Avatar billede Blueeyez Mester
02. december 2011 - 00:05 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Lad høre hvad du kender til (:

Som overskriften beskriver.

Jeg er selv ret skrap mht pc'ere mm, men jeg vil dog ikke overvurdere mig selv, eller nogen andre, dog elsker jeg at teste og lege med hvordan man opbygger sin maskine så den er MEHEY godt beskyttet, men ikke nødvendigvis af software der kører real time.

Derfor vil jeg høre fra jer brugere der er herinde på eksperten om i har nogle tests som måske er lidt anderledes end dem man normalt hører om fx:

Combofix
HijackThis
Malwarebytes
Ccleaner
Super Anti Spyware
Comodo Anti Virus
AVG Anti Virus

osv osv osv

Hvis vi nu tænker globalt på sikkerhed og hvis vi vil prøve og finde fejl hvad mener du så vi skal benytte, evt uddyb og hvis vi nu antager at testen laver en log fil kan du så evt oversætte den eller i hvertfald påpege områder hvor der er sikkerhedsfejl, brud etc? :)

Jeg må nok indrømme at jeg overvejede kraftigt at lave dette om til en guide, da de oftest bliver set oftere, men nu prøver vi og ellers bliver det en ommer!

Jeg har valgt at fjerne point, da jeg går ud fra mange måske vil få interesse i denne og 30 point uddelt på 5 - 30 brugere hurtigt kan gøre det til en mindre fortjeneste, hvilket jeg håber er iorden med jer ;)
Avatar billede chalde Seniormester
02. december 2011 - 08:28 #1
En god spand sund fornuft og opdateret OS samt Software.
Det eneste jeg har inde er AV, men andre ville nok have godt af også at undersøge for andet snask på sit udstyr.
Dertil er jeg ved at bygge lidt IDS, men det er mere i forbindelse med en række analyser for hyggens skyld.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. december 2011 - 08:50 #2
Ja det er en god ide at have en forberedt pc når den skal på nettet.
Og det vigtigste er at alle programmer/styresystem giver besked eller selv opdaterer sig. Har disse ikke en opdaterings sevice kan man bruge et program. Jeg bruger selv Filehippo update checker som holder øje med de vigtigste programmer der bruges på nettet.
Avatar billede chalde Seniormester
02. december 2011 - 09:41 #3
Og ellers er der Secunia PSI eller CSIS Heimdal til at holde de "værste" opdateret:
http://csis.dk/da/private/heimdal/
http://secunia.com/
Avatar billede 220661 Ekspert
02. december 2011 - 10:03 #4
Har prøvet Heimdal, men jeg synes den bruger for lang tid og resourser på pc.
Hvis de "værsste" er Flash player og Java holder Update Checker øje med disse også
Avatar billede Blueeyez Mester
02. december 2011 - 13:03 #5
#1 - #4

De områder er jeg skam allerede markant opdateret på :)

Dog opdaterer jeg selv min software, da opdateringer nødvendigvis ikke berør min pc..
Avatar billede f-arn Guru
04. december 2011 - 20:52 #6
Jeg undrer mig over hvor Combofix og HijackThis kommer ind.

De har, som CCleaner, da ikke noget med sikkerhed at gøre.

BTW. Hvis jeg skulle bruge et log program, til at scanne efter sårbarheder, ville jeg nok vælge OTL.

Men igen, igen - som med ComboFix, du skal være rigtig dygtig til den slags.
Avatar billede Blueeyez Mester
04. december 2011 - 21:00 #7
#6 Jeg beklager forvirringen, men faktum er jo at alle går ind over hinanden på en eller anden måde.

Jeg kan godt følge dig i Ccleaner, jeg selv er så småt os gået over til batch filer, da de kan gøre den samme nytte, nemlig at fjerne cookies mm.

Men Combofix og HijackThis har jo med logning (Analyse at gøre, så vidt jeg ved) og ja det kræver viden at benytte sådanne programmer, men nu er jeg os ude efter at lære mere på dette område :)

Takker fordi du bringer OTL på banen, men et link ville være skønt, da jeg ikke synes at finde noget "brugbart på følgende område der hedder OTL".
Avatar billede f-arn Guru
04. december 2011 - 21:52 #8
ComboFix er, som navnet antyder, meget mere end et analyse/log værktøj.
Det gør faktisk rigtigt meget selv
Det er ikke uden grund, at sUBs (ComboFix forfatter) kraftigt advarer mod selvstændig brug af den. http://www.bleepingcomputer.com/combofix/how-to-use-combofix

Hvad angår HJT og OTL er det lidt anderledes.

De gør intet selv.

OTL er slet ikke beregnet til at finde sårbarheder, men hvis man ved hvad der skal kikkes efter, kan den bruges!
Avatar billede Blueeyez Mester
04. december 2011 - 22:36 #9
#8 Nu er det med sårbarheder en meget bred linje.. afhænger blot af hvad man anser som sårbarheder og jeg er ret god til og være skeptisk :)
Avatar billede f-arn Guru
05. december 2011 - 02:04 #10
Security Check af screen317 kan bruges.
Det er et "brug og smid væk" program der tjøkker om du har den nyeste Java, Adobe og andre.
Jeg har tit brugt det, når jeg har hjulpet andre.
Avatar billede Blueeyez Mester
05. december 2011 - 18:33 #11
#10 Ja okay, lidt som CSIS's Heimdal :) Blot i en letvægtigere udgave og portable
Avatar billede Blueeyez Mester
10. december 2011 - 17:24 #12
Lukker