Avatar billede tlj100 Nybegynder
17. marts 2012 - 01:28 Der er 5 kommentarer

Geninstalere Windows XP

Jeg har en ældre Lenovo T43 liggende med Windows XP, masinen er som ny da den næsten ikke har været brugt. Harddisken har det ikke så godt da den smider sine partioner. Nu har jeg været så heldig at dem fra IT på mit arbejde har foræret mig en ny harddisk som passer til min Lenovo.
Mit spørgsmål er:

Hvordan får jeg Windows XP på den nye harddisk, kan jeg det når de orginale Windows klistermærker, bag på computeren er intakte?
Eller skal jeg virkelig hen og købe et nyt styresystem..?

Jeg ved godt at det er en gammel computer men min søn skal til og have computer med i skole, og den skal kun bruges til open office.
Avatar billede Jensen DK Novice
17. marts 2012 - 07:02 #1
Det ville hjælpe hvis du har XP insstalationsskiven, har du prøvet med en chkdsk /r/f du kan være heldig at den gamle harddisk virker igen.
Avatar billede Jensen DK Novice
17. marts 2012 - 07:06 #2
Du kan lave en chkdsk, klik start, klik denne computer, højre klik på det drev du vil have undersøgt og vælg egenskaber, funktioner, så klikker du undersøg nu, der skal flueben i de to firkanter og klik start og ok du skal så genstarte komputeren og den undersøger så harddisken for fejl og retter dem måske, du skal lade den køre færdig.

Med XP skiven.

Læg din XP cd i drevet og boot op på den, tryk på en tast for at fortsætte  første gang du får mulighed for det tryk på " R " for at reparere.
Når Windows Genoprettelseskonsollen er startet, får du vist følgende meddelelse:
Microsoft Windows(R) Genoprettelseskonsol

Genoprettelseskonsol indeholder funktioner til systemreparation og -genoprettelse.
Skriv EXIT for at afslutte Genoprettelseskonsol, og genstart computeren, skal kun gøres
Hvis du vil afslutte nu.

1: C:\WINDOWS
(Hvis den spørger efter admin.kode og du ikke bruger nogen, så tryk blot på Enter)
Har du kode så indtast og tryk enter.

Hvilken Windows-installation vil du logge på, tast: 1        (+tryk på ENTER )
Efter : <C:\WINDOWS > Skriver du nu:  chkdsk c: /p /r  (+tryk på ENTER ) husk afstand mellem c: og /
Når den er færdig med at scanne, skriv: Exit + enter

Uden XP skive.
Gå i start, kør og skriv cmd klik enter, du kan nu ud for den blinkende Kørser skrive chkdsk /f/r klik enter, du bliver nu
spurgt om du vil udføre handlingen ved næste genstart, tast j for ja, så skriver du exit og klik enter
Genstart nu,  lad den køre færdig, kan tage ½ til en time.
Avatar billede tlj100 Nybegynder
17. marts 2012 - 10:29 #3
Jeg har ikke en XP skive, de følger jo desværre ikke med når man køber en komputer i dag. Men jeg tænkte at de microsoft klistermærker under computeren, gjorde at man kunne instalere en kopi på lovlig vis. Jeg ville jo helst gøre brug af den nye harddisk, da jeg ved den virker og den er også lidt støre end den der sider i.
Avatar billede Jensen DK Novice
17. marts 2012 - 12:58 #4
så må du ud og låne en skive som passer til din produkt nøjle.
Avatar billede computerlab Nybegynder
18. marts 2012 - 13:38 #5
Alternativt kan du bede Lenovo om at sende medier til reetablering af systemet.