Avatar billede casperdj8 Nybegynder
03. december 2011 - 20:34 Der er 1 løsning

HDD read-only på ny mac

Hej, så jeg har købt migselv en ny Macbook i stedet for den gamle, og nu er min eksterne harddisk altså read-only til den nye..

Jeg ved at man kan ændre dette, men jeg føler ikke lige for at slette alle mine ting på harddisken, så jeg ville høre herinde om der er andre måder at ændre det til read/write som det er på den gamle macbook? (Jeg har stadig den gamle macbook lidt endnu)

på forhånd tak.
Avatar billede sd8220 Seniormester
03. december 2011 - 21:16 #1
Hejsa

Umiddelbart tænker jeg to løsninger:

1) du har oprettet en helt ny bruger på din nye maskine, og ikke overført den gamle fra din gamle Mac,så er det muligt, at dit UID er et andet, end det var på den gamle, og er "Ejer" slået til på din eksterne disk, kan du ikke nødvendigvis skrive på den.

Løsning: Slå "Ejerskab" fra på din disk - det gøres vist i [kommando]+i (vis info) på din disk

Du kan selvf også overføre din gamle bruger til din nye Mac, så er alle dine andre til også, som de plejede ,-)

2) Din disk er NTFS-formatteret, og det understøtter OS X ikke umiddelbart skrivning til

Løsning: find en driver - mener, at MacFuse har én.

Eller omformatterer til HFS+ journlaiseret, som er Macens filformat.

Håber, at det hjælper.

/Sebastian