Avatar billede molokgehena Nybegynder
29. januar 2012 - 10:50 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Nyt batteri Macbook Pro Mid 2009, 13 tommer

Jeg købte i august 2009 en macbook pro 13 tommer aluminium, her er et link til de nøjagtige specifikationer på computeren.

http://www.everymac.com/systems/apple/macbook_pro/stats/macbook-pro-core-2-duo-2.26-aluminum-13-mid-2009-sd-firewire-800-unibody-specs.html

Efterhånden som tiden er gået er mit batteri dødt og jeg skal nu have et nyt batteri.

Jeg kan se apple ikke selv forhandler batteriet til forbrugere, men det burde være muligt at finde batteriet blandt andre forhandlere.

Detaljerne vedr. batteriet er som følgende: 58 W h Li-Poly, Apple originally reported that this model had a "58-watt-hour lithium-polymer battery" that provides "7 hours of wireless productivity," which the company quietly changed to later report a 60-watt-hour battery with the same estimated battery life. (oplysningerne er fra linket med computerens detaljer ovenfor)

Dvs. jeg ser batteriet der skal bruges som enten 58 watt eller 60 watt.

Jeg har i min jagt på et nyt batteri alene kunnet finde et batteri på 64 watt jf. nedenstående link:

http://www.amazon.co.uk/Genuine-Original-Battery-Precision-
Aluminum/dp/B0067JDLTK/ref=sr_1_3?ie=UTF8&qid=1327795132&sr=8-3

Spørgsmålet er, kan min macbook pro, mid 2009, 13 tommer bruge batteriet fra Amazon.co.uk på 64 watt eller er det et andet batteri der skal til?

Hvis ikke batteriet kan bruges, hvilket skal jeg da på jagt efter?

På forhånd tak
Avatar billede molokgehena Nybegynder
29. januar 2012 - 10:52 #1
Avatar billede delvis-begynder Nybegynder
29. januar 2012 - 17:45 #2
Hej.
Lad mig straks fortælle at jeg ikke kender din bærbare, så mit svar er
mere generelt om batterier.

Du skriver:
batteriet er som følgende:  58 W h  Li-Poly

Er det teksten på dit eget batteri?

  for på denne side:
http://www.apple.com/dk/macbookpro/specs-13inch.html

lidt nede i højre spalte under  "Batteri og strøm" -
  (ud for det grønne batteri billed)
står der:
Indbygget 63,5 WH litiumpolymerbatteri

  ang. dit eget batteri:
Står der noget tal med et V (altså enkelt V) efter?

V (volt) er langt det vigtigste og 'SKAL' være det samme - og så er det
selvfølgelig også "smartest" at batteriet kan sættes i den bærbare, passer
i fysisk størelse og kontakter, så du ikke behøver lodde ledninger på og ha'
batteriet hængende ved siden af.  ;-)  (grin, det var bare en skør joke).

W (Watt) er et produkt af V (Volt) og A (Ampere), så enkelt forklaret kan
fx 60 Watt både være energien fra et batteri på  "6 V  10 A"  og  "10 V  6 A"
men der er "himmelvid" forskel,
forklaring:  hvis du sætter en 6 volt pære til et 10 volt batteri så
gløder pæren vildt op og springer kort efter.

Ovenstående er en meget enkel forklaring, for i visse tilfælde kan det være
ret kompliseret at konstruere noget til bestemte batterier, grundet indre
modstand og andre tekniske begreber.

Prøv at melde tilbage om hvad der står på "dit" batteri ved V (enkelt V), eller
meget gerne alt hvad der står tekstet på dit eget batteri, så vil jeg
forsøge at hjælpe dig nærmere.

