Avatar billede henrikris Nybegynder
10. december 2011 - 18:10 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Harddisk stjålet

Hej
Kan nogen svare mig på om mine personlige oplysninger er i sikkerhed efter min Harddisk er blevet stjålet - den var kodet med det der hedder Bit-lock system via Windows 7 ultimo.

Man kan jo formatere en harddisk hvis man vil bruge den påny og så er alle filer, scanninger, billeder, o.s.v. jo også tabt, eller er de? - hvad hvis tyven bruger en såkaldt "disk-digger" efter formateringen, kunne alle èns oplysninger så ikke graves frem igen - for en harddisk slettes jo aldrig helt..

Venligst Henrik
Avatar billede Blueeyez Mester
10. december 2011 - 18:18 #1
Vil mene den er i sikkerhed skønt den er i forkerte hænder, bit-locker skulle gerne være god kryptering, dog benytter jeg selv TrueCrypt, men uanset hvis nogen formaterer en krypteret hdd så forsvinder krypteringen nok, men ligeledes gør filerne.. og nej du kan ikke omgå en kryptering medmindre du kender koden men i sidste ende så kan alle krypteringer bryds, tager blot tid..
Avatar billede Slettet bruger
10. december 2011 - 18:26 #2
Det forudsætter selvfølgelig at du har brugt en svær kode. Hvis du har brugt abc123 eller en fødselsdag elller lignende, kan den knækkes med en Brute force metode.
Avatar billede henrikris Nybegynder
10. december 2011 - 18:26 #3
Hej Blueeyez

ved godt at det tar tid, har selv nogle gamle harddiske som jeg ind i mellem "digger" i hvis jeg ikke kan finde nogle oplysninger og mener at de kan ligge her og der - men hvad skulle meningen egentlig vaere med en kryptering, hvis man alligevel kan finde dem frem med "tiden"
Avatar billede henrikris Nybegynder
10. december 2011 - 18:35 #4
OK meget godt at vide - det er heldigvis en tilfaeldig kode med tilfaeldige tal og bogstaver, saa det maa vel vaere godtnok

hvorledes giver man point - og hvordan lukker man af for svar der stadig er aabne

Venligst Henrik
Avatar billede Blueeyez Mester
10. december 2011 - 18:44 #5
#3 med tid, så kommer de an på hvor god du er til og lave koder, dernæst så handler det om personen som vil bryde kodens maskiner, dog kan jeg trøste dig med at hvis du har lavet den på dansk og med store, små, tegn mm så vil det tage en del tid... og til den tid kunne de ttænkes harddisken dør ud..

Du beder dem der har hjulpet om at smide svar ;)
Avatar billede Slettet bruger
10. december 2011 - 18:45 #6
Nå så skulle der ikke være problemer. svaret  fra Blueeyez var rigtigt, så du beder bare ham om at lægge et svar. Når der er lagt et svar, kan det accepteres.
Avatar billede Blueeyez Mester
10. december 2011 - 19:26 #7
her :)
Avatar billede arne_v Ekspert
10. december 2011 - 22:13 #8
Med hensyn "med tiden".

Hvis et successfuldt brute force angreb gennemsnitligt tager f.eks. 10 milliarder aar, saa er de fleste ikke specielt bekymret.
Avatar billede Blueeyez Mester
10. december 2011 - 22:16 #9
#8 Afhænger af kodens styrke, samt "tyvens" maskin kræfter..
Avatar billede arne_v Ekspert
10. december 2011 - 22:26 #10
Ved enhver moderne standard krypterings algoritme og en key med passende entropi ender man deroppe.
Avatar billede Slettet bruger
10. december 2011 - 22:28 #11
Jeg indrømmer gerne, at min viden om Brute force et stærkt begrænset. Men man kan vil ikke udelukke, at koder som abc123 kan knækkes inden for uger? Og efter hvad jeg har læst, er der faktisk rigtig mange, som bruger så lette koder.
Avatar billede arne_v Ekspert
10. december 2011 - 22:35 #12
den slags duer ikke

det skal vaere en key som ikke er i dictionary eller paa anden vis er oplagt at proeve *og* som har stoerre entropi and key size

abc123 opfylder ingen af delene