Avatar billede racass Nybegynder
14. marts 2012 - 16:23 Der er 8 kommentarer

omnitronic anlæg, alle blander amplifiers og recievers sammen til "forstærkere"

jeg har købt 2 stk omnitronic højtalere, nu skal jeg ha fat i en AMPLIFIER, da begge højtalere er på hver 8ohm regner jeg med at amplifieren skal kunne trække 16ohm, derudover skal den kunne sættes til en RECIEVER, som jeg har planlagt at sætte til tv, computer og mobil telefon, men ligemeget hvor jeg kigger finder jeg kun forstærkere (reciever) til stereo hvilket jeg ikke kan bruge til noget...
på forhånd tak, Emil
Avatar billede milter Ekspert
14. marts 2012 - 16:39 #1
Hvilke søgeord har du brugt? Og hvad mener du med ordet receiver ?

Forstærkeren skal helst have en impedans på 8 ohm eller mindre til 8 ohm højttalere.
Avatar billede racass Nybegynder
15. marts 2012 - 08:10 #2
jeg skriver forstærker, men alle RECIEVERE har snart indbygget amplifier, men at sætte en reciever med indbygge forstærker, til en forstæker? har sat højtalerne til en low amplifier og 2 high amplifiers, skal nu samle det hele i en reciever, men kan ikke finde en UDEN forstærker i
Avatar billede milter Ekspert
15. marts 2012 - 19:28 #3
#2.

Hvad mener du med: ...har sat højtalerne til en low amplifier og 2 high amplifiers"?

Har du sat dine 2 stk omnitronic højtalere til to forskellige forstærkere, eller hvad? Er der flere højttalere med i spillet?

Når man taler om en receiver, mener man som regel en enhed, hvor alle tilslutninger, tuner, forforstærker, effektforstærker og udgange er samlet i een kasse. Oprindeligt var den kun beregnet til lyd, men i en AV-receiver er billedsignaler blevet føjet til listen plus understøttelse for flere lydkanaler end de to, som findes i stereo.

En amplifier er en enhed, som forstærker lydsignaler, og den kan så enten fås som en samlet enhed eller i to dele, hvor den første del, hvortil alle indgangssignaler kobles, kaldes en forforstærker. Efter den kobles en effektforstærker til, som forstærker signalerne til et niveau, som kan skabe lyd i højttalerne.

Er det sådan noget her, du er ude efter?:

http://www.hifiklubben.dk/produkter/surround/forstarker/
Avatar billede racass Nybegynder
15. marts 2012 - 19:34 #4
har en subwoofer (forbundet til 1 stk low amplifier) og så har jeg 2 omnitronic højtalere (forbundet 2 højtalere til 1 high amplifier) og  køb inden længe 2 højtalere til som skal sættes til den sidste high amplifier, men den reciever der skal styre amplifierne må ikke have en amplifier indbygget, og kan jeg ikke finde en uden
Avatar billede Skumlos Nybegynder
15. marts 2012 - 21:03 #5
Det lyder som om du med low og high mener de frekvenser forstærkeren tager sig af. Hvis du har en flok højttalere som allerede har forstærkere, og ikke vil skifte disse forstærkere til en kombineret receiver der kan det hele, skal du have fat i en ekstern dekoder, som ikke er specielt udbredt. Du kan også i stedet finde en normal receiver som har pre-out, som f.eks. en del Yamaha forstærkere, og sikkert også mange andre, har. Disse pre-outs, sætter du så til dine nuværende forstærkere.
Avatar billede racass Nybegynder
15. marts 2012 - 21:08 #6
problemet er at det er et sæt jeg har samlet over lang tid, og kun købt det absolut bedste jeg kunne få fat på, og vil undgå at skifte det ud med en "middelmådig" indbygget forstærker når jeg har en første klasses liggende, men vil tage et kig på yamaha recieverne
Avatar billede Skumlos Nybegynder
15. marts 2012 - 21:14 #7
Det kan jeg godt forstå. Hvis man har kram er det også fesent at udskifte det med receivere fyldt med det billigste Kina gøgl på den analoge side. Men som sagt, en receiver med pre-outs, så skulle du være flyvende. Yamaha RX-V667 kan f.eks. gøre dette, samt suge TrueHD og alt det de unge vil have.
Avatar billede milter Ekspert
15. marts 2012 - 22:43 #8
@racass.

Jeg bliver mere og mere forvirret. Hvad er en "low" og en "high" amplifier?

Og så tror jeg ikke, vi taler samme sprog, når det gælder lyd, forstærkere og højttalere, så jeg trækker mig ud af dit spørgsmål.

Måske skulle du have undersøgt mulighederne lidt bedre, før du gik i gang med et projekt som det her :-)