Avatar billede eSKape Nybegynder
16. december 2011 - 08:23 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Projektor og lærred - pris?

Hey Eksperter

Jeg har fået et tilbud på en (lidt) brugt projektor og lærred, og vil gerne høre om nogen af jer ved noget om det. Jeg synes ikke jeg kan finde nogle regulære anmeldelser, andet end oplistning af specs.

Acer P5280
Redleaf 105" motorlærred (kontakt på ledning, ikke trådløst)

http://www.projectorreviews.com/acer/p5280/specifications-id1504.php

Han siger, at han sælger den pga. han ikke får den brugt, og derfor er lampen heller ikke brugt ret meget.

Hvad siger I? Det er jo ikke ægte full HD, men kun det der underlige 1080i-noget - og så 720p. Forskellen på 720p og 1080p betyder vel alligevel lidt, når vi kører over 100"?

Med venlig hilsen
Svend Koustrup
Avatar billede Ialocin Novice
16. december 2011 - 09:38 #1
Hej Svend

Hvad vil du bruge projektoren til ... tv, film, pc ??

Med venlig hilsen, Nicolai
Avatar billede Ialocin Novice
16. december 2011 - 11:49 #2
Hej Svend

Jeg har kigget på "din" projektor :o)

Projektoren er født med billede formatet/forholdet 4:3 (bredde x højde), hvorfor jeg umiddelbart vil sige, at projektoren ikke kan vise hverken 1080i eller 720p i "ægte" opløsning, da begge disse videoformater knytter sig til 16:9 billede formatet/forholdet ?!

Projektoren kan godt modtage 1080i eller 720p, men den vil skallere billedet ned i dens fødte 4:3 format, hvorfor nogle af de enkelte pixels vil blive udeladt!

Lysmæssigt ser projektoren umiddelbart okay ud med 3500 lumens.

Om forskellen på 720p og 1080p betyder noget ? - Så har du ret.
Det kommer bl.a an på størrelsen af billedet (jo større billede, jo tydligere) ... det har også noget med betragtningsafstanden at gøre (jo tættere på, jo tydligere) og det har også noget med kildematerialet at gøre ... og så er vi tilbage til, hvad du skal bruge projektoren til:  tv, film, bluray, pc, spil ... ?

Og sidste men ikke mindst ... så spillere øjnene der ser det, så absolut også ind :o)

Med venlig hilsen, Nicolai
Avatar billede eSKape Nybegynder
21. december 2011 - 08:46 #3
Tak for svar begge to.

Jeg havde tænkt mig at bruge projektoren til film - muligvis lidt præsentation, men jeg går ud fra, at det er film der er det vigtigste her. Og hvis muligt både via pc og dvd/bluray/avudstyr

Jeg har godt set det der "native" 4:3 format og max resolution 1600x1200 - så kan den jo umuligt køre 1920×1080...

Så på spørgsmålet om det her er en HD-projektor, vil svaret rent faktisk være nej?

Og så med hensyn til prisen... hvad vil sådan et lærred være værd i sig selv, og hvad med projektoren? Spørgsmålet er selvfølgelig irrelevant, hvis jeg ikke vil have projektoren udfra ovenstående info, men alligevel - hvad vil I mene projektor og lærred er værd?

Med venlig hilsen
Svend Koustrup
Avatar billede Ialocin Novice
21. december 2011 - 11:24 #4
Hej Svend

Personligt vil jeg ikke smide mange penge efter "brugt" AV udstyr ... og specielt ikke efter projektorer, da lampen er forholdsvis dyr - I dit tilfælde, koster en ny lampe til "din" projektor p.t. i omegnen af 1800,- kr.

Til daglig arbejder jeg med AV udstyr ... og det er ligesom IT udstyr, allerede "forældet" dagen efter man har købt det!
Udviklingen af både udstyr og priser, gør, at jeg har svært ved at prissætte "brugt" udstyr ?!

"Din" projektor produceres f.eks ikke længere! ... den nye Acer pandang kan erhverves for 5400,- kr

Se link:
http://www.pricerunner.dk/pi/98-2640948/Projektor/Acer-P5281-Produkt-Info

Jeg har dog ingen erfaring med Acer projektorer, da det mig bekendt er IT verdenens forsøg udi AV branchen ?

Til gengæld kan jeg anbefale en NEC projektor i stort set samme specifikationsklasse.

Se link:
http://www.pricerunner.dk/pi/98-2639400/Projektor/NEC-M300W-Produkt-Info

Eller en Full HD projektor fra Optoma.

Se link:
http://www.pricerunner.dk/pi/98-2582958/Projektor/Optoma-EH1020-Produkt-Info

Begge projektorer har vi ingen nævneværdige problemer med.

Angående lærredet, så er jeg aldrig stødt på Redleaf modellen ?
Normalt bruger vi manuelle/motorlærreder fra Lissau. De er dog ret pebrede! ...
Så ta´ evt. et kig på følgende link:
http://www.pricerunner.dk/pl/178-19721167/Projektor-laerred/Projecta-ProScreen-rullelaerred-200x200-cm-Sammenlign-Priser

Håber det er brugbart ??

Med venlig hilsen, Nicolai
Avatar billede eSKape Nybegynder
14. juni 2012 - 11:56 #5
Hmm, er fanme ked af, at jeg har glemt dig sådan.
Tak for svar, jeg sagde nej tak til min kammerat og han fik den vist afsat til anden side.

Nu har jeg i mellemtiden (endda på min fødselsdag for en måned siden) fået købt mig et dejligt 46" Sony tv, og da jeg har 2,5 meter fra sofaen er behovet for en projektor ikke nært forestående... :D

Hvis du smider et svar (og jeg ser mailen), skal du få dine point :)

Mvh Svend
Avatar billede Ialocin Novice
22. juni 2012 - 13:00 #6
Hej Svend

Hermed mit svar.

Med venlig hilsen, Nicolai
Avatar billede eSKape Nybegynder
23. august 2013 - 00:16 #7
Ja, jeg så så åbenbart ikke mailen. Beklager - men du skal da have dine point. Jeg har i mellemtiden købt et 46" fladtv, så behovet for en projekter (pt. har jeg 3 meter til skærmen) er skrumpet noget ind. Tak alligevel for dine svar - ja, for over halvandet år siden... Ahem, sowwy! :)