Avatar billede KESDA Nybegynder
06. december 2011 - 10:25 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

En elektronikopgave

Hej derude:
Ved ikke om det er det rigtig sted at søge hjælp men...

Jeg har anskaffet mig en postmelder. Den består af en sender i postkassen og en "dørklokke" inde i huset. Det viser sig så at den kontakt der skal aktivere senderen ikke egner sig til en postkasse som min. Den har nemlig en bundhængt ret stor låge. Lågen skal åbnes meget for at aktivere kontakten. Samtidig har jeg erfaret at hvis man slår til postkassen aktiverer kontakten senderen. Altså ikke godt nok.

Min postmelder er samme types som er vist her: http://www.el-sale.dk/User_files/9f254512b5bcb129b0134faf105fc527.pdf.

Det jeg gerne vil er at afmontere den kontakt som senderen er født med og erstatte den med en anden. Her forestiller jeg mig en magnetkontakt eller en simpel dørkontakt som i sidder i en bil. Senderen er indrettes således at den bliver ved med at sende så længe kontakten er sluttet. Det er ikke hensigtsmæssigt - når den har sendt én gang er det nok. Senderen til postmelderen er udstyret med et 12V batteri

Så tænkte jeg, at man må kunne lave en relæ ting mellem kontakten og senderen der sender én impuls til senderne når strømmen sluttes og ikke aktivere senderen igen før kontakten har været afbrudt igen.

Er der nogen derude der kan guide mig lidt på vej med sådan en løsning???
Findes der et lille relæ til printmontering der kan klare opgaven eller skal jeg ud i chip til styring af løjerne?

Jeg har kun beskeden elektronikerfaring, men glæder mig til at forsøge. Håber der er nogle eksperter derude der kan hjælpe mig på vej. På forhånd tak!
Avatar billede Poko1 Ekspert
06. december 2011 - 12:50 #1
Til andre der måske heller ikke kan åbne linket!

http://kortlink.dk/el-sale/a752
Avatar billede KESDA Nybegynder
06. december 2011 - 13:52 #2
Tak for det poko1 - det var jeg ikke opmærksom på...
Avatar billede Poko1 Ekspert
06. december 2011 - 15:47 #3
Du skulle måske tænke i denne retning??
http://kortlink.dk/google/a76x
Avatar billede thov Forsker
06. december 2011 - 23:46 #4
En 'monostabil multivibrator' kan bruges, når en kort puls skal sendes afsted, hvergang postklappen åbnes - og kun der.
http://www.electronics-tutorials.ws/waveforms/monostable.html

