Avatar billede thedustyboy Novice
15. februar 2012 - 14:40 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Valg af NAS - hvad skal man tænke på.

Halløjsa alle eksperter.

Jeg går og barsler lidt med at skulle købe en NAS, mine overvejelser går i retning af en med plads til 2 hdd.

HDD skulle gerne lyde på 1,5 eller 2 TB diske.
Og så skal de i raid.

NAS'en skal til en start bruges til opbevaring af private billeder, private papirer i PDF format.
Evt. musik.
Senere skal den evt. kunne hoste min hjemmeside (men dette er ikke noget der skal ske lige nu).

Men nu tænker jeg ...
...Hvilke ting skal man overveje inden man køber en NAS ?

De bedste hilsner
TheDustyBoy aka Knud Frederiksen.
Avatar billede sergei_ Juniormester
15. februar 2012 - 15:13 #1
Du skal overveje plads, om det kan udvides, pris, hastighed og sikkerhed.

Der skal helst være plads nok, ikke bare nu men også om 2-4 år. Hvis du fx. også skal bruge det til HD-film, kræver det meget mere plads.

Du kan på den anden side være sikker på at priserne vil falde med tiden, så køb kun det du har brug for. Måske kan du finde et system der kan udvides.

Læs mere her:
http://www.pcworld.dk/tag/nas
Avatar billede 50ccm Juniormester
15. februar 2012 - 17:16 #2
Kan klart anbefale Synology, de supporter selv meget gamle modeller og de er meget alsidige og kan det meste, har selv haft et par stykker pt. har jeg en DS710+ og det er bare en kanon hjemme server.

Check dem ud på: www.synology.com
Avatar billede thedustyboy Novice
16. februar 2012 - 11:13 #3
Hejsa.

Tak for de 2 svar, indtil videre.

Jeg har fået at vide at jeg skal kigge efter noget der hedder NDLA ?
Har I nogen viden om det ??

De bedste hilsner
TheDustyBoy aka Knud Frederiksen.
Avatar billede 50ccm Juniormester
16. februar 2012 - 18:07 #4
Det er en standart der bruges til nemt og afspille medie indhold på andre enheder der understøtter DLNA, jeg tror de fleste servere understøtter DLNA i dag, en Synology server understøtter DLNA og du kan læse om det her.
http://www.synology.com/dsm/DLNA.php?lang=dan
Avatar billede 50ccm Juniormester
16. februar 2012 - 18:14 #5
Avatar billede thedustyboy Novice
17. februar 2012 - 10:44 #6
Hej 50ccm.

Tak for gode links !
Dem vil jeg da lige kigge nærmere på :-).

Tak indtil videre - MEN input modtages stadig gerne ... ;-).

De bedste hilsner
TheDustyBoy aka Knud Frederiksen.
Avatar billede bufli Mester
19. februar 2012 - 12:27 #7
Overvej om du har brug for at kunne tilgå via smartphone. Det er ikke alle der understøtter dette. Har selv fået iPhone, og kan desværre ikke tilgå f.eks. musik på mit NAS drev som er et lidt ældre Western Digital Worldedition II.
Avatar billede der_kommandant Praktikant
23. februar 2012 - 13:58 #8
Prøve at søge på "valg af NAS" i dette forum, så vil du opleve at der allerede er givet mange råd......
Avatar billede thedustyboy Novice
02. april 2012 - 08:57 #9
@50ccm - Tak for gode links og ideer, de er blevet studeret, men jeg skal lige kigge en ekstra gang - Tak.

@Sergei - Tak for input :-)

@Buffi - Godt input, som udgangspunkt skal jeg IKKE kunne tilgå det fra smartphones, for det jeg skal bruge NAS'en til, har jeg ikke brug for på min smartphone. Så det skulle ikke være nødvendigt. Men godt input anyway :-).

@Der_kommandant - Du har ret, men det er sgu nemmere at have sin egen tråd om det :-).

Ang. point.
I er jo alle kommet med gode input så vil gerne dele pointene mellem Jer - smid et svar, hvis I ønsker point :-).

De bedste hilsner
TheDustyBoy.
Avatar billede 50ccm Juniormester
02. april 2012 - 11:32 #10
Ok fik du købt noget du kunne bruge?
Avatar billede thedustyboy Novice
27. maj 2012 - 13:55 #11
@50ccm
JEg fik aldrig svar fra de andre, så du fik alle point. Men du kom nu også med gode input :-).

Jeg har endnu ikke købt nogen NAS, kigger stadig.
Ønsker mig stadig en NAS med 2 HDD a 2 TB, men umiddelbart hænger de ikke på træerne til en fornuftig pris. Nu har jeg dog fået en del gavekort til en og samme butik, så nu begynder det måske at ligne noget :-).

Hvis jeg husker det skal jeg nok fylde lidt mere på herinde, når jeg har købt noget :-).

Tak for hjælpen.