Avatar billede danni2501 Mester
16. februar 2012 - 10:24 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

Overførselshastigheder i Gigabit netværk

Hej eksperter

Jeg skal til at tage min nye NAS (Black Amor NAS 220) i brug. Men for at få mest ud af dataoverførslerne har jeg brug for lidt råd.

Min NAS understøtter Gigabit LAN og det gør mit bundkort (abit AB9 Pro bundkort - http://www.abit.com.tw/page/no/motherboard/motherboard_detail.php?pMODEL_NAME=AB9+Pro&fMTYPE=LGA775) også. Men når jeg flytter data fra den interne disk i computeren og til min NAS så foregår det med max 8 Mb/s (ifølge TeraCopy - http://download.cnet.com/TeraCopy/3000-2248_4-10671835.html).

Min router fra TDC er en ganske ny en, og den skulle så vidt jeg husker også gerne være Gigabit. Kablet der fulgte med min NAS sidder mellem den og routeren.

Kan det være mit kabel mellem router og PC der ikke kan klare Gigabit?
Avatar billede Blandy Praktikant
16. februar 2012 - 10:35 #1
Det er sandsynligvis dine hdd som begrænser hastighedern. hdd kan jo ikke overfører med gigabit, selvom kablet kan.
Avatar billede Broxigar Praktikant
16. februar 2012 - 11:01 #2
Den laveste SATA-hastighed er 1.5 Gbit/s så det er ikke harddisken selv der er problemet.

Du kan prøve at åbne Netværk og Delingscenter (jeg formoder du kører Windows 7) og så ud for dit aktive netværk, trykker du på LAN-forbindelse _ for at få detaljer. Her kan du se om dit netværk kører med 100 eller 1000 Mbit/s.

8 Mb/s svarer til 100 Mbit / (8 + 25% overhead * 8) = 8 MB/s
Avatar billede danni2501 Mester
16. februar 2012 - 11:21 #3
Der er intet der er hurtigere end det svageste.... enig.

De to diske i NAS'en er SATA 300, men harddisken i PC'en er IDE disk. Men ved ikke om det betyder noget.

Pga. den gamle NAS jeg havde ikke havde driver til windows 7... så bruger jeg stadig XP (men har dog købt en Win7 som skal installeres)

Men den maskine jeg sidder på nu er med Win7 og her er der et skærmprint af denne http://www.ge.tt/94lCdhD/v/0 (tryk next når du er på siden).

Dette er et XP billede fra nettet http://mmdok.dk/data/andet/netverk/xp01.jpg. Det er jo den samme INFO for de to styresystemer ik?

Men hvis min router, PC og NAS er Gigabit. Så bør min vel hedde 1000.0 Mbps når jeg kommer hjem i aften og tjekker?
Avatar billede Broxigar Praktikant
16. februar 2012 - 11:28 #4
Jo, det er præcis det samme, og det var det som jeg hentydede til.

Hvis den siger at forbindelsen er 1000 GBit så ligger flaskehalsen formentlig i din computer. Du siger at disken er IDE, mener du så ATA? For så er max-hastigheden på harddisken kun 133 MB/s, men du bør stadig kunne kommer op over de 8 MB/s, formentlig omkring 10-14 stykker.
Avatar billede danni2501 Mester
16. februar 2012 - 11:43 #5
IDE/ATA... er det ikke lidt det samme? Jeg kan google modelnummeret på den når jeg kommer hjem og se om jeg kan finde ud af det. Jeg mener det med de 133 Mb/s virker bekendt. Så det skal nok passe. Men hvis jeg ikke kan komme over de 8 Mb/s, hvad kan så være flaskehalsen?

Som nævnt så bruger jeg TeraCopy (http://download.cnet.com/TeraCopy/3000-2248_4-10671835.html) til at overfører for at få den til at vise hastigheden. Er der en anden måde som er bedre og mere præcis?

Lad os antage at den siger at netværket kører 1000.0 Mbps i den status vi lige blev enige om at det står i. og jeg så sætter min nye  eksterne harddisk (http://www.verbatim.dk/dk_24/product_store-n-go-usb-3-0-portable-hard-drive-500gb_5294_0_31963.html) til via USB 2.0 (har desværre ikke en 3.0 port). Harddisken kører jo kun med 5400 rpm.

Vil det give bedre overførselhastigheder?
Avatar billede Broxigar Praktikant
16. februar 2012 - 11:50 #6
Hmm, jeg har lige prøvet at overføre 5 GB via en USB 2.0 forbindelse, til en 5400 rpm SATA harddisk, og jeg fik kun hastigheder omkring 7-9 MB/s. Det kan være at man skal op i raid 0 for at få højere hastigheder.

