Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
09. december 2011 - 23:59 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Køb af guldnummer

Hvis man skal købe sig et brugt guldnummer på dba.dk, er der så noget som man skal være særligt opmærksom på? Findes der andre måder at købe gode guld/platinnumre på?
Avatar billede nugga Nybegynder
10. december 2011 - 00:08 #1
Jeg kender ikke så meget til det, men jeg skulle da mene at alle teleudbydere tilbyder guldnumre, hvis du vil betale lidt ekstra vel og mærket?
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
10. december 2011 - 01:02 #2
Jo men sagen er bare den at de forhandler jeg har kigget på, bibob.dk f.eks tilbyder kun "guldnumre" som for mig ligner helt almindelige numre. Man skal over på dba.dk for at finde noget ordentligt.
Avatar billede chalde Seniormester
10. december 2011 - 09:27 #3
#2 De virkelig gode numre skal du ringe ind for at få oplyst, men forvent ikke at de er billige. Da jeg i sin tid arbejdede i telebranchen solgte vi AABBCCDD, AABBBCCC og andre numre i den stil for over 5000kr. Men det er forskelligt fra selskab til selskab hvad de koster. Du kan være heldigt at få et godt nummer uden det skal koste en bondegård. Jeg fandt f.eks. et ABACACCC nummer til kæresten som var listet som et normalt nummer (men det hjalp dog også lidt at jeg vidste hvornår der blev frigivet nye nummerserier).
Mht. køb på DBA, så skal du være opmærksom på hvad du køber, og ikke mindst hvad der følger med i overdragelsen (nummer alene, abonnement, aftaler, forbrug osv..). Dertil skal du forvente at der går noget tid og lidt besvær med overdragelsesperioder, overdragelsesdokumenter osv...
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
11. december 2011 - 16:44 #4
@chalde hvad menes der med at man skal ringe ind for at få de gode numre? Nu har jeg kigget både bibob og cbb igennem og de "guldnumre" som de tilbyder offentligt på deres hjemmeside er altså (i mine øjne) helt almindelige numre.
Avatar billede chalde Seniormester
11. december 2011 - 17:14 #5
#4 Du skal ringe ind til udbyderen for at få de virkelig gode numre. De ligger sjældent til salg på siden, og ofte vil prisen ikke være en standardpris, men en der vurderes ud fra det enkelte nummer.

Alle numre sorteres ud fra diverse karakteristika. Er der f.eks. sammenhæng mellem tal og sådan.
De placeres herefter i forskellige kategorier. F.eks. Almindelige, guld, bedre end guld osv...
Dvs. guldnumre er ofte bare almindelige numre der ser en smule bedre ud.
Da det er vurderet af systemer, vil der både være numre der aldrig burde have været guldnumre samt numre der ser bedre ud end almindelige numre.
Ofte kan du være heldig at falde over virkelig gode numre på udbydernes sider, men de bliver hurtigt snuppet af nummerhøstere med henblik på videresalg.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
11. december 2011 - 17:32 #6
Når du siger bedre end guldnumre går jeg ud fra at du hentyder til platin numre. Men vil det sige at man skal ringe/skrive til cbb/bibob for at få oplyst de gode numre?
Avatar billede chalde Seniormester
11. december 2011 - 17:37 #7
#6 platin, titanium, superdupervildtnummer... hvad de nu vælger at kalde dem ja.
Og ja, oftest skal du i kontakt med udbyderen for at få dem. Men forvent ikke at de ligger i guldnummer-prisklassen.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
11. december 2011 - 18:52 #8
Jeg må bare kontakte dem direkte, men løber man en risiko ved at købe dem privat over f.eks dba.dk?
Avatar billede chalde Seniormester
11. december 2011 - 18:58 #9
#8 De sædvanlige risici der er forbundet med køb af ting over dba, men derudover også førnævnte.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
15. december 2011 - 07:21 #10
Lukket.
Avatar billede chalde Seniormester
11. januar 2012 - 13:01 #11
Kan informere at Oister's algoritme til udvælgelse af guldnumre er den værste omgang slamkode.
Så hvis du ønsker et virkelig godt nummer, så kig hos oister.
Fandt lige numre som:
ABCBCBAB, ABCDABCD og lignende. Og det er de helt almindelige numre. Deres guldnumre er noget bras.