Avatar billede enerzie12 Nybegynder
06. december 2011 - 17:21 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

For varm GPU/ grafikkort.

Hej.

Jeg sidder her med min Zepto Nexus A15.

Intel P9500 core 2 duo, 2,53 GHz.
Nvidia G-force 9600 GT

Jeg har lige skiftet kølepasta, termisk plade osv. i håb om at nedbringe graderne på cpu, bundkort og gpu. Det er lykkedes nogenlunde for de første 2, men problemet er mit grafikkort. I idle siger den 53 grader :s - er det ok? Der sidder ingen støv jeg kan se, og er lidt på vild sport.

Tak på forhånd.

Mvh.

Enerzie
Avatar billede Blueeyez Mester
06. december 2011 - 17:24 #1
53 grader er ikke slemt, men hvad hvis du laver en "varme test" på den? Du kan gøre det med programmet Furmark, fortæl os hvad temp max er, men når den runder de 85 grader så bør du stoppe testen (Jeg ved godt grafikkort må komme højere op, men jeg selv er meget imod at grafikkort/cpu mm bliver varmt..
Avatar billede sleeper15 Nybegynder
06. december 2011 - 17:26 #2
53 lyder ikke af meget, har selv haft et gtx295 kort der kørte næsten det dobbelte i 100% load.
hvis den ikke ryger over 80 har du ikke noget at bekymre dig om, dog kan du jo få dig en af de der plader hvor der sidder en blæser i, sådan en notebook stand eller hvad de kaldes.
jeg har to af dem aldi havde på et tidspunkt til 100 kr og de virker fint.
Avatar billede enerzie12 Nybegynder
06. december 2011 - 17:26 #3
Problemet er at lortet lukker ned når jeg spiller, så derfor jeg er gået i aktion ;) ..

Har du et link til hvor programmet kan hentes? Jeg tester med Speedfan.
Avatar billede sleeper15 Nybegynder
06. december 2011 - 17:27 #4
ok ikke aldi sorry, det var netto :-o
Avatar billede enerzie12 Nybegynder
06. december 2011 - 17:28 #5
Har lavet min egen - længere forklaring. Hjælper også, men syntes bare temp i idle så høj ud :/
Avatar billede enerzie12 Nybegynder
06. december 2011 - 17:40 #6
Den crashede så snart jeg trykkede "burn in test" ..

Hvad er der galt med denne maskine? :/
Avatar billede Blueeyez Mester
06. december 2011 - 17:42 #7
#3 Programmet kan hentes her: http://www.ozone3d.net/benchmarks/fur/

Hvis din pc lukker ned, så skyldes det mest køling og så kan du jo overveje at købe en bærbar blæser (En man sætter under bærbar som køler bunden af bærbaren) varme stiger jo :)
Avatar billede enerzie12 Nybegynder
06. december 2011 - 17:43 #8
Jamen har en køler til, og gpu'en når vel ikke at blive varm, når programmet crasher med det samme jeg trykker "Burn in test" ? :/
Avatar billede Blueeyez Mester
06. december 2011 - 17:47 #9
#8 crasher lige efter du har trykket på burn in test? O.o Ved ikke, lyder som om dit grafikkort "måske" ikke virker så optimalt.. især ikke hvis pcen lukker ned, men så kan det nemt være bundkortet der har haft det for varmt, for en gpu burde kunne tåle en hel del varme så vidt jeg ved i forhold til resten af ens pc..
Avatar billede 220661 Ekspert
06. december 2011 - 17:54 #10
Og fejlen kan ikke skyldes en dårlig driver, som lukker ned når hardware belastes?
Er drivere opdateret generelt til pc?
Avatar billede sleeper15 Nybegynder
06. december 2011 - 17:55 #11
lyder mere som en BSOD hvor det går så stærkt du ikke når at se den blå skærm..
har oplevet det før.
når kun windows kører er der generelt ingen belastning til 3D krævende opgaver, så jeg tror at når programmet forsøger at initialisere en bestemt test (den første i det du trykker "test") så er det windows laver en memory dump og lukker ned/genstarter.
Det er typisk et windows problem, de tilfælde jeg selv har oplevet er det ikke grafikdrivere, men ikke alle tilfælde er ens.
dog vil jeg sætte mit kvalificerede gæt på en konflikt mellem win og driver.