PS.
Jeg er ikke konstant ved min PC, så måske går der nogen tid inden jeg kan svare.
Avatar billede molokgehena Nybegynder
29. januar 2012 - 19:00 #3
Tak for svar

På mit batteri står der Li-ion Polymer 10.95V så "tegn for jævnstrøm" 60Wh, model no.: A1322
3ICP5/69/71-2
Avatar billede molokgehena Nybegynder
29. januar 2012 - 19:02 #4
Hvad angår dimensionerne ligner det umiddelbart utroligt meget (hvis ikke det er 100% samme dimensioner)
Avatar billede delvis-begynder Nybegynder
29. januar 2012 - 22:49 #5
Hej igen.
På siden som du linker til i #1

http://www.amazon.co.uk/Genuine-Original-Battery-Precision-Aluminum/dp/B0067JDLTK/ref=sr_1_3?ie=UTF8&qid=1327795132&sr=8-3

kan du se de skriver:
  Ægte Originalt A1322

og A1322 nævner du netop at der står på dit batteri, så det skulle
altså betyde at typen er ens med hensyn til størelse og kontaktforbindelser.

Der står ikke noget om spændingen V (volt) ved det øverst beskrevne og
afbillede batteri, men derunder, under teksten:

  "Gæster der har set denne - - - - "

ser du på øverste link  "Apple A1322 Batteri  til 41£" at der ud for står
10,95 V - 60Wh (watt timer).

Spændingen (volt) er altså den samme som på dit batteri  10,95 Volt, og
typenr. A1322 er det samme på alle tre nævnte, derfor burde der ikke være
tvivl om at spændingen på batteriet med 64 Wh også har en spænding på 10,95 V.

Hvis du klikker på linket:
  "Apple A1322 Batteri 41£"  som fører til:

http://www.kingbattery.co.uk/product_info.php?products_id=1120

læser vi at prisen er nedsat fra  £70,31  til  £41,36, så din vurdering må være
hvad du får mere ved det førstnævnte batteri:

64 Wh (63,5 Wh)  der koster  £51,20  i forhold til det andet:
60 Wh    der er nedsat til  £41,36

Energimængden på det dyre er altså  60 til 64 (63,5) større = ca. 6,5 % mere energi,
mens prisen er ca. 23,8 % større - og så står der umiddelbart ikke noget om at
det dyre har "gratis forsendelse", det står der ved det billige ud for linkteksten:
  "Apple A1322 Batteri 41£"

Det har det dyre nu sikkert nok også, men det kan jo ses lige før bestilling.

Du kan så vurdere om det er prisen værd at få  6,5 %  (20-30 minutters)  mere
arbejdstid pr. opladning.
Det afhænger jo af om du ofte har brugt den bærbare så længe at batteriet har
været ved at løbe fladt. - Det ville være min første betragtning hvis det var mig.

Det nedsatte batteri er "selvfølgelig" nedsat fordi der er kommet et nyere med
lidt større energimængde.

MEN, men, det nedsatte batteri "kan" jo også være nedsat fordi det har
ligget flere år på lager og derfor "måske" vil holde knap så mange
år (lidt færre antal opladninger) i din tjeneste.

Konklusion:

Dit spørgsmål lød om du kunne bruge 64 Wh batteriet -
da det er et A1322 og det ud fra de forskellige websider kan vurderes at have en
spænding på 10,95 volt, ville jeg roligt købe det til mig selv.
Avatar billede molokgehena Nybegynder
30. januar 2012 - 07:27 #6
Mange tak for svar og tak for forklaring vedr. de tekniske detaljer.

Jeg må ærligt talt sige jeg ikke havde set batteriet til 42 pund.

Batteriet er hermed bestilt. :)
Avatar billede molokgehena Nybegynder
30. januar 2012 - 07:28 #7
Du kan lige vælge at "svare til løsning og pointgivning" så skal jeg nok acceptere.
Avatar billede molokgehena Nybegynder
30. januar 2012 - 15:01 #8
Mange tak for svar, jeg har nu bestilt batteriet du henviste til, så må vi se ang. holdbarheden mv. :-) men for kr. 350,00 kan man nu ikke gå meget galt i byen.

Hvis du lige poster en besked som "svar" så skal jeg tanke din point-konto ;)
Avatar billede delvis-begynder Nybegynder
31. januar 2012 - 13:01 #9
Så ligger jeg et svar.
Beklager forsinkelse.
Det glæder mig at kunne hjælpe. jeg tror du bliver tilfreds med dit valg.
Avatar billede delvis-begynder Nybegynder
31. januar 2012 - 13:03 #10
Ak, det blev jo ikke afsendt som svar, det gik for hurtigt.  ;-)