Avatar billede johncleese Nybegynder
12. februar 2012 - 17:02 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

joomla 2.5 (nybegynder) åbne 2 artikeler på hver deres possitioner fra menu

hej
jeg er lige startet med joomla og sidder lidt fast.
Hvordan laver man en menu der peger på 2 forskellige artikler der ligger på hver deres possiotion?
12. februar 2012 - 20:17 #1
Hvis du vil have flere artikler vist under et menuitem, så sørg for at give disse artikler samme kategori.  Når du så opretter menuitemmet kan du som menu item type vælge kategoriliste.  Så vises alle artiklerne fra den pågældende kategori.  Var det hvad du var ude efter, eller har jeg ikke forstået problemet?
Avatar billede johncleese Nybegynder
12. februar 2012 - 20:45 #2
hej Christian, ..
både og. jeg ville gerne have det sådan så når man via et klik på en menuitem, åbner f.eks 2 artikler på hver sin position på siden. altså ikke en liste da det er to forskellige steder artiklerne skal vises fra.
13. februar 2012 - 07:55 #3
Kategoriliste eller kategoriblog.  Der kan du under parameters indstille hvor de forskellige artikler skal forekomme på siden, nedenunder hinanden eller ved siden af hinanden.  Hvis du åbner http://momentumfinance.dk ser du en side (i Joomla 1.5) i bloglayout med tre forskellige artikler.  Hvis det er noget andet du vil have, såforklar videre.
Avatar billede johncleese Nybegynder
14. februar 2012 - 19:50 #4
hej Christian
jeg er nybegynder så måske jeg gør noget forkert.
1. jeg laver en ny katergori
2. jeg laver 2 artikler. og tilføjer dem til den katergori
3. jeg laver 1 menu og vælger en kategoriliste eller katergori blog og vælger kategorien, men hvad så? :-)
14. februar 2012 - 21:42 #5
Det er kategoriblog du skal have fat på.  (Jeg er bedst bekendt med Joomla 1.5, og der hedder ting lidt andet, og min installation er på engelsk hvad der igen giver andre betegnelser.)

Hvis du i admin delen laver en kategori, lad os sige 'Kat1',
og så laver to artikler med kategori Kat1,
derefter i din main menu laver et nyt menuitem 'MinMenu', som du giver typen kategoriblog,
under 'required settings' som det hedder på engelsk (i Joomla 1.5 på dansk er det 'parameter grundlæggende') vælger du kategori Kat1
så skulle du gerne, når du åbner brugerdelen, se menuitem MinMenu, og når du klikker på den skulle der gerne åbnes en side med de to artikler på.

Sker der noget andet hos dig?
Avatar billede johncleese Nybegynder
15. februar 2012 - 18:20 #6
ah okay så jeg med, men hvordan var det så man kunne placere de 2 artikler på hver deres position på siden?
16. februar 2012 - 07:29 #7
Det er jeg ikke helt med på hvad du mener med.  Får du de to artikler på siden, men er du ikke tilfreds med hvor de er placeret i forhold til hinanden?  Hvor på siden vil du have de to artikler placeret?
Avatar billede johncleese Nybegynder
16. februar 2012 - 15:11 #8
f.eks hvis man går ind på sin joomla via denne side
http://mydomain.com/index.php?tp=1.
kan man se de forskellige layout posisioner

så når man klikker på menuen så åbner den
de 2 artikler på hver deres posision på siden.
16. februar 2012 - 20:41 #9
Jeg har ikke forstået dig, og jeg bliver ikke klogere af at åbne det link du viser.  Jeg bliver nødt til at stoppe her, jeg skal videre med andre ting.  Jeg håber du får indlæg fra andre og at de bedre kan følge hvad du siger.
Avatar billede johncleese Nybegynder
18. februar 2012 - 16:03 #10
sorry , det link prøvede at sætte ind var et link  til at se possitions id'r  på den template man kører med
ipadressepådinside/index.php?tp=1.
Det som der beskrives her:
http://docs.joomla.org/Finding_module_positions_on_any_given_page

når jeg klikker ind på min telmplate der kan jeg se der er forskellige posisioner på siden,
og f.eks hvis jeg gerne vil åbne 2 artikler på hver deres posisioner ..argh det er svært at forklare. sorry.
19. februar 2012 - 18:24 #11
johncleese, jeg skriver fra mit feriested.  Jeg giver dit spørgsmål prioritet over skibakkerne i Østrig, så vær stolt.

Det link du viser drejer sig om positioner af moduler!  Dit spørgsmål drejede sig om artikler.  Artikler vises som del af et komponent der hedder com_content.  Hvilken forskel det gør skal jeg forsøge at forklare.

Det du ser på en webside med Joomla platform er dannet af software der er delt ind i store bidder kaldet komponenter, i mellemstore bidder kaldet moduler, eller små bidder kaldet programudvidelser, og måden det hele præsenteres på bestemmes i en skabelon.  En Joomla skabelon vil typisk dele en side ind i en header del, en footer del, og et midterdel, og midterdelen er igen delt ind i en venstre og en højre kolonne og et centralfelt.  Skabelonen definerer så et antal positioner i disse dele, for eksempel en position der hedder Left i den venstre kolonne og en position der hedder Footer i footer delen, positioner der hedder User1 og User2 i header delen.  Når man, som sagt i det link du viser, tilføjer ?tp=1 i url'en, så får man at se hvilke positioner den skabelon man bruger har defineret i hvilke dele af siden.  Normalt reserverer templaten det store midterfelt til at vise en enkel komponent, og positionerne til venstre, højre, oppe, og nede kan så bruges til at vise en hel masse moduler.  Et eksempel på et modul der bruges på mange Joomla hjemmesider er mod_login som danner felter hvor brugeren kan opgive brugernavn og adgangskode.  Hvis man vælger position left for mod_login vil det blive placeret i venstre kolonne.  O.s.v.  Hvis du går ind som administrator og klikker på Udvidelser og så på moduler, så får du en liste over de moduler der er defineret, og hvis du klikker på et modul får du en side hvor du blandt andet kan se modulets position.

Når du laver en artikel på Joomla, så bruger du software der sidder i komponenten com_content.  Når du placerer en artikel på en side, så er det egenligt en speciel version af com_content du placeres, og det placeres i midterfeltet hvor skabelonen gør plade til komponenter.  com_content er, som ovenfor diskuteret, således indrettet at du for eksempel ved at bruge kategori-blog kan placere flere artikler, og du kan indstille dem til at vises ovenover eller ved siden af hinanden.  Men alle artikler deler en enkel position, nemlig den position komponentet indtager ifølge skabelonen.

Hvad er så dit problem dermed?  Er du ikke tilfreds med den måde du kan få to artikler placeret på en side?  I så fald er den gode nyhed, at Joomla er nem at omprogrammere når man ved hvordan.  Den dårlige nyhed er, at det er et stort stykke arbejde at lære hvordan.  Det er jeg i gang med, og har været i snart et år nu, og jeg har lang vej igen.
19. februar 2012 - 18:25 #12
Og det ville jeg have oprettet som et svar, for jeg mener nu at have besvaret dit spørgsmål, og jeg vil gerne se en afslutning på denne tråd (i morgen får skibakkerne hele armen.)