Avatar billede dj.iceman Nybegynder
11. december 2011 - 12:41 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Vertical alignment på blockquote

Hej,

Nu har jeg siddet hele formiddagen og forsøgt at få mine blockquotes til at vise teksen i midten af boksen - både vertical og horisontalt. Hvordan skal det laves?

blockquote{margin:1em 1em 1em 0;min-height:40px;padding:.6em 1em .6em 2.4em;border:1px dotted #ddd;font-style:italic;color:#474747;background:#fff url(images/blockquote.png) no-repeat 4px top;}
blockquote p{padding:8px;margin:2px}
blockquote blockquote{margin:1em 0 1em;}
Avatar billede olebole Juniormester
11. december 2011 - 19:35 #1
<ole>

Det skyldes, at du har misforstået meningen med vertical-align. Den er ikke beregnet til at lodret centrere indholdet i et element, men til at lodret centrere et element i forhold til dets omgivelser.

Man støder af og til ind i denne misforståelse, og det skyldes nok, at property'en faktisk centrerer vertikalt i én slags elementer: Tabelceller. Da tabeller var vældig udbredt som layoutværktøj for en halv snes år siden, hænger denne opfattelse af vertical-align åbenbart ved hos nogle.

HTML er ikke beregnet til at centrere indhold vertikalt i elementer, men der findes dog en metode - omend det er et uskønt 'hack':

display: table-cell;
vertical-align: center;

/mvh
</bole>
Avatar billede dj.iceman Nybegynder
12. december 2011 - 10:22 #2
Tak for det fyldestgørende svar!

Jeg hænger nok fast i det gamle, i det jeg ikke laver så forfærdelig meget kodning.

Smid et svar.
Avatar billede olebole Juniormester
12. december 2011 - 16:50 #3
Ellers tak, jeg samler ikke point. Læg selv et svar og accepter det, så tråden lukkes  =)

Prøv i øvrigt at lægge to span ved siden af hinanden og med et 'H' som indhold. Det ene med font-size på 150px og det andet på 12px - al anden CSS ens. Se, hvordan de placeres i en browser - og prøv så at give dem begge vertical-align:middle. Så vil virkningen være meget tydelig, og du glemmer det aldrig  *o)
Avatar billede dj.iceman Nybegynder
10. januar 2012 - 11:08 #4
Svar