - 22:30 #9
valbycom du kan fjerne strømmen fra pc i flere måneder efter du har lukket ned i dvale. Og når du så starter pc op igen er den der hvor den blev lukket ned, som pstidsen så fint forklarer i #7.
Og det er nemlig derfor jeg bruger funktionen.
Ingen yderligere strøm forbrug, men hurtigere opstart end normal nedlukning
Avatar billede pstidsen Novice
26. marts 2012 - 22:34 #10
Sakset fra: http://windows.microsoft.com/da-DK/windows-vista/Turn-off-a-computer-frequently-asked-questions

Hvad er dvale?
Dvale er en strømbesparende tilstand - ligesom slumretilstand. Men i modsætning til slumretilstand, hvor dine indstillinger normalt gemmes i hukommelsen, og der bruges en lille smule strøm, betyder dvaletilstand, at de åbne dokumenter og programmer gemmes på harddisken, og at computeren lukkes. Dvale er den af alle de strømbesparende tilstande i Windows, som bruger mindst strøm.
Hvis du vil sætte computeren i dvaletilstand, skal du klikke på knappen Start, klikke på den lille pil ud for knappen Lås og så klikke på Dvale.

I Windows sættes bærbare computere automatisk i dvaletilstand, når computerens batteriniveau er kritisk lavt.

På en bærbar computer bør du bruge dvaletilstanden, når du ved, at du ikke skal bruge den i længere tid, og du ikke har mulighed for at lade batteriet op.

De fleste computere kan aktiveres igen ved at trykke på tænd/sluk-knappen. Alle computere fungerer imidlertid ikke ens. Du skal muligvis aktivere den ved at trykke på en tast på tastaturet, klikke med musen eller åbne låget på en bærbar computer. Tjek den dokumentation, som fulgte med computeren, eller gå til producentens websted.

Opbruges strømmen på batteriet i en bærbar computer ikke, når den er sat i slumretilstand?
Nej. Der kræves kun ganske lidt strøm under slumretilstanden - kun ca. lige så meget som en natlampe. Hvis strømniveauet på batteriet i en bærbar computer til sidst bliver kritisk lavt, gemmes evt. åbne dokumenter og programmer på harddisken vha. Windows, herunder oplysninger om de programmer, du brugte, hvorefter computeren lukkes for at undgå, at batteriet aflades fuldstændigt.
Avatar billede Slettet bruger
26. marts 2012 - 22:52 #11
#9 + #10 Ok dvale fungerer åbenbart noget anderledes end jeg vidste. Dog er der noget som ikke rigtig passer: "9 ... du kan fjerne strømmen fra pc i flere måneder efter du har lukket ned i dvale. Og når du så starter pc op igen er den der hvor den blev lukket ned, ..
Fra #10 .. Nej. Der kræves kun ganske lidt strøm under slumretilstanden - kun ca. lige så meget som en natlampe.
Der kræves altså en smule strøm, så der er ikke helt slukket? Og hvordan kan man så fjerne al strøm i flere Mdr. ? Tages der strøm fra bundkortbatteriet hvis der ellers ikke er noget strøm?
Avatar billede 220661 Ekspert
26. marts 2012 - 23:02 #12
I slumre tilstand skal der bruges strøm til at holde ram i gang. Ram kan jo ikke gemme data uden der er strøm til dem.
En gemt session (dvale) på harddisken kan altid gendannes da den er gemt.
Det er dette der er forskellen på slumre og dvale.

Nej der tages ikke strøm fra bios batteriet for at gemme den session som er gemt i dvale.
Du skal jo heller ikke have strøm på pc for at gemme et word dokument som er gemt på disken.
Avatar billede TOAAC Nybegynder
26. marts 2012 - 23:22 #13
Tak for alle de svar, dog er det sådan at min computer er bærbar og vil gerne have den helt slukket og lukket, og kunne starte den op igen som den var før. :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
27. marts 2012 - 07:24 #14
Brug dvale eller væn dig til ikke at kunne gøre noget.

Lægger svar så der kan lukkes.
Avatar billede johnstigers Seniormester
27. marts 2012 - 07:25 #15
Svar...
Avatar billede 220661 Ekspert
27. marts 2012 - 15:13 #16
#13 Så er dvale jo også den rigtige løsning for dig, som john har beskrevet fra starten af.
Avatar billede Slettet bruger
27. marts 2012 - 15:25 #17
@ 220661 Jeg tror da på hvad du skriver, men det virker ikke på min win7pro. Når jeg sætter computeren i dvale og derefter tager strømmen fra i et par minutter åbner den med følgende besked:

Continue with resuming
Delete restoration data and proceed to system boot menu

Hvis jeg vælger den første, kører det hele bare i ring og jeg får samme mulighed igen.
Vælger jeg den anden mulighed, starter windows op normalt og uden at have gemt noget. Tager jeg ikke strømmen fra, ligger det gemte der efter start.
Avatar billede Slettet bruger
27. marts 2012 - 15:29 #18
Ps. Glemte at skrive, at ved første start står der bare Resuming Windows, hvorefter computeren går i sort med en lille blinkende streg i øverste venstre hjørne, og der bliver den stående. Det er så ved genstart jeg får ovenstående besked.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. marts 2012 - 15:51 #19
Jeg ved ikke hvorfor det ikke virker hos dig valbycom.
Jeg har selv en Windows 7 pc her (jeg eksperimenterer med) som jeg lukker ned i dvale og her virker det på samme måde som med XP maskinen.
Den skriver nemlig også "resuming Windows" som du beskriver
Mærkeligt??
XP maskinen skriver "fortsætter Windows".
Avatar billede 220661 Ekspert
27. marts 2012 - 15:51 #20
Har du forsøgt at tjekke din disk for fejl?
Avatar billede Slettet bruger
27. marts 2012 - 16:58 #21
Jo men det var det der med, at man kunne tage strømmen fra, det er der det går galt, ellers kører det hele fint.