Jeg ved dog ikke hvor flaskehalsen er, men jeg ville antage at det var noget processor eller lign.
Avatar billede danni2501 Mester
16. februar 2012 - 12:02 #7
Hhmm, ja det var da sjovt...

Hvordan får du dine målinger?
Avatar billede danni2501 Mester
16. februar 2012 - 12:04 #8
Er der forskel på de kabler man bruger til netværk.... tænker på om det kabel jeg har fået med min NAS mon er bedre egnet til Gigabit netværk end andre?
Avatar billede drgonzo Praktikant
16. februar 2012 - 12:06 #9
Det kan sagtens være dit kabel der ikke er et gigabit kabel. Det er det første jeg ville få styr på. Hvis router, computer og NAS understøtter gigabit skulle du slet ikke være i nærheden af de 8mb/s.

Selv en standard ATA133 HDD burde kunne komme i nærheden af 40mb/s uden problemer. Min gamle bærbar med 5400 rpm disk kørende på 10/100 kunne komme over 15mb/s.
Avatar billede danni2501 Mester
16. februar 2012 - 12:09 #10
@drgonzo
Jeg havde godt det lidt på fornemmelsen må jeg indrømme... Det må jeg lige få kigget på.
Takker
Avatar billede danni2501 Mester
16. februar 2012 - 12:28 #11
Hvad jeg kan google mig til, så skal de hedde noget med Cat6 eller Cat7 (http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=83521&title=netvrks-kabel-forskel)

Er det helt forkert? Kunne jo blot være dette http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=45441?

Er der stadig noget med krydsede og ikke krydsede kabler... eller kan hard/softwaren godt finde ud af det i dag?
Avatar billede drgonzo Praktikant
16. februar 2012 - 12:48 #12
Krydsede kabler var jo bare til at sætte 2 PC direkte sammen uden router/switch.

Du skal bare have Cat& eller højere.
Avatar billede drgonzo Praktikant
16. februar 2012 - 12:49 #13
*Cat6
Avatar billede cht22 Professor
16. februar 2012 - 12:53 #14
For at kunne køre Gigabit skal du have Cat5e eller højere.
Avatar billede danni2501 Mester
16. februar 2012 - 12:56 #15
Jeg må prøve at skaffe mig et Cat6 kabel og så skal jeg nok vende tilbage herinde med erfaringen.
Avatar billede drgonzo Praktikant
16. februar 2012 - 13:04 #16
husk at begge kabler skal være Cat6 eller over :)
Avatar billede Wally1973 Praktikant
17. februar 2012 - 04:37 #17
Det er formentligt dine harddiske der er flaskehalsen, som nævnt tidligere.
Det kan godt være at interfacet mellem harddisken og bundkortet er 3Gbit/s, men det er ligegyldigt, hvis interfacet mellem selve harddisken og SATA-interfacet kun er 9mbit/s, hvilket sagtens kan være tilfældet.

Selvom harddisken er ret så hurtig, så er der massere af ting der kan påvirke resultatet, så som, data der ligger spredt over hele harddisken, så der skal bevæges meget mekanik for at hente dataene, andre programmer, der tilgår harddisken, andre programmer, der benytter ressourcer i maskinen, som gør at harddisken ikke kan køre hele tiden, flaskehalse mellem SATA-interface på bundkort og netkortet, sløv eller belastet CPU, som bruges til at styre en masse af hardwaren til styring af netværksforbindelsen, cache-misses i ram, cpu eller harddisk og der er flere.....
Avatar billede danni2501 Mester
17. februar 2012 - 11:26 #18
Jeg kom i tanke om noget andet som måske kan få skylden... min TDC Homebox. I min tråd #3 og et par stykker fremefter snakker Broxigar og jeg om hvad Windows siger netværket er.

Det har jeg så kigget på og det siger 100.0 Mbps. Jeg har så prøvet at google lidt og på TDC Forum og flere siger at det er en 100 Mb/s switch og ikke en Giga der sidder i TDC Homebox. Jeg snakkede med en TDC kvinde i telefonen, og hun bekræfter at den kører 100 Mb/s kabel og 300 Mb/s WIFI n-standard.

