Avatar billede Imadcom Nybegynder
27. januar 2012 - 23:04 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hvordan laver man vector til raster / dots

Jeg har nogle vector tegninger i illustrator cs5, som jeg ønsker at ændre til "raster" (jeg ved ikke om det hedder det) hvordan skal jeg gøre det.. Se evt billede på dette link.
http://dl.dropbox.com/u/12116326/raster.jpg
Avatar billede Slettet bruger
28. januar 2012 - 00:50 #1
Du har vist det som jpg og så er det allerede i et "raster" format, men du mister noget information med dette format. Prøv f.eks. at gemme det som en png fil i stedet.
Avatar billede jernrosen3 Forsker
28. januar 2012 - 07:17 #2
Når du skriver "raster" - er det så den effekt med cyan-gul-magenta-sort pletter/punkter i forskellige retninger du mener ?

Hvis ja kan du prøve følgende :

markér de objekter du ønsker skal have effekten

menupunkt "objekt" ---> rasterize ---> 300 dpi ---> ok
(dine objekter bliver lavet til et billede)

menupunkt "effect" ---> pixelate ---> color halftone
i boksen kan du "lege" med effekterne og trykke ok

Voila ! Dine objekter som raster.

PS Er du utilfreds med resultat kan du efterfølgende ændre tallene i - menupunkt "window" ---> appearance ---> color halftone

Lang vej rundt; men resultat ser overbevisende ud på min pc *S*
Avatar billede Imadcom Nybegynder
28. januar 2012 - 11:03 #3
Tak for hjælpen. Det var lige præcis det jeg var efter :-)

Sæt et svar så du får pointene.
Avatar billede Imadcom Nybegynder
28. januar 2012 - 11:10 #4
Lige et ekstra spørgsmål tak..

Størrelsen på "pletterne" er stadig store. hvorfor kan man ikke lave dem i mindre end størrelsen "4" ??? Har i en anden mulighed for at lave mindre dots (jeg arbejder med en lille logo)
Avatar billede jernrosen3 Forsker
28. januar 2012 - 15:02 #5
Da du arbejder i vektor - så kan du skalere objektet i meget stor størrelse inden raster effect - så kan du i realiteten gøre raster-punkterne mindre - du kan jo altid gøre billedet det mindre *S*

Og så lige et "Svar"
Avatar billede jernrosen3 Forsker
28. januar 2012 - 15:02 #6
DOH - Svar her *S*