Avatar billede the_julle Praktikant
17. marts 2012 - 22:05 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Qnap TS412: Hdd og raid (HD video-streaming)

Hej alle.

Jeg skal have en NAS, hvor alle mine blu-ray film skal lægges ned på. Det bliver en 1:1 iso-fil af filmen, så det kræver god plads og en fornuftig læse-tid.

Jeg har et kig på Qnap TS412. Nu funderer jeg lidt over valg af diske og herunder hvilken raid jeg skal vælge.

Muligheder med raid:
Raid 1: Til at starte med købes kun 2*3TB diske. Senere kan systemet udvides med to 2*4TB diske. 3TB-diskene spejler hinanden og 4TB diskene spejler hinanden. Plads reduceret 50% = 7 TB plads.

Raid 5: Køber 4*3TB med det samme. Plads reduceret 25% = 9 TB plads. Denne form for raid tillader at 1 disk står ud, uden der forekommer datatab, korrekt? Jeg forstår ikke helt hvordan det kan lade sig gøre. Hvordan kan man have backup af 9TB på 3TB? :)

Jeg tror det bliver denne hdd:
Seagate Barracuda ST3000DM001, 3GB. Pris er kun ca. 1200 kr pr disk, og får stadig pæne anmeldelser.
http://www.edbpriser.dk/harddisk/seagate-barracuda-harddisk-3-tb-id-5516168.aspx

Glæder mig til at høre jeres kommentare.
Avatar billede chalde Seniormester
17. marts 2012 - 22:26 #1
Personligt ville jeg nok kigge mod Synology pga. deres firmware. Den er både mere avanceret samtidig med at være mere brugervenlig og de formår at fornye sig ved hver iteration af den. Dette får de også ros for i stort set alle anmeldelser.
Hvor Qnap har råstyrke i hardware, besidder Synology finesse uden det går udover ydelsen.
Du kan se deres modeller her: http://www.synology.com/products/index.php?lang=dan og prøve firmwaren her: http://www.synology.com/products/dsm_livedemo.php?lang=dan

Dertil ville jeg vælge raid 5 eller SHR (synology hybrid raid, deres egen udviklede raid) for at have den bedste kombination af plads, ydelse og sikkerhed.
Raid 5 fungerer ved paritetskontrol. Raid 5 er en smule tricky at fange, men rent basalt kan man vha. paritet beregne sig frem til det der er mistet. Se evt. http://en.wikipedia.org/wiki/Raid5#RAID_5

Vedr. harddiske, hvad enten det bliver Qnap eller en anden, så ville jeg lige meget hvad vælge ud fra deres liste af testede modeller. Derefter ville jeg gå efter hvad jeg fik mest for pengene og hvad min erfaring med modeller sagde mig (hvilket ofte er en smagssag).
Avatar billede the_julle Praktikant
17. marts 2012 - 22:30 #2
Desuden: Blu-ray kræver 54Mbps i overfødselshastighed. Vil systemet uden videre kunne klare det? Kan det klares trådløst med en ordentlig router?
Avatar billede the_julle Praktikant
17. marts 2012 - 22:34 #3
Tak for dit svar - så det ikke får jeg skrev ovenstående.

Jeg er ligeglad med interface og diverse finesser. Den skal kun bruges som opbevaring af mine film.

Har i forvejen en gammel Synology. Ud fra hukommelsen er det en DS-201. Den larmer som et ondt år, og er ikke imponeret over skrive/læse hastighederne. Derfor ville jeg gerne prøve en Qnap, da jeg har hørt rigtigt godt om den.

Synology's konkurent til Qnap TS412 er DS411j. Den har den samme processor, men kun halvt så mange ram. Derfor tror jeg, at jeg får mere for pengene ved at vælge Qnap.
Avatar billede the_julle Praktikant
27. marts 2012 - 18:38 #4
\\ Lukker tråden nu