Og skal du bruge en microswitch med lang 'vippearm', kan jeg fodre grise med dem (næsten) - Og jeg gi'r dem væk :-)
Avatar billede KESDA Nybegynder
08. december 2011 - 08:37 #5
Hej igen.
Lige til poko1: Jeg har overvejet blot at anvende en microswitch, men har hørt at melderen kan grovæder af batteri og det må være fordi lågen ikke bliver lukket ordentlig igen. Senderen bliver ved med at sende så længe kontakten er sluttet.
Til thov:
Beklager jeg var lidt længe om at melde tilbage, men skulle lige bruge lidt tid påat finde ud af hvad det nue var for en. Det ser ud til at en monostale multivibrator kan gøre det. Jeg opfatter det således at det se værdierne på den blå modstand og kondensator der bestemmer impulsens længde? Og er det rigtig forstået at der ikke sendes en ny impuls før kontakten (trikkeren) har været afbrudt og slutter igen?
Jeg skal vel finde et lille relæ som styres af Vout og som slutter kontakten på min sender? Jeg må lede efter et og et diagram (med komponentværdier på) til vibratoren. Spændende!
Jeg pusler videre og vender uden tvivl tilbage med flere spørgsmål.
Avatar billede KESDA Nybegynder
08. december 2011 - 08:40 #6
Øv det var jo ikke det jeg ville - have min egen kommentar frem som svar. Jeg ville faktisk acceptere thov som svar. Hvordan fortryder man????
Avatar billede Poko1 Ekspert
08. december 2011 - 09:01 #7
Nu kan jeg ikke se hvad alt det bøvl med ekstra kredsløb skal gøre godt for i den opstilling du skal bruge en kontakt som skal være afbrudt når lågen er lukket eller kortsluttet når den er åben? og dette skriver jeg ikke for at få point dem er jeg faktisk totalt ligeglade med! til din oplysning er jeg faktisk uddannet elektroteknikker så jeg kunne komme med et hav af forskellige muligheder som alle ville kræve brug af energi fra dit batteri.
og det er rigtigt du skal bede den der gav dig et brugbart tip om at lægge et svar som du kan acceptere og mig ser du bare bort fra.
Avatar billede KESDA Nybegynder
08. december 2011 - 11:36 #8
Hej igen
Tak for hjælpen med poientsystemet.
poko1 jeg tvivler på ingen måde på dine evner og vil slet ikke se bort fra en eneste der gider at lege med mig.
Og rigtig det er måske lidt knold at lave et ekstra kredsløb. Det er jo så enkelt som du beskriver, og egentlig er senderen der er med postmelderen udstyret med en kontakt. Jeg vil bare ærge mig hvis jeg en dag kommer hjem fra arbejder og senderen er tom for strøm fordi avisdrengen ikke har proppet avisen helt ind (så lågen lukker).
Som du nok kan høre har jeg meget lidt elektronikerfaring men har lidt lyst til at prøve og synes det kunne være et godt sted at starte.
Har du et godt forslag er jeg meget meget interesseret i at høre det.
Den foreslåede løsning med en multivibrator ser brugbar ud men jeg er i tvivl om hvornår den går tilbage til udgangspositionen. Er det en tidsfaktor eller er det når triggeren (min nye lågekontakt) bliver afbrudt igen? Er det en tidsfaktor er jeg jo egentlig lige vidt.
Avatar billede thov Forsker
08. december 2011 - 15:31 #9
Her er (Nede midt på siden) 'Monostable' baseret på 555 timerkredsen.

Den er mere universel anvendelig i forhold til TTL'er (linket til længere oppe), som kun kan køre på 5V.

Princippet er simpelt. Når postklappen åbnes, aktiveres 555-triggeren, og den sender en puls i en forudbestemt tid (max. 10 min.).
Den næste trigning sker først efter at klappen har været lukket igen.
Så proppes postkassen fuld med reklamer, så klappen efterlades åben, vil der stadig kun afgå en enkelt puls.
Avatar billede thov Forsker
08. december 2011 - 15:31 #10
Avatar billede KESDA Nybegynder
09. december 2011 - 11:41 #11
Hej thov. Så var Experten lige igang. Tusind tak - det var lige den løsning jeg havde brug for. Sjovt nok har jeg selv været forbi 555 triggeren i min søgen på nettet. Jeg var lidt bange for at det var en ting jeg skulle til at programmere, men den side du linker til er rigtig fed for en novice som mig. Jeg vil nu forsøge at finde et relæ jeg kan bruge og få bestilt nogle stumper at lege med.
Det kan godt være jeg spørger igen og/eller kommer med en status. Du må gerne lægge et svar.
Igen tak for svarene!
Avatar billede thov Forsker
09. december 2011 - 14:45 #12
555 timeren kan bruges med spændinger fra 4,5V til 16V, og jo lavere jo bedre for hvileforbruget.
3 stk. AA batterier er sådan set nok, for de små DIL relæer (ligner 14-pin ic'er) fungerer også ved 4,5V.

Og bruger du et Reed-relæ i postkassen og limer en magnet på klappen, slipper du også for microswitchen.

Et reed-relæ er et lufttomt glasrør med to metalflige som rager ind over hinanden. Når en magnet kommer tæt nok på glasrøret, klapper de to flige sammen, og kortslutter.

De små 5V DIL-relæer er konstrueret på samme måde, men magneten er erstattet af en spole rundt om glasrøret.

Mangler du stumper, har jeg dele til de første 20 triggere :-)
Avatar billede KESDA Nybegynder
20. december 2011 - 10:57 #13
Hej igen thov.
Har lige været optget af andre gøremål. Sådan kan det gå når man har en fortid i byggebranchen.
Jeg har ingen stumper overhovedet, så vil du sælge mig dele til et par triggere er jeg med på det. Jeg vil godt have lidt at lege med. Kan du se min mailadresse? bruger du bare den.