Avatar billede brakke Nybegynder
29. februar 2012 - 16:55 Der er 3 kommentarer

Matematik

Er der nogen der kan hjlæpe mig med følgende matematiske spørgsmål:

Papirformaterne A0, A1, A2, A3, A4 osc. er designet, så forholdet mellem sidelængderne bevares, når papiret halveres parallelt med den korteste side.

Vis at denne egenskan gælder hvis og KUN hvis forholdet mellem siderne er 1: kvadratrod 2
Avatar billede zoso Novice
29. februar 2012 - 17:05 #1
Læs den her og du vil finde svar på dit spørgsmål.
http://da.wikipedia.org/wiki/A4-papir
Avatar billede brakke Nybegynder
29. februar 2012 - 17:15 #2
Tak :) jeg har brugt wiki, men syntes ikke det giver en forklaring på hvorfor det KUN er når papiret har A-format at forholdet bevares
Avatar billede zoso Novice
29. februar 2012 - 17:21 #3
#2 Det er heller ikke tilfældet. Så længe forholdet mellem højde og bredde defineres som kvadratroden af 2, bevares egenskaben.