Avatar billede chris0905 Nybegynder
12. december 2011 - 21:15 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Scan og ryd op på mac

Hej Eksperter!

Min mac er begyndt at køre ad h****** til, og det er virkelig irriterende...

Er der nogen der kender noget software til at "rense" maskinen, eller i hvert fald, fortælle om der ligger noget der ikke skal være der???

Er blevet bombarderet med reklamer for "MacKeeper" eller hvad det hedder... -er der nogen der har erfaringer med det???

På forhånd tak!

/Christoffer
Avatar billede RuneDams Juniormester
12. december 2011 - 22:19 #1
Jeg plejer bare at køre en disk reparering.
Avatar billede swiatecki Novice
12. december 2011 - 23:20 #2
CleanMyMac og så også Repair disk permissions som RuneDams siger
Avatar billede chris0905 Nybegynder
13. december 2011 - 21:06 #3
@RuneDams: Hvordan laver du reparering. Min vil ikke, den siger at jeg skal starte fra en anden disk, men jeg har ikke en CD med Lion, og den USB jeg prøver at lave, siger bare det samme...
Avatar billede swiatecki Novice
13. december 2011 - 21:31 #4
Du bruger vel

Programmer -> hjælpeprogrammer -> diskværktøj

ikke sandt?
Avatar billede chris0905 Nybegynder
13. december 2011 - 21:37 #5
jo... også har jeg brugt noget der hed noget ala "assistent til disk-værktøj" også fra apple, til at prøve at lave en usb, med en "gendannelses-nøgle"... men det virker ikke rigtigt...

og nu er jeg nået der til hvor jeg ikke kan bruge min computer... den vil ikke starte, efter logon-skærmen... så står den bare og "kører i ring" med den der "loader"...
Avatar billede swiatecki Novice
13. december 2011 - 21:42 #6
Hmm det lyder underligt, slukkede din mac under reperationen ?

1) Hold cmd+alt+p+r nede under boot, indtil du hører "dung" lyden 2. gang

2) Hvis det ikke virker, hold Alt nede under boot og vælg nu din boot HDD

3) hvis det ikke virker hold da Cmd+v nede under boot
Avatar billede chris0905 Nybegynder
13. december 2011 - 21:55 #7
jeg har nu fået fat i en CD fra en tidligere version, og via boot fra den, og så et kig i diskværktøj der, siger den at min HDD er "Incompatible Format"... Den kan ikke give mig andre oplysninger end at den er på 598 GB...

Hva gør jeg nu??? Jeg er virkelig på spanden... skal faktisk bruge den til prøve i skolen i morgen... :(
Avatar billede chris0905 Nybegynder
13. december 2011 - 21:57 #8
Jeg har en Windows på den også via bootcamp... kan jeg gøre noget derfra???
Avatar billede swiatecki Novice
13. december 2011 - 22:03 #9
Hvad har du gjort siden den er blevet incompatiable? Forsøgte du at rep. disken? Skete der noget uventet?
Avatar billede chris0905 Nybegynder
13. december 2011 - 22:21 #10
jeg har forsøgt at få lov at reparere, men det er ikke blevet en mulig knap at trykke på... og så har den gået i stå, og så har jeg "kvalt" den...

Og nu vil den så ikke starte op... altså efter login...
Avatar billede RuneDams Juniormester
13. december 2011 - 22:35 #11
Hvornår er den fra? Blev den købt med lion på??
Avatar billede chris0905 Nybegynder
13. december 2011 - 22:39 #12
den er fra medio maj, og den blev opdateret til Lion i sommer...

Det er bare underligt, den er blevet sløv inden for de sidste 5-6 dage... I den tid har jeg installeret nogle DVD to iPhone programmer og en minecraft-server, men ikke rigtig noget andet... Så jeg forstår ikke rigtig hvorfor den så hurtigt er blevet "nedbrudt"...
Avatar billede RuneDams Juniormester
13. december 2011 - 22:45 #13
Har du prøvet at holde (mener det er "command" ellers er det "commmand" + "R") nede mens den starter op? Der sku du gerne kunne vælge hvilken harddisk du starter op fra og der skulle gerne være en der hedder "recovery"
Avatar billede RuneDams Juniormester
13. december 2011 - 22:57 #14
Der skulle du gerne kunne lave en reinstall af lion. Dog vil du sikkert miste ALLE dine filer :(
Avatar billede chris0905 Nybegynder
13. december 2011 - 23:03 #15
Jeg fik med command og R, en setupside med forskellige former for gendannelse, og valgte så diskværktøj, hvor jeg nu er i gang med at køre en kontrol af disktilladelser...

Jeg ser lige hvor det fører hen, og vender tilbage...

Indtil videre tusind tak for hjælpen... ;)
Avatar billede RuneDams Juniormester
14. december 2011 - 07:45 #16
Håber du får det til at virke ;-)
Avatar billede chris0905 Nybegynder
14. december 2011 - 18:34 #17
Den siger at reparationen mislykkedes, men den siger ikke hvorfor... :(
Avatar billede RuneDams Juniormester
14. december 2011 - 20:29 #18
Det lyder til at den eneste vej ud er en total formatering :(
Avatar billede RuneDams Juniormester
15. december 2011 - 08:23 #19
En af mine bekendte skulle installere minecraft på sin server og det fik den til at fucke up. Måske de der minecraft servere ikke er så gode??
Avatar billede chris0905 Nybegynder
04. januar 2012 - 20:43 #20
måske... jeg håber det dog ikke...

Det endte med at jeg måtte smide den til reparation, og den havde en "difekt" harddisk... så den er nu skiftet...

Smid svar RuneDams og swiatecki (!)
Avatar billede RuneDams Juniormester
05. januar 2012 - 10:38 #21
Glad for at du fik det til at virke :-)
Avatar billede chris0905 Nybegynder
21. februar 2012 - 21:38 #22
swiatecki, er åbenbart ikke vild med de her point, så vi lukker... ;)