Avatar billede TheDuckson Nybegynder
06. marts 2012 - 07:58 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

excel regner forkert

Hey

Jeg har et problem med excel.

jeg har A1=0,8 og B1=0,8

Hvis jeg f.eks. laver en =HVIS(A1=B1;"SAND";"FALSK") så får jeg SAND

Hvis jeg laver et regnestykke i A1 der hedder 100-99,2

det gir det samme, men nu ændrer min hvis funktion sig til falsk

Nogen der har en ide hvad det kan være?

MVH

René
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. marts 2012 - 08:58 #1
Hmm, nej, men jeg kan bekræfte at det samme er gældende hos mig.

Den må af en eller anden årsag sammenligne cellerne 1:1 og ikke resultatet af cellen.

Jeg har leget lidt med celleformattering og decimaltegn, uden resultat... - så derfor ingen idéer.
Avatar billede TheDuckson Nybegynder
06. marts 2012 - 09:28 #2
Okay tak...

Jeg har rodet lidt ekstra med det, og den laver faktisk en vurdering at den udregnede værdi er mindre en den indtastede.

Pænt latterli...... hmm

Nå, men ud fra det har jeg fået det til at virke. Men det da vist en OM'er microsoft

Vil selvfølgelig stadig meget gerne vide hvis der nogen der kender en løsning!
06. marts 2012 - 09:35 #3
Problemet opstår pga af en unøjagtighed, der opstår da Excel kun håndterer 15 decimaler.

Da du kun bruger 1 decimal er løsningen at begrænse antallet af decimaler i din formel.
=AFRUND(100-99,2;1)

Nu vil indholdet af de 2 celler være ens.
06. marts 2012 - 09:38 #4
Excels resultat er 0,7999999999999970000
06. marts 2012 - 10:20 #5
Alternativt kan du ændre excels opsætning til at benytte det viste resultat i cellerne, som beregningsgrundlag. Dette giver en mindre præcision i beregninger, som ikke kan anbefales generelt (selvom det løser det aktuelle problem).

I Excel 2010:
Filer->Indstillinger, fanen Avanceret, gruppen Ved beregning af denne projektmappe
Sæt flueben i feltet: Angiv vist nøjagtighed
Avatar billede TheDuckson Nybegynder
06. marts 2012 - 10:53 #6
Hej Erik

Tak for forklaringen, men det holder da stadig ikke.

Hvis jeg taster 99,2 mener jeg jo ikke 99,20000000000003

100-99,2 giver jo 0,8 præcis

Ved du hvorfor der opstår sådan en unøjagtighed?

Men måske i dette tilfælde jeg godt kan bruge angiv vist nøjagtighed.

Dog har du løst mit problem, tak for svar