Det burde vel egentlig være synderen???? Eller hva?
Avatar billede Broxigar Praktikant
17. februar 2012 - 11:31 #19
Når det er kobber, så kan du finde max hastigheden ved at dividere med (8 + 25% * 8) = 10, hvor de 25% oveni, er overhead og packetloss, og så kan du højst få en hastighed på 10 MB/s over netværket.
Avatar billede danni2501 Mester
17. februar 2012 - 11:42 #20
Så jeg skal ikke forvente mere end max 10 Mb/s så længe min router/switch der sidder i min TDC Homebox ikke kører mere end 100 Mb/s?

Så det store udsving fra de ca. 3 Mb/s og op til de ca. 8,5 Mb/s som jeg har oplevet er det jeg skal forvente... hvor udsvinget mellem de 3-8 Mb/s skyldes størrelsen af filerne og det som Wally1973 skriver i #17
Avatar billede Broxigar Praktikant
17. februar 2012 - 12:15 #21
Ja. Det du kan gøre, er at købe en gigabit switch, som du flytter NAS og computer osv over i, og så har en enkelt forbindelse fra gigabit switchen til din TDC Homebox.

Så er dit interne netværk på gigabit, og din forbindelse til internettet er 100 mbit (begrænset til hvilken forbindelse du betaler for)
Avatar billede danni2501 Mester
17. februar 2012 - 13:24 #22
Jeg har lige været kreativ :-) http://www.ge.tt/9rZx2lD/v/0
Det er vel sådan du mener går jeg ud fra.
Jeg fandt dette indlæg i TDC Forum http://forum.tdc.dk/t5/Bredb%C3%A5nd/Gigabit-alternativ-til-HomeBox/td-p/17489. Der er en som vidst har lavet noget lign. Er dette korrekt forstået?
Avatar billede danni2501 Mester
17. februar 2012 - 14:53 #23
Kunne en af disse min ikke klare opgaven?

TP-Link TL-SG1005D (kender ikke mærket)
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=693670

eller

TRENDnet TEG S5g
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=636582
Avatar billede Wally1973 Praktikant
17. februar 2012 - 18:22 #24
Begge dele kan klare det uden de store problemer, men når du nu skal investere i en ny switch, så vælg en 8-ports.
Prisforskellen er ofte så lille at det ikke kan betale sig kun at vælge en 5-ports.
Inden længe skal køleskab, komfur, cirkuleringspumpe, toilet og natlampe også tilsluttes internettet og så er de ekstra porte gode at have.
Avatar billede danni2501 Mester
17. februar 2012 - 21:24 #25
Den pointe med de 8 porte køber jeg HELT sikkert :-)

Tilbage til det seriøse...
Her er indlægget fra en anden som også har sat en giga-enhed foran sin TDC Homebox

Her er mit setup:

TDC homebox styre DHCP og tager sig af IP-telefoni. En af LAN udgangene fra homeboxen er tilsluttet min DLINK DIR-655 routers LAN (IKKE WAN indgangen da den ikke bruges som router men som access point).

På DIR-655 bruger jeg følgende instillinger:
Internet setup: Static IP og nogle telfeldige IP adresser der ligger uden for det område som  Homebox routeren styre. (da jeg ikke bruger DIR-655 som router er det ligegyldigt hvilken IP adresse man bruger)
Network setup: slå DHCP styring fra (den varetages jo af Homeboxen). Sæt routerens IP-adresse til et nummer der er inden for det områder der er styret af homeboxen.
Herefter lav et normalt setup på WIFI delen med WPA2 kryptering osv, og herefter slå WIFI delen fra på homeboxen.

Gælder sammen opsætning for mig hvis jeg sætter en switch til? Jeg har aldrig haft en switch, men kun en router.

Hvordan skal det evt. sættes op?
Avatar billede Wally1973 Praktikant
18. februar 2012 - 23:39 #26
Du har formentligt haft en switch, den har bare været indbygget i din router.

Tænk på en switch som en normal 3-stiksdåse til el-nettet, så har du en ret god ide om hvordan den virker.
Det er lidt intelligens i den, men ikke noget du behøver at tænke på. Den er praktisk talt bare en dum fordeler-dåse.
Avatar billede danni2501 Mester
19. februar 2012 - 12:37 #27
Så du mener at det hele burde virke med den opsætning som jeg har lavet og linkede til tidligere (http://www.ge.tt/9rZx2lD/v/0) uden at jeg skal ind og konfigurerer noget?
Avatar billede Wally1973 Praktikant
01. marts 2012 - 12:17 #28
Beklager mit sene svar, men ja, det fungerer. :)
Avatar billede jgni-dk Novice
21. februar 2013 - 19:11 #29
Kom det til at virke?