Det hjælper typisk hvis windows blev installeret om og den nyeste driver installeret fra start af
Avatar billede enerzie12 Nybegynder
06. december 2011 - 17:56 #12
Kan også sagtens skyldes mit bundkort. Var nemlig også ret varm førhen..

Jeg har næsten lige formateret, og installeret diverse drivere igen :/
Avatar billede enerzie12 Nybegynder
06. december 2011 - 17:57 #13
Jeg har brugt Driver genius til at finde drivere - der er driver til intel? .. Kan det ske at den kun har fundet 32-bits drivere så?
Avatar billede Blueeyez Mester
06. december 2011 - 17:57 #14
#8 Hvilket styresystem kører du med?
Avatar billede enerzie12 Nybegynder
06. december 2011 - 17:58 #15
Windows 7 Ultimate 64-bit..

Kan jeg på nogen måde finde navnet på mit bundkort?

Findes der drivere til bundkort og cpu?
Avatar billede sleeper15 Nybegynder
06. december 2011 - 18:00 #16
på intels hjemmeside kan du hente den nyeste INF update
Avatar billede enerzie12 Nybegynder
06. december 2011 - 18:03 #17
Tak ..

Nogen der har et råd til hvad jeg kan gøre?
Avatar billede 220661 Ekspert
06. december 2011 - 18:06 #18
Der er jo også Slimdrivers der kan finde drivere. Dog vil jeg anbefale at man finder dem på producentens hjemmeside hvis det er muligt.
Slimdrivers kigger på hardware Id når den leder efter drivere:
http://www.driverupdate.net/
programmet til venstre.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. december 2011 - 18:10 #19
Man skal regisrere for at bruge programmet. Ellers er det gratis
Avatar billede Blueeyez Mester
06. december 2011 - 18:11 #20
#17 Driverne er her: http://www.zeptodrivers.com/drivers/zepto-nexus-a15-drivers/

Og der er Windows 7 drivere så vidt jeg kan læse mig til :)
Avatar billede enerzie12 Nybegynder
06. december 2011 - 18:12 #21
Slimdrivers, finder kun at jeg mangler til netværk, lyd og noget usb halløj :)

Blueeyez:

Anbefaler du jeg installer de gamle drivere?
Avatar billede Blueeyez Mester
06. december 2011 - 18:18 #22
#21 De drivere jeg henviser til ved jeg ikke om hvorvidt de er nye eller ej, men de skulle virke til Windows 7 (Windows 7 står på listen i hvertfald)

Derefter kan du se om du kan findere dem nyere, men zepto drivere er generelt sværere at finde, da zepto gik ned eller lukkede.. (Kan ikke huske)
Avatar billede enerzie12 Nybegynder
06. december 2011 - 18:20 #23
Okay, nu har jeg oplevet det underligste til dato. Det er ikke længer temperaturen der er problemet, for computeren har KUN idlet :S !!

1. Er undervejs ind for at lede efter Nvidia drivers - bum, den går helt ud. 5 sek. og så starter den automatisk igen.

2. Den starter op, skal lige til at loade windows - bum, det gentager sig.

3. Den gentager punkt 2.

og nu er den så startet op igen :s ..
Avatar billede Blueeyez Mester
06. december 2011 - 18:31 #24
#23 Har du installeret driverne?
Avatar billede enerzie12 Nybegynder
06. december 2011 - 18:32 #25
Jamen har de nyeste drivere til alt ? !
Avatar billede Blueeyez Mester
06. december 2011 - 18:38 #26
#25 Nogen du har lagt på den eller nogen som  Windows 7 har fundet?
Avatar billede enerzie12 Nybegynder
06. december 2011 - 19:09 #27
Nogen jeg har fundet via driver scanner :)
Avatar billede Blueeyez Mester
06. december 2011 - 19:18 #28
#27 Prøv og hente pakken fra zeptodrivers og fjern grafikkort driveren samt evt software fra Nvidia og så se om du får samme problem.. (Blot for at udelukke driveren (Det kan dog os være de andre drivere, så kan os være du skal prøve med alle driverne og ændre til dem zepto foreslår)

Jeg vil os understrege at blot fordi drivere er nyere betyder ikke at man behøver at opgradere til dem.. der kan være fordele, men der behøves ikke at være de store fordele..
Avatar billede enerzie12 Nybegynder
16. oktober 2014 - 18:30 